eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 22

  • 1. Data: 2010-11-27 11:16:18
    Temat: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: "Eli" <e...@w...pl>

    http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejs
    ki--glupcze.html

    Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydencką pod hasłem "It's the
    economy, stupie", co można swobodnie tłumaczyć "Liczy się gospodarka,
    głupcze". Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma zawieszoną na ścianie
    swojego gabinetu tabliczkę "Autostrady, głupcze".

    Włodarze większości miast w mijającej kadencji wzięli sobie do serca podobne
    hasła z transportem miejskim w roli głównej. Nastąpiła rewolucja, nie tylko
    w wydatkach na komunikację publiczną, czemu sprzyjały środki unijne, ale
    przede wszystkim w myśleniu o tym, jakimi sposobami ograniczać zjawisko
    kongestii w miastach.

    Trzeba budować obwodnice (miejmy nadzieję, że bezpłatne) czy wielopoziomowe
    węzły komunikacyjne, ale samo lanie tysięcy ton asfaltu nie uratuje nas
    przed narastającym problemem korków. Francuzi wyliczyli, że każdy utworzony
    w mieście dodatkowy pas ruchu na istniejącej ulicy, zapcha się samochodami
    już po pół roku.

    *

    Statystyczny mieszkaniec Warszawy spędza co roku w korku 17 dób. Średnia
    prędkość jazdy po stolicy to 25 km/h. Każdego roku wskutek korków tracimy 1
    proc. PKB, w co wliczyć należy straty w zdrowiu ludzi oraz środowiska, które
    trzeba zrekompensować, czy straty dla gospodarki wynikające z tego, że
    stojąc w korku nie wytwarzamy dochodu narodowego.

    Średnia unijna to 450 aut/1000 mieszkańców. W Warszawie wskaźnik wynosi 650,
    a są już stolice, gdzie zaczyna spadać: w latach 2005 - 2008 obniżył się w
    Wiedniu i Berlinie odpowiednio z 421 i 360 do 392 i 358.

    Co gorsza, wypełnienie samochodu w polskim mieście wynosi 1,2 osoby, a więc
    nie praktykowany jest coraz popularniejszy na zachodzie zwyczaj wspólnego
    podwożenia się do pracy. Stojąc w korku i przeklinając, wciąż owładnięci
    jesteśmy jednak szałem posiadania własnego auta i kupujemy kolejne,
    relatywnie coraz tańsze. Mamy 22 mln zarejestrowanych pojazdów.

    Powoli jednak zaczynamy dostrzegać zalety komunikacji publicznej czy nawet
    roweru.

    *

    Choć komunikacja miejska zanotowała spadek pasażerów z 7,2 mld w 1990 r. do
    3,7 mld w 2009 r., powoli zaczyna odrabiać straty.

    W gruzach legł także mit Polaka, który jest mało mobilny i nie chce
    dojeżdżać z dalszych odległości do pracy. Według GUS 2,5 mln Polaków
    dojeżdża do pracy z gminy innej niż ta, w której mieszka. W dojazdach do
    dużych miast coraz popularniejsza jest kolej, co widać w godzinach szczytu,
    kiedy pasażerowie nie mieszczą się w pociągu.

    Ważne zatem staje się zintegrowanie kolei z transportem miejskim poprzez
    wspólny bilet i koordynację rozkładów jazdy. Pojawia się już problem
    stworzenia na szczeblu aglomeracji koordynatora ds. transportu. Rozwinięcia
    wymaga system park and ride oraz inwestycje w zakup i modernizację taboru
    kolejowego, na co przez pięć lat ma być wydane 6,7 mld zł.

    Gdy w polskich miastach wciąż rządzą kierowcy sporą odwagą polityczną
    musieli wykazać się prezydenci Warszawy i Wrocławia, zapowiadając
    wprowadzenie opłat za wjazd do centrum. Nie stanie się to oczywiście za rok
    czy dwa.

    Opłaty takie znane są przede wszystkim z Londynu, ale także z Oslo,
    Sztokholmu, Rzymu czy Mediolanu. Oczywiście do czasu wprowadzenia opłat,
    miasta muszą wykonać olbrzymi skok jakościowy taboru komunikacji miejskiej.

    I tak będzie. Na same tramwaje miasta przeznaczą co najmniej 3,4 mld zł.
    Często finansowany przez UE zakup tramwajów powiązany jest z budową czy
    modernizacją linii.

    Z ulic znikną stare autobusy, przy kupnie których nikt nie zawracał sobie
    głowy nisko zawieszoną podłogą, emisją spalin czy klimatyzacją. Buspas -
    choć nielubiany przez kierowców - będzie pojawiał się coraz częściej, choćby
    z uwagi na to, że autobus przegubowy zabiera średnio 180 pasażerów,
    zastępując 120 jadących obok aut.

    *

    Jest jeszcze wiele innych rzeczy. Ważne są efektywne systemy zarządzania
    ruchem uwzględniające priorytety komunikacji miejskiej. Ważna jest
    zintegrowana obecność przewoźników w Internecie, pozwalająca szybko
    zaplanować podróż. Sieć i komórki muszą dawać także szerokie możliwości
    zakupu biletów.

    Na inwestycjach w transport zbiorowy nie można oszczędzać, bo to dobrze
    wydane pieniądze, które zwracają się z nawiązką. Starajmy się także zwracać
    uwagę po latach nieskorzystania z komunikacji miejskiej, czy przypadkiem
    obecna jakość i czas połączeń, nie ułatwią nam znacznie życia.

    Autor jest dyrektorem programowym Railway Business Forum


  • 2. Data: 2010-11-27 12:07:19
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: maciek <o...@o...pl>

    Eli pisze:
    > http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejs
    ki--glupcze.html
    >
    > Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydencką

    W 1993 Clinton już dawno był prezydentem


  • 3. Data: 2010-11-27 12:35:53
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: "Eli" <e...@w...pl>

    Użytkownik "maciek" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:icqoq2$og9$1@news.onet.pl...

    >> Bill Clinton prowadził w 1993 r. kampanię prezydencką
    >
    > W 1993 Clinton już dawno był prezydentem

    Nieprawda, dopiero w 1993 zaczął urzędować. Chociaż kampania była jeszcze w
    1992.

    --
    pzdr, Eli


  • 4. Data: 2010-11-27 13:10:40
    Temat: Odp: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > głupcze". Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk ma zawieszoną na
    ścianie
    > swojego gabinetu tabliczkę "Autostrady, głupcze".
    Bo to jest skrót:
    "Płatne AUTOSTRADY, więc płać i płacz GŁUPCZE"

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
    i projektowania PCB


  • 5. Data: 2010-11-27 13:30:47
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sat, 27 Nov 2010 11:16:18 +0100, Eli napisał(a):

    > http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejs
    ki--glupcze.html

    Jakby komunikacja miejska oferowała wysoką jakość i relatywnie dobrą cenę,
    to by więcej ludzi korzystało.
    Póki co np. taki KZK GOP głównie zajmuje się podnoszeniem cen biletów,
    autobusy jeżdżą jak chcą (nie tylko przez korki) a w godzinach szczytu o
    miejsca siedzące rozgrywa się prawdziwa bitwa :]

    Ostatnio widziałem fajny plakat na tramwaju z hasłem - "w samochodzie
    czytasz co musisz, w tramwaju czytasz co lubisz" czy jakoś podobnie - sens
    był taki, że w tramwaju możesz robić co chcesz.
    I wszystko super, tylko że dookoła tego plakatu ludzie byli poprzyklejani
    do szyby, bo pasażerów było tyle, że się średnio w tym tramwaju mieścili.
    Niewielu miało możliwość coś poczytać...

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net
    kapsel(malpka)op.pl


  • 6. Data: 2010-11-27 19:00:12
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2010-11-27 11:16, Eli pisze:
    > http://www.rp.pl/artykul/9211,569435-Transport-miejs
    ki--glupcze.html

    No i?
    Fakt, że samochodów w miastach jest za dużo zna chyba każdy, kto po nich
    jeździ.
    Zmniejszenie korków poprzez ułatwienie transportu z jednej strony
    (komunikacja miejska) i podniesienie kosztów z drugiej (opłaty za wjazd
    do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
    Ja w tym artykule nie widzę nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
    Toyota Corolla 1.3 sedan '97
    Hyundai Atos 0.9 nanovan '00


  • 7. Data: 2010-11-27 21:46:29
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sat, 27 Nov 2010 19:00:12 +0100, LEPEK napisał(a):

    > Zmniejszenie korków poprzez ułatwienie transportu z jednej strony
    > (komunikacja miejska) i podniesienie kosztów z drugiej (opłaty za wjazd
    > do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
    > Ja w tym artykule nie widzę nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

    A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak. I wyjdzie tak:

    - centra dużych miast zamkną,
    - samochody (i autobusy) będą stać na drogach dojazdowych
    - parkingów dookoła centrum będzie za mało na park&ride i ludzie będą
    zostawiać samochody w przypadkowych miejscach,
    - komunikacja miejska nie zmieni się wcale, tabor będzie gówniany jak jest,
    bilety za to podrożeją, bo klientów więcej.

    Żeby nie było - regularnie korzystam z komunikacji miejskiej i wkurza mnie
    ona niemiłosiernie :(


    --
    Kapsel
    http://kapselek.net
    kapsel(malpka)op.pl


  • 8. Data: 2010-11-27 22:43:14
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    LEPEK napisal:
    > Zmniejszenie korków poprzez ułatwienie transportu z jednej strony
    > (komunikacja miejska) i podniesienie kosztów z drugiej (opłaty za wjazd
    > do centrum) - na to wpadnie nawet gimnazjalista.
    > Ja w tym artykule nie widzę nic ani nowatorskiego, ani kontrowersyjnego.

    W polskich warunkach skończy się wyłącznie na wprowadzeniu opłat.
    Komunikacja zbiorowa pozostanie taka jak zwykle, czyli denna.
    Wprowadzenie opłat odbędzie szybko i sprawnie, bo zasili wiecznie
    głodne budżety.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek


  • 9. Data: 2010-11-28 12:00:55
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2010-11-27 21:46, Kapsel pisze:

    > A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak.

    Ale ja piszę o artykule, teorii, pomyśle, koncepcji. To wszystko wiadomo
    wszem i wobec. Żadnych nowości, ani kontrowersji.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
    Toyota Corolla 1.3 sedan '97
    Hyundai Atos 0.9 nanovan '00


  • 10. Data: 2010-11-28 14:44:03
    Temat: Re: [pr] kij w mrowisko ;) - "Transport miejski, głupcze"
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Sun, 28 Nov 2010 12:00:55 +0100, LEPEK napisał(a):

    >> A ja widzę, bo w Polsce wszystko dzieje się na opak.
    >
    > Ale ja piszę o artykule, teorii, pomyśle, koncepcji. To wszystko wiadomo
    > wszem i wobec. Żadnych nowości, ani kontrowersji.

    Jasne, nie piję do Ciebie, tylko tak sobie ogółem marudzę.
    Problem w tym, że najpewniej to zostanie wprowadzone, bo stanowi ciekawe
    "aktywo" w portfelu władz miast.


    --
    Kapsel
    http://kapselek.net
    kapsel(malpka)op.pl

strony : [ 1 ] . 2 . 3


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: