  • 31. Data: 2010-01-08 16:31:04
    Temat: Re: [press]Rekordowy mandat w Szwajcarii
    Od: to <t...@a...xyz>

    Tomasz Finke wrote:

    > Bredzisz. Sprawiedliwość (ta prawdziwa, nie "społeczna") to dążenie do
    > tego, aby każdy otrzymał to, co mu się należy. Jeśli ktoś przekroczył
    > prędkość o 30 km/h, to powinien dostać karę za przekroczenie o 30 km/h,
    > niezależnie od tego, czy jechał Trabantem czy Porsche (...)

    Tyle, że jadący trabantem stworzył w ten sposób znaczące zagrożenie, a
    jadący porsche nie stworzył żadnego.

    --
    cokolwiek

  • 32. Data: 2010-01-08 16:31:59
    Od: to <t...@a...xyz>

    Dysiek wrote:

    > Jak juz pisalem, mandat jest kara. Kara powinna byc dotkliwa w takim
    > samym stopniu dla bogatego jak i biednego. W momencie sztywnych progow
    > mandatowych nie jest. Nie jest wiec takze sprawiedliwa - bogaty dostaje
    > mniej po tylku a powinien tak samo (w zwiazku z tym uzaleznienie
    > mandatow od dochodw jest bardziej sprawiedliwe).

    Czy w związku z tym postulujesz, by bogaci odbywali karę więzienia w
    okratowanych willach z basenem?

    --
    cokolwiek

  • 33. Data: 2010-01-08 16:36:36
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Dysiek pisze:

    > Progresja podatkowa jest niesprawiedliwa, poniewaz bogaty zostaje ukarany za
    > to, ze jesy bogaty i lepiej poradzil sobie w zyciu. Z tym sie zgadzam.

    No proszę: jest bogaty, poradził sobie w życiu i nagle ma zapłacić
    wielokrotnie większą grzywnę od biedaka za to, że się tak samo
    na chwilę zagapił. A czy za jazdę na gapę albo wyrzucenie papierka na
    chodnik też ma płacić wielokrotnie większą grzywnę i gdzie są granice
    tego absurdu?

    T.

  • 34. Data: 2010-01-08 16:38:31
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Czy w związku z tym postulujesz, by bogaci odbywali karę więzienia w
    > okratowanych willach z basenem?

    Jezeli mowisz o tym, ze warunki wiezienne sa gorsze dla bogatego niz dla
    biednego, bo ten pierwszy przyzwyczajony jest do luksusu to nie jest to
    istota kary. Istota kary pozbawienia wolnosci jak sama nazwa wskazuje
    pozbawienie wolnosci, ktora jest warta tyle samo dla bogatego co dla
    biednego. A co do warunkow - wiezienia sa panstwowe a nie prywatne - bogaty
    do urzedu chodzi tak samo jak biedy i tez musi zaakceptowac takie same
    warunki (bo przeciez nie podstawia mu zlotego krzesla w np. skarbowce.).

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 35. Data: 2010-01-08 16:41:04
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Oprócz wolności jest jeszcze coś takiego jak standard życia, który jest
    > obiektywnie różny w przypadku menela i bogacza, a standard życia w celi
    > jest taki sam.

    Ale bogacz do urzedow/placowek panstwowych (a ich pewna forma sa wiezienia)
    musi chodzic i akceptowac tamtejsze warunki tak samo jak biedy. Nic na to
    nie poradzi. Nie wybuduja mu osobnego wiezienia tak jak i osobnego urzedu
    np. gminy.

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 36. Data: 2010-01-08 16:42:39
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Aha: więc postulujesz, żeby karać biednych i bogatych pozbawieniem
    > wolności tak samo, ale żeby kary finansowe jednak różnicować?

    Tak. Przynajmniej kary za wykroczenia drogowe.

    > Ciekawa logika, czy wobec tego uchylającego się od zapłacenia
    > grzywny proporcjonalnej do dochodów biedaka należałoby skazać na 14 dni
    > aresztu, a bogacza na 140?

    W ogole nie jestem za wsadzaniem do paki za dlugi tylko odpracowywaniem ich
    w sluzbie publicznej. Wiec "u mnie" ani jeden ani drugi do paki by nie
    trafili.

    Pozdrawiam
    Dysiek

  • 37. Data: 2010-01-08 16:44:30
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > Nie bredź. Różnica pomiędzy standardem życia menela, a standardem życia
    > bogacza jest kolosalna. Jeśli więc oboje za to samo przewinienie trafią
    > na tyle samo lat do takiej samej celi, to bogaty zostanie relatywnie dużo
    > dotkliwiej ukarany.

    Standard zycia nie zawsze wplywa na szczesliwosc czlowieka i wartosc jego
    wolnosci. Biedny, a szczesliwi moze trafic do paki z biednym a
    nieszczesliwym i dotkliwosc kary tez nie bedzie taka sama. Nie ma systemow
    idealnych.

    Dysiek

  • 38. Data: 2010-01-08 16:47:10
    Od: "Dysiek" <b...@b...pl>

    > No proszę: jest bogaty, poradził sobie w życiu i nagle ma zapłacić
    > wielokrotnie większą grzywnę od biedaka za to, że się tak samo
    > na chwilę zagapił.

    Tak, poniewaz jak juz pisalem wielokrotnie, istota kary jest jej dotkliwosc.
    Bogaty jak dostanie 100 zl mandatu to moze pomyslec - no i ch*, bede se
    lamal przepisy codziennie, bo to mnie nic nie kosztuje. A powinien pomyslec:
    "dostalem w kosc, juz tego nie zrobie wiecej"

    > A czy za jazdę na gapę albo wyrzucenie papierka na
    > chodnik też ma płacić wielokrotnie większą grzywnę i gdzie są granice
    > tego absurdu?

    Rozwazamy przypadek mandatow drogowych. Nie bede zaglebial sie w inne
    dziedziny.

    Dysiek

  • 39. Data: 2010-01-08 16:56:12
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Dysiek pisze:

    > W ogole nie jestem za wsadzaniem do paki za dlugi tylko odpracowywaniem ich
    > w sluzbie publicznej. Wiec "u mnie" ani jeden ani drugi do paki by nie
    > trafili.

    OK, ale czy bogaty będzie musiał odpracować dług wg tej samej stawki
    godzinowej, co biedny? Jeśli tak, to ograniczysz mu wolność na
    wielokrotnie dłuższy czas, co uważasz za niesprawiedliwe. Ale jeśli
    zróżnicujesz stawki, żeby pracowali tyle samo, to chyba też nie będzie
    to w Twoim pojęciu sprawiedliwe, bo bogacz wykpi się wykonaniem pracy
    dużo mniej wartej od nałożonej grzywny. Czy już widzisz, że takiej
    koncepcji sprawiedliwości nie da się logicznie uzasadnić?

    T.

  • 40. Data: 2010-01-08 16:59:47
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Dysiek pisze:

    > Rozwazamy przypadek mandatow drogowych. Nie bede zaglebial sie w inne
    > dziedziny.

    Uff, czyli na szczęście nie chcesz wprowadzać swojego niesprawiedliwego
    systemu powszechnie, tylko po prostu nie lubisz, jak Cię wyprzedzają
    goście w Cayenne na podwójnej ciągłej i chciałbyś się na nich jakoś
    odegrać :-))

    T.