  • 1. Data: 2010-03-26 20:18:16
    Temat: pytanie o potencjometr
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    Witam grupe
    Mam pytanko dotyczace pewnego urzadzonka z pracy - ekstraktora plazmy z
    implantera jonow. Konkretnie o 2 potencjometry ktore podaja kontrolerowi
    maszyny polozenie elektrod wzgledem zrodla plazmy, sa one liniowe (nie
    wiem czy to dobre slowo, nie takie gdzie sie kreci galka, sa to cylindry
    z wsuwanym/wysuwanym pretem z jednego konca). Jesli sie podlaczy zwykly
    omomierz do ekstraktora jego wskazania sa conajmniej chaotyczne - lekkie
    pukniecie srubokretem w urzadzenie i wskazania skacza zwlaszcza na
    egzemplazach ktore dawno nie byly wymienione na nowe. Natomiast jesli
    podlaczy sie specjana maszynke do zmiany polozenia elektrod to na jej
    wyswietlaczu polozenie elektrod jest podane dokladnie i nie zmienia sie
    chocby uderzac w calosc mlotkiem.
    Pytanie: Co jest takiego w tym urzadzeniu (tym przestawiania/odczytu
    polozenia elektrod) ze potrafi ono odczytywac bezblednie wskazania
    zdezelowanych potencjometrow ktore zmieniaja swoje wskazania o
    kilkadziesiat procent przy lekkim wstrzasie.
    z gory thx
    michu

  • 2. Data: 2010-03-26 20:25:36
    Temat: Re: pytanie o potencjometr
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 20:18:16 +0000, michu wrote:
> [...]
    >zdezelowanych potencjometrow ktore zmieniaja swoje wskazania o
    >kilkadziesiat procent przy lekkim wstrzasie.

    Mierzy napiecie na suwaku a nie opor, i dzieki temu jest niewrazliwe
    na rezystancje suwak-sciezka.

    A dodatkowo ma pewnie troche kondensatorow do filtrowania krotkich
    zaklocen.

    J.

  • 3. Data: 2010-03-26 21:07:34
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    > na rezystancje suwak-sciezka.
    >
    > A dodatkowo ma pewnie troche kondensatorow do filtrowania krotkich

    A ty J.F. jestes specjalista od extraktorow plazmy?

  • 4. Data: 2010-03-26 21:20:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 22:07:34 +0100, Madrzejszy od radia. wrote:
    >A ty J.F. jestes specjalista od extraktorow plazmy?

    Nie, ale wiem jak sie potencjometry podlacza.

    J.

  • 5. Data: 2010-03-26 23:09:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Madrzejszy od radia. wrote:

    > A wieloobrotowe tez?
    A drut już masz?

    Waldek

  • 6. Data: 2010-03-26 23:11:48
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    Madrzejszy od radia. pisze:

    > A wieloobrotowe tez?

    Wieloobrotowe to takie, ktore na osce maja suwak mogacy sie po niej
    przemieszczac wdluz jednoczesnie obracajac sie i slizgajac po sciezce w
    formie helisy? Te o ktorych mowie nie sa takie.
    pozdrawiam
    michu

  • 7. Data: 2010-03-26 23:12:52
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Mierzy napiecie na suwaku a nie opor, i dzieki temu jest niewrazliwe
    > na rezystancje suwak-sciezka.

    Moglbys to rozszezyc ? Nie moge sobie tego wyobrazic', rezystancja
    suwak-sciezka jest kluczowa "czescia" potencjometru, jakim sposobem
    mierzenie na nim czegokolwiek co jest niewrazliwe na ta rezystancje
    prowadzi do uzyskania sensownych informacji?

    > A dodatkowo ma pewnie troche kondensatorow do filtrowania krotkich
    > zaklocen.

    to raczej nie sa krotkie zaklocenia, jak przy danym ustawieniu x,y
    elektrod stuknie sie w ekstraktor wskazania na omomierzu zmieniaja sie i
    pozostaja inne niz byly przed puknieciem.
    pozdrawiam
    michu

  • 8. Data: 2010-03-26 23:25:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Mar 2010 23:12:52 +0000, michu wrote:

> [...]
    >mierzenie na nim czegokolwiek co jest niewrazliwe na ta rezystancje
    >prowadzi do uzyskania sensownych informacji?

    Bo jak mierzysz napiecie na potencjometrze a nie rezystancje, to liczy
    sie stosunek opornosci kawalaka sciezki do calosci.

    J.

  • 9. Data: 2010-03-26 23:48:45
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-26 21:18, michu pisze:

    > Mam pytanko dotyczace pewnego urzadzonka z pracy - ekstraktora plazmy z
    > implantera jonow.

    Świetny wstęp - przypomina czasy Experta. :-D

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2010-03-26 23:52:08
    Od: michu <m...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Bo jak mierzysz napiecie na potencjometrze a nie rezystancje, to liczy
    > sie stosunek opornosci kawalaka sciezki do calosci.

    Nie moge znalesc na necie jak to dziala. Czy dobrze mysle, ze do jednego
    konca sciezki jest podlaczona masa, do drugiego + , a tester
    ekstraktorow mierzy napiecie pomiedzy suwak-masa i suwak-+ wyswietla ich
    stosunek?
    pozdrawiam
    michu