  • 1. Data: 2011-07-27 22:25:58
    Temat: pytanie w temacie ronda
    Od: Haha <e...@t...pl>

    Witam

    Od razu proszę żeby darować sobie teksty odnośnie tego czy powinni mi
    może zabrać prawo jazdy (skąd w ogóle pomysł że je mam ?).

    Jest sobie rondo. Rondo jest na tyle duże i ma na tyle szeroką
    jezdnie że chyba w założeniu miało mieć dwa pasy. Na jednym ze zjazdów
    są też są dwa pasy . Osoba A wjechała na rondo, objechała je dookoła
    jadąc raczej po wewnętrznej stronie (tym pasem bliżej środka) i na tym
    wspomnianym wyżej wyjeździe płanowałą zjechać. Osoba B natomiast
    zjeżdzała też tym zjazdem a wjechała 1 bliżej (czyli miała praktycznie
    wjechać i od razu zjechać bo te zjazdy są bardzo blisko) i sobie
    założyła że skoro osoba A jedzie środkiem to powinna zjechać na
    zjezdzie lewym pasem a ona (osoba B) wjedzie sobie i pojedzie
    zewnetrznym na rondzie i zjedzie prawym pasem czyli nikt nie będzie
    nikomu wadził. Niestety osoba postanowiła mimo wszystko też wcisnąć
    się na prawy i skończyło się nagłym hamowaniem i takimi tam.

    Pytanie brzmi : czy osoba B miała chociaż trochę racji ? Czy w
    przypadku zderzenia jest szansa wykazania winy osoby która wcześniej
    była na rondzie ? Jeżeli drugi samochód zaczął wjeżdzać na rondo i
    jego połowa była już na rondzie to znaczy że jest na rondzie (i
    wypadałoby mu drogi nie zajeżdzać) czy jeszcze nie (i musi wszystkim
    na rondzie ustąpić) ?

  • 2. Data: 2011-07-27 22:49:22
    Temat: Re: pytanie w temacie ronda
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2011-07-27 22:25, Haha pisze:

    > Jest sobie rondo. Rondo jest na tyle duże i ma na tyle szeroką
    > jezdnie że chyba w założeniu miało mieć dwa pasy.

    Dla uściślenia - na samym rondzie linii rozdzielających pasy jezdni nie
    ma, jest tylko szeroka jezdnia, na której mieszczą się swobodnie obok
    siebie dwa samochody (i tym samym nie ma linii "pokazujących" jak
    zjeżdżać z ronda)?

    A tutaj podobne rondo (tylko z kreskami):
    http://www.zumi.pl/,Katowice_centrum%20miasta,,19.02
    35858,50.2643739,2,1a,namapie.html?cId=&sId=&moreCit
    ies=

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 3. Data: 2011-07-27 22:50:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Haha" <e...@t...pl> napisał w wiadomości news:

    >Pytanie brzmi : czy osoba B miała chociaż trochę racji ?

    A jaka linia jest między pasami na rondzie?

    >Czy w
    >przypadku zderzenia jest szansa wykazania winy osoby która wcześniej
    >była na rondzie ?

    Jeśli uderzyła w tył, to tak.
    Względnie jeśli przejechała linię ciągłą.

  • 4. Data: 2011-07-27 22:51:45
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości news:

    > A tutaj podobne rondo (tylko z kreskami):

    Te kreski robią zasadniczą różnicę.

    > http://www.zumi.pl/,Katowice_centrum%20miasta,,19.02
    35858,50.2643739,2,1a,namapie.html?cId=&sId=&moreCit
    ies=

    Ta dyskusja już była.

  • 5. Data: 2011-07-28 08:12:23
    Od: Javelin <s...@o...pl>

    Witam!

    W liście od "Haha" datowanym 27 lipca 2011 (22:25:58) napisano:

> [...]
    > jego połowa była już na rondzie to znaczy że jest na rondzie (i
    > wypadałoby mu drogi nie zajeżdzać) czy jeszcze nie (i musi wszystkim

    Pierwszeństwo ma osoba jadąca pasem zewnętrznym. Osoba jadąca pasem
    wewnętrznym aby zjechać z ronda wcześniej musi zmienić pas a to jest
    chyba logiczne że przed wykonaniem tego manewru należy przepuścić
    wszystkich jadących swoim pasem. Natomiast moim zdaniem osoba będąca
    na rondzie i planująca go opuścić sygnalizując to odpowiednio
    wczesniej ma pierwszeństwo przed osobą włączającą się w tym wypadku do
    ruchu. Wszystko zależy od tej konkretnej sytuacji, gdzie doszło do
    kolizji, kto sygnalizował a kto nie wykonanie manewru, itd. Sytuacja
    raczej nie do rozwiązania "teoretycznie" bez oględzin miejsca

    --
    Javelin
    Kraków

  • 6. Data: 2011-07-28 08:45:11
    Od: "Haha" <e...@g...com>

    wiadomości news:j0ptmn$qno$1@news.onet.pl...

    > A jaka linia jest między pasami na rondzie?

    > Jeśli uderzyła w tył, to tak.

    Nie w tył. Mogli się stuknąć przodem

    > Względnie jeśli przejechała linię ciągłą.

    Nie ma żadnych linii

  • 7. Data: 2011-07-28 08:46:45
    Od: "Haha" <e...@g...com>

> [...]
    > http://www.zumi.pl/,Katowice_centrum%20miasta,,19.02
    35858,50.2643739,2,1a,namapie.html?cId=&sId=&moreCit

    Zupełnie nie podobne. Tamto jest dużo mniejsze i nie ma żadnych linii. Gdyby
    były to bym nie pisal "chyba
    miało mieć 2 pasy" tylko "ma 2 wydzielone pasy".

  • 8. Data: 2011-07-28 08:47:47
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Javelin" <s...@o...pl> napisał w wiadomości news:

    >Natomiast moim zdaniem osoba będąca
    >na rondzie i planująca go opuścić sygnalizując to odpowiednio
    >wczesniej ma pierwszeństwo przed osobą włączającą się w tym wypadku do
    >ruchu.

    A kto się niby włączał do ruchu?
    Zanim odpowiesz sprawdź co to oznacza.

  • 9. Data: 2011-07-28 08:50:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Haha" <e...@g...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w
    > wiadomości news:j0ptmn$qno$1@news.onet.pl...

    > Nie w tył. Mogli się stuknąć przodem

    > Nie ma żadnych linii

    Będący na rondzie sygnalizował zmianę tego ew. pasa?
    Pewnie tak, jeśli sygnalizował zjazd z ronda prawym kierunkiem (bo tego się
    nie odróżni).
    Był przed wjazdem znak "ustąp pierwszeństwa"?

  • 10. Data: 2011-07-28 08:59:22
    Od: "Haha" <e...@g...com>

    Javelin wrote:
    > Witam!
    >
    > kolizji, kto sygnalizował a kto nie wykonanie manewru, itd. Sytuacja
    > raczej nie do rozwiązania "teoretycznie" bez oględzin miejsca

    No niestety. Wydaje mi się, że sygnalizowanie zmiany pasa było
    na zasadzie "migne sobie na ułamek sekundy w połowie manewru" ale
    mogę się mylić.

    Bardziej mnie interesuje to czy z takiego ronda można sobie zjechać na
    dowolny
    pas. Znalazłem różne opinie na ten temat ale nikt tego nie potafi poprzeć
    żadnymi przepisami.