-
1. Data: 2009-06-08 17:03:51
Temat: problemy z połączeniami
Od: Arek <a...@z...pl>
Witam
Jak pracownik niewielkiego operatora telekomunikacyjnego z własną
numeracją i punktem styku w ss7 z operatorem nadrzędnym,
co raz częściej odbieram od swoich klientów informacje o problemach
z połączeniami zagranicznymi - problem dotyczy najczęściej:
a) dodzwonienia się na numery z naszej puli numeracyjnej przez rodzinę
abonenta - dzwoniący z zagranicy słyszy najczęściej zajętość,
b) jak już się dodzwoni to często jest też problem z jakością samego
połączenia,
Zgłosiłem w/w problem do operatora z którym mamy w/w punkt styku i przez
którego jednocześnie realizowany jest tranzyt do nas, ale owy operator
mówi nam, by to abonent dzwoniący z zagranicy do nas zgłaszał problem
swojemu operatorowi u którego ma telefon, było by to pewnie i słusznie,
gdyby nie fakt, iż problem dotyczy wielu naszych klientów do których nie
potrafi się dodzwonić rodzina z różnych stron "zagranicy".
W/w problem nie występuje natomiast w przypadku dzwonienia z zagranicy
na numery przeniesione do naszej sieci z sieci TP - więc eliminuje to
ewentualne wady naszej sieci (zresztą krajowe stacjonarne i komórki
działają dobrze). Problemem będzie pewnie jakiś operator po drodze do
którego kierowany jest ruch na naszą numeracje z zagranicy.
Czy coś poza poproszeniem (to już zrobiłem 2tyg. temu) operatora
nadrzędnego, by ten rozgłosił naszą numerację za granicą w ten sam
sposób jak robi to TP, Netia, Exatel i inni można jeszcze zrobić? Może
zgłosić problem do UKE? Może ktoś ma/miał podobny problem i coś doradzi.
pozdrawiam
Arek
arek.1974 małpa wp.pl
-
2. Data: 2009-06-08 20:21:23
Temat: Re: problemy z połączeniami
Od: Ircys <i...@p...pl>
On 8 Cze, 19:03, Arek <a...@z...pl> wrote:
> Jak pracownik niewielkiego operatora telekomunikacyjnego z własną
> numeracją i punktem styku w ss7 z operatorem nadrzędnym,
> co raz częściej odbieram od swoich klientów informacje o problemach
> z połączeniami zagranicznymi - problem dotyczy najczęściej:
> a) dodzwonienia się na numery z naszej puli numeracyjnej przez rodzinę
> abonenta - dzwoniący z zagranicy słyszy najczęściej zajętość,
> b) jak już się dodzwoni to często jest też problem z jakością samego
> połączenia,
UKE nic tu raczej nie pomoże. Zapewne jest tak jak piszesz - któryś z
operatorów tranzytowych gubi połączenie np. brak routingu. Jako mały
operator nie macie zbyt dużego pola do manewru. Pół biedy, gdyby
problem tkwił u polskiego operatora, ale jeżeli chodzi o zagranicznego
to w zasadzie nie macie żadnych narzędzi (możliwości) do naprawy
problemu, operator macierzysty w zasadzie też. Dobrze odpowiedział Wam
operator macierzysty. Zasada jest taka, że problem zgłasza osoba
dzwoniąca do swojego macierzystego operatora, czyli "zagranica".
Dopiero taki operator może śledzić połączenie po SS7 (cause) i przy
problemach zgłaszać to do kolejnych operatorów. Wtedy "po nitce do
kłębka" dochodzi się do problemu. Oczywiście można próby przeprowadzać
samemu np. wykorzystując zagraniczne numery VoIP ale to proteza
analizy SS7.
Zła jakość połączenia świadczy o obniżonych parametrach po drodze - na
90% "leci" tranzyt po VoIP-ie i zapewne tam też tkwi problem
routingowy.
Ircys