  • 11. Data: 2013-01-21 22:46:09
    Temat: Re: rozbieranie HDD
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Ostatnio pokazałem synowi jak działa w środku dysk. Był to jakiś stary
    makstor 80MB.
    Leżał sobie otwarty pod stołem na podłodze przy otwartej obudowie komputera.
    Chodził tak z 5-6 godzin. Podczas testu, wielokrotnie kopiowałem na nim
    dane. W końcu się znudziłem i naplułem na talerz. Wtedy umarł.

    Marek

  • 12. Data: 2013-01-21 22:49:41
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Poprawka. Maxtor

  • 13. Data: 2013-01-22 11:38:38
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > Miałeś po prostu ogromne szczęście, że:

    No wlasnie to byl pech :).

    Wiele lat temu chcialem wyjac dysk z jakiejs chamskiej obudowy.
    Ciagne, ruszam na boki i dupa - dysk siedzi jak przyklejony.
    Troche sie wtulwilem, szarpnalem, ale chyba za mocno,
    bo dysk wyszedl, ale w obudowie zostaly strzepy tasmy
    uszczelniajacej dysk po obwodzie - tak, z boku bylo widac talerze :).

    No to odkrecilem dysk, zobaczylem czy w srodku sa jakies strzepy tasmy
    (tasma miala klejaca folie alu od wewn.), talerze czyste,
    to skrecilem dysk i przejechalem po obwodzieczarna tasma izolacyjna :).

    Ow dysk sluzyl potem jako skladowisko filmow i muzyki,
    ale byl uzywany calkiem ostro i do dzisiaj dziala :).

  • 14. Data: 2013-01-22 13:19:24
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ow dysk sluzyl potem jako skladowisko filmow i muzyki,
    > ale byl uzywany calkiem ostro i do dzisiaj dziala :).

    Kluczem może być słowo "wiele lat temu".
    Gęstość zapisu na dysku 30GB i 1T jest jednak nieco różna, więc i
    odporność na kurz inna..

  • 15. Data: 2013-01-22 15:08:11
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > No wlasnie to byl pech :).

    Czasem towarzyszy szczęściu.

> [...]
    > bo dysk wyszedl, ale w obudowie zostaly strzepy tasmy
    > uszczelniajacej dysk po obwodzie - tak, z boku bylo widac talerze :).

    Seagate najpewniej :))

    > No to odkrecilem dysk, zobaczylem czy w srodku sa jakies strzepy tasmy
    > (tasma miala klejaca folie alu od wewn.), talerze czyste,

    ...ewentualnie stary Caviar...

    > to skrecilem dysk i przejechalem po obwodzieczarna tasma izolacyjna :).

    No, jeśli tylko zajrzałeś na chwilkę, nic nie kombinowałeś zanadto, zaraz
    potem zakręciłeś i uszczelniłeś (mam nadzieję, że ocalała możliwość
    "oddychania" dysku), to po uruchomieniu rozwiało kurz po wnętrzu, a w
    składzie dysku są filtry (często przypomina z wyglądu malutką poduszeczkę z
    waty obszytą materiałem, zwykle białe, albo kawałek twardej flizeliny),
    które takie rzeczy wyłapują, a sektory, które ewentualnie ucierpiały, to
    zapewne zostały przemapowane. Jeśli tylko tyle, masz szansę, ze dysk
    pochodzi.

    > Ow dysk sluzyl potem jako skladowisko filmow i muzyki,
    > ale byl uzywany calkiem ostro i do dzisiaj dziala :).

    To raczej będzie działał, skoro tak długo wytrzymał. Ale na serwer plików
    już się nie nada. Ciekaw jestem jego SMART :)

  • 16. Data: 2013-01-22 15:19:29
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Kluczem może być słowo "wiele lat temu".
    > Gęstość zapisu na dysku 30GB i 1T jest jednak nieco różna, więc i
    > odporność na kurz inna..

    Czynników jest trochę, jakość materiału nośnika, sposób mocowania głowic - w
    starych dyskach wystarczyło, żeby mocniej stuknąć w coś dyskiem, by głowica
    podskoczyła i kantem przypieprzyła w nośnik, zostawiając WIDOCZNE
    wgłębienie. Dzisiejsze nośniki są z pewnością stabilniejsze, odporniejsze
    mechanicznie, a i głowice z pewnością lepiej mocowane. Czyli - dawniej
    korzystniejszy był stosunek wielkości "jednostki magnetycznej" (1) wobec
    rozmiaru paprocha, dziś z pewnością jest to korzystniej mechanicznie
    zrobione. Bo dziś rozmiar ścieżki zmalał już do 70 NANOmetrów (a szczeliny
    nawet do 12nm), a to jest kilkaset, jeśli nie ponad tysiąc razy mniej, niż
    średnica włosa. Najpewniej znaczenie ma też wewnętrzna oranizacja danych,
    sektorów zapasowych, inny sposób zapisu, jakość korekcji błędów, itd.
    Z pewnością dzisiejszy dysk otwarty, padnie szybciej, niż stary.

    (1) Mam na myśli wielkość miejsca zajętego przez 1 bit.