  • 11. Data: 2013-07-18 01:08:08
    Temat: Re: pl. usenet o agile
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-07-17, A.L <a...@a...com> wrote:

    > Kompleksy masz?..

    Nie. Tak bezinteresownie powkurzać cię chciałem tym przytykiem. Chociaż
    masz tu trochę racji, ostatnio nie zasłużyłeś sobie na docinki
    skierowane w ego.

    > Klienat gowno obchodzi na pgol jaka metodyka bedzie wykonywany
    > projekt. Projekt ma byc dobrze, wedle umowy i na czas.

    ORLY? To ciekawe czemu w tym przypadku zastrzegł sobie w umowie edżajla.
    Jakiś niekumaty ten klient alboco.

    > Ja nie jestem w biznesie robienia przyciskow. Chyba jednak mowimy o
    > roznych rzeczach.

    Mówimy o biznesie i metodykach wytwarzania oprogramowania. Nie
    ograniczaliśmy się do biznesu DużychProgramówPrologowych[tm]. A ten
    konkretny produkt akurat chodził (chodzi) jako backend usługi
    zbierającej dane z urządzeń mobilnych i nie chodziło o zmiany wyglądu
    przycisków, gdybyś chciał dyskredytować przykład.

    > Ale myslenie Agilowcow zw umowa W OGOLE niepotrzebna to tez promach.

    Postulaty, które im zarzucasz, oczywiście są równie niedorzeczne.
    Ale zdajesz sobie sprawę, że trochę co innego postulują, niż ty im
    zarzucasz?

    > Ze klient - nasz pan

    A nie że metodyki nie-agile są do dupy, skoro są nieudane wdrożenia?
    To, rzecz jasna, wniosek po użyciu (zastosowanej przez ciebie na
    potrzeby argumentu przeciw agile) reguły wnioskowania
    "są niepowodzenia => zła metoda".

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 12. Data: 2013-07-18 03:58:07
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 17 Jul 2013 23:08:08 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."
    <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:

    >Nie. Tak bezinteresownie powkurzać cię chciałem tym przytykiem.

    Pudlo. Nie jestes w stanie mnie wkurzyc. Mozesz tylko rozssmieszyc.

    >Chociaż
    >masz tu trochę racji, ostatnio nie zasłużyłeś sobie na docinki
    >skierowane w ego.

    naparwde? Staaaryyy... Co to ma wspolnego z moin ego? Ja tutaj pisuje
    w znaczniej mierze dla rozrywki.

    >ORLY? To ciekawe czemu w tym przypadku zastrzegł sobie w umowie edżajla.
    >Jakiś niekumaty ten klient alboco.

    Jaki kilent? A tak w ogole, nie widziales klientow-debili?

> [...]
    >zbierającej dane z urządzeń mobilnych i nie chodziło o zmiany wyglądu
    >przycisków, gdybyś chciał dyskredytować przykład.

    Nie wiem o czym piszesz. Masz jakies kompleksy z tym Prologiem? Naucz
    sie, to nei takie trudne

    >Postulaty, które im zarzucasz, oczywiście są równie niedorzeczne.
    >Ale zdajesz sobie sprawę, że trochę co innego postulują, niż ty im
    >zarzucasz?

    Nie chce mi sie dalej komentowac bo mi sie znudzilo

    A.L.

  • 13. Data: 2013-07-18 04:31:08
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/07/2013 16:56, A.L. wrote:

    > To jest mniej wiecej takie pisanie jak to ze komunizm jest
    > najlepszym ustrojem na swiecie. Utopia, znaczy. Juz ja widze klienta
    > ktory placi dodatkowo za to ze programisci cos na odwrot zrozumieli.

    Jeśli z umowy wynika, że ma zapłacić, to może zapłacić.

    Poza tym w Agile są praktyki zapobiegające takim sytuacjom, typu ATDD/BDD.

    > Ci co wymyslaja takie rzeczy, nigdy nei widzieli z bliska ani
    > pzremyslu, ani klienta. Nie wiedza ze soft robi sie na podstawie
    > umowy, a kazde odstepstwo od umowy musi byc negocjowane i zawarte w
    > rozszerzeniu do umowy, i jezeli wina lezy po stronie firmy
    > programistycznej, klient nei zaplaci. Mozna sie w razie czego
    > spotkac w sadzie. O czym prasa fachowa od czasu do czasu donosi

    Soft się robi na podstawie umowy, ale umowy mogą być różnie sformułowane
    - nie zawsze jest to "wykonawca wykona software według specyfikacji z
    załącznika C w terminie nie później niż ..., za co zamawiający zapłaci
    kwotę $BIGNUM".

  • 14. Data: 2013-07-18 05:16:46
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/07/2013 22:05, A.L. wrote:
    > On Wed, 17 Jul 2013 20:17:45 +0000 (UTC), "Stachu 'Dozzie' K."

    > Klienat gowno obchodzi na pgol jaka metodyka bedzie wykonywany
    > projekt. Projekt ma byc dobrze, wedle umowy i na czas.

    Może obchodzić, bo metodyka może obejmować uwzględnianie zmian w
    wymaganiach, priorytetyzację, klaryfikację wymagań, dostarczanie wersji
    demonstracyjnych/RC, przejście od zaakceptowania wersji demonstracyjnej
    do release, kontynuację rozwoju oprogramowania po release itd.

    W szczególności dla popularnych metodologii Agile wygląda to tak, że
    operują one na iteracjach, których długość jest uzgadniana z klientem
    (typowo od tygodnia do miesiąca), gdzie na początku iteracji klient
    priorytetyzuje zmiany na podstawie szacunków podanych przez wykonawcę,
    planuje się transzę zmian do wykonania w kolejnej iteracji, po czym na
    koniec iteracji klient dostaje wersję demo, przy której będzie mógł się
    zdecydować, czy woli zrobić release, czy zlecić kolejną iterację (czy
    jedno i drugie). Metodologia z umowy może mówić, że takie demo jest
    "release-ready", znaczy jeśli klientowi odpowiada funkcjonalność, to
    może zrobić go-live czy przejść do UAT z taką wersją jak dostał, bez
    konieczności np. dodatkowej fazy QA.

    > Ja nie jestem w biznesie robienia przyciskow. Chyba jednak mowimy o
    > roznych rzeczach.

    W niektórych programach są przyciski, a problem przeniesienia przycisku
    może wystąpić w programie niezależnie od tego, co ten program konkretnie
    robi - może służyć powiedzmy do obracania egzotycznymi papierami
    wartościowymi, a zmiana położenia przycisku może wynikać z tego, że
    trejderzy w UAT zgłoszą, że interfejs użytkownika jest niekonekwentny i
    łatwo omyłkowo klinkąć w zły przycisk, co może mieć bardzo kosztowne
    konsekwencje dla firmy. Komuś, nie mówię, że tobie, ale powiedzmy
    jakiemuś Iksińskiemu pracującemu przy wykonaniu takiego softu może się
    wyadawć, że jest w biznesie skomplikowanych algorytmów wyceniania
    egzotycznych instrumentów czy optymalizowania kosztów transakcji, ale
    jednak jest również w biznesie robienia przycisków - nawet jeśli akurat
    sam tych przycisków nie robi.

    Nawet jeśli faktycznie akurat to, nad czym pracujesz nie ma żadnych
    przycisków, to zazwyczaj oprogramowanie ma jakąś formę komunikowania się
    z użytkownikiem czy operatorem, czy to będą logi, parametry linii
    poleceń, pliki konfiguracyjne i tak dalej. I analogiczny problem do
    przeniesienia przycisku też się da znaleźć. Powiedzmy: komunikat w logu
    na temat jakiegoś problemu nie zawiera istotnej informacji
    potrzebnej/pomocnej do namierzenia źródła problemu. Załóżmy, że umowa
    jest na tyle szczegółowa, że wynika z niej, że przy tym rodzaju problemu
    powinien pojawić się w logu komunikat o wystąpieniu owego problemu, ale
    nie na tyle szczegółowa, żeby specyfikować jakie konkretnie dane się w
    tym komunikacie znajdą. Masz więc konwersację:
    "Wasz program wypisał komunikat 'Błąd importu: nielegalny numer NIP',
    ale nie napisał o który NIP chodzi. Czy możnaby dołączyć ten numer do
    komunikatu?"
    "W umowie nic nie ma, że ma logować błędne NIP-y. Możemy to zrobić jako
    change request, za dwa tygodnie przygotujemy aneks do umowy"
    Aneks za dwa tygodnie może opiewać na kwotę 100 tysięcy dolarów, plus
    trzeba zaangażować dział prawny, procurement i co tam jeszcze.

  • 15. Data: 2013-07-18 05:20:05
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/07/2013 02:58, A.L. wrote:

    > Jaki kilent? A tak w ogole, nie widziales klientow-debili?

    To jest obusieczny argument, bo również na twoje obserwacje, że klienci
    chcą umowy gdziee będzie specyfikacja softu, termin i kwota (tzw. fixed
    scope, fixed price contract) - są debilami.

  • 16. Data: 2013-07-18 10:16:48
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-07-18, A.L <a...@a...com> wrote:

    > Jaki kilent? A tak w ogole, nie widziales klientow-debili?

    Jasne, jasne. Jak nagle niezgodność z twoim obrazem świata, to klient
    jest debil. Spróbuj czegoś innego.

    > Nie wiem o czym piszesz. Masz jakies kompleksy z tym Prologiem? Naucz
    > sie, to nei takie trudne

    Tylko wiesz, sysadminowi na wiele się nie przydaje, przynajmniej na
    razie, a tymczasem mam inne materiały do nauki, takie, które mi się
    rzeczywiście przydadzą (np. Attiya, Welch, "Distributed computing").

    A swoją drogą, może tak dla odmiany odnieś się do argumentu? Nie
    ograniczaliśmy się do żadnego konkretnego biznesu, w szczególności
    biznesu, który ty widzisz, a którego nie opisujesz, bo zasłaniasz się
    podpisanymi NDAs.

    > Nie chce mi sie dalej komentowac bo mi sie znudzilo

    Z jakiegoś powodu mnie to nie dziwi. Ciekawe.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 17. Data: 2013-07-18 13:47:22
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 17 July 2013 17:56:21 UTC+2, A. L. wrote:
> [...]
    udział reprezentant klienta. Jednocześnie krótkie okresy iteracji projektu powodują
    dobrą widoczność zaawansowania. Zmianę wymagań można rozegrać na wiele sposobów, ale
    podstawową zasadą Agile jest to że wymagania się zmieniają. W momencie zmiany,
> [...]
    > ustrojem na swiecie. Utopia, znaczy. Juz ja widze klienta ktory placi
    > dodatkowo za to ze programisci cos na odwrot zrozumieli.

    Nigdy nie napisałem że metodologia Agile jest najlepsza.

    Tu nie chodzi o to że programiści źle zrozumieli. Zasadą metodyk Agile jest to że
    wymagania są płynne i mogą się zmienić. Taka zmiana nie jest czymś negatywnym.

> [...]
    > programistycznej, klient nei zaplaci. Mozna sie w razie czego spotkac
    > w sadzie. O czym prasa fachowa od czasu do czasu donosi

    Nie chodzi też o odstępstwa od umowy. Wystarczy podpisać umowę która zakłada że
    finalny produkt może się zmienić.

    Przy budowie każdego dużego systemu informatycznego wymagania zmieniają się
    praktycznie zawsze. Czas powstawania dużego projektu to zazwyczaj co najmniej rok,
    zazwyczaj więcej. W tym czasie wiele może się zmienić. W przypadku klasycznych
    metodologii, klient zazwyczaj widzi system dwa razy - jak mu go sprzedają i jak mu go
    dostarczają. Odstęp czasowy pomiędzy tymi momentami jest dużym problemem. To że
    klient coś zamówił, to nie znaczy że jak to dostanie to właśnie tego chce.

    W przypadku Agile, klient jest włączony w cały proces powstawania systemu, często
    może zacząć go używać już w trakcie jego powstawania. W ten sposób klient ma lepszą
    widoczność tego jak system będzie wyglądał a kiedy (co nieuniknione) zmienią się jego
    wymagania co do systemu, to wykonawca nie wypnie się mówiąc 'mieliśmy taką a taką
    umowę' ale odpowiednio dostosuje się to tych wymagań. W ten sposób klient dostanie
    produkt z jego punktu widzenia lepszy i lepiej dostosowany do tego do czego jest mu
    potrzebny.

    AdamK

  • 18. Data: 2013-07-18 15:09:35
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 18 Jul 2013 04:47:22 -0700 (PDT), Adam Klobukowski
    <a...@g...com> wrote:

    >Nigdy nie napisałem że metodologia Agile jest najlepsza.
    >
    >Tu nie chodzi o to że programiści źle zrozumieli. Zasadą metodyk Agile jest to że
    wymagania są płynne i mogą się zmienić. Taka zmiana nie jest czymś negatywnym.

    No, ale to przeciez od zawsze bylo. Pisal sie ansksy do omowy i tak
    dalej. Ale wszystko zalatwialo sie porzadnie a nei an "urrraaa"

    >Nie chodzi też o odstępstwa od umowy. Wystarczy podpisać umowę która zakłada że
    finalny produkt może się zmienić.

    Buduje dom, Ustalamy ze ma byc dom i w zasadzie moze nadawac sie do
    mieszkania. Przychodza chlopcy i leja beton. I mowia: jak sie cos nei
    spodoba to potem odkujemy. I drapia sie w glowe: tu pierdykniemy
    sreczyk a tu kuchnie. Kuchnia bedzie na pieterku a sraczyk w piwnicy.
    ten facio co bedzie tu mieszkal i tak nei ma pojecia. A mysmy tu tylle
    domow wybudowali... No a w koncu w umowie jest napisane ze mzoemy
    sobie wybudowac co chcemy

    Tak sie domow nie buduje. I softu tez. Byc moze gdzies sie buduje. Ale
    nei slyszalem.

> [...]
    klient coś zamówił, to nie znaczy że jak to dostanie to właśnie tego chce.

    Przy budowie duzego systemu informatycznego projekt dzieli sie na
    etapy - ?\"milestones'. Po kazdym etapie nastepuje pzreglad zgodnosci
    z umowa. Jezeli cos sie nie zgadza algo klientowi sie cos odwidzialo,
    pisze sie "protokol niezgodnosci", potem ustala sie dalsza akcje.
    Czestosc takich spotkan zalezy od umowy. W piecioletnim projekcie z
    klientem w Euuropie a firma robiaca soft w USA takie spotkania byly co
    6 miesiecy.

> [...]
    produkt z jego punktu widzenia lepszy i lepiej dostosowany do tego do czego jest mu

    Bez systemu Agile tez sie tak robi. Nazywa sie to "partial
    deployment". Gdy projekt trwa 5 lat, raczej nie czeka sie az caly
    projekt sie skonczy tylko oddaje po kawalku.

    Wszsystkie "niowoczesne methodologie" typu Agile, Extreme Programming
    itede maja jeden glowny cel: dupochron dla firmy robiacej soft.
    "Wicie, rozumicie, zastsowalismy najnowsza merodologie - Agile - i nie
    wyszlo. The act of God. Sila wyzsza"

  • 19. Data: 2013-07-18 15:50:35
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 18 Jul 2013 04:16:46 +0100, Andrzej Jarzabek
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >egzotycznych instrumentów czy optymalizowania kosztów transakcji, ale
    >jednak jest również w biznesie robienia przycisków - nawet jeśli akurat

    Drogi Kolego, ja raz pracowalem w takiej firmie gdzie pzreniesienie
    przycisku o 5 milimetrow w lewo wymagalo 20 stron dokumentacji i zgody
    facetow z tzrech poziomow hierarchii nade mna. To byla firma
    telekomunikacyjna.

> [...]
    >Aneks za dwa tygodnie może opiewać na kwotę 100 tysięcy dolarów, plus
    >trzeba zaangażować dział prawny, procurement i co tam jeszcze.

    Drogi Kolego, kolega chce mnie pzrekonac do czego?...

    Dla ustalenia uwagi, ja wiem jak przemysl dziala. Ostatnie 19 lat
    spedzilem w przemysle amerykanskim. W telekomunikacji, przemysle
    naftowym i logistyce. Pzrez ostatnie 5 lat przy moim tytule jest
    dodatek "principal". Wiec mniej wiecej wiem na czym polegaja umowy i
    interakcja z klientem A soft?... Jak pisze dowcipnie nasz marketing
    "can be yours starting from only 2 millions dollars"

    Nie neguje ze sa dziedziny gdzie Aglie sie sparwdza doskonale, gdzie
    siedzi sie z klientem przy jednym ekranie, nie robi sie zadnych
    planow, umow i aneksow i gdzie zadna ze stron nie wie o co chodzi.
    Ale to dla mnie jak bajki o elftch i trollach

    A.L.

  • 20. Data: 2013-07-18 15:55:29
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Zasadą metodyk Agile jest to że wymagania są płynne i mogą się zmienić.

    Tak. Ale jednocześnie niejawnie sugeruje, że te zmiany są tanie. Tymczasem nie są.

    Widziałem ostatnio (ale nie mam linka) takie rozważania, że w "tradycyjnej"
    metodologii zmiany były kosztowne, ale wszyscy o tym wiedzieli - klienci też, dlatego
    klienci *starali się*, żeby tych zmian było jak najmniej. Starali się przez
    poważniejsze potraktowanie początkowych etapów, czyli analizy i zbierania wymagań.
    Agile niejawnie sugeruje, że zmiany były są i będą, w związku z tym są normalne -
    czyli tanie. I przy takim założeniu klienci w ogóle się nie starają, przez co zmiany
    są dużo częstsze, niż mogłby by być, gdyby się starali.

    Pytanie teraz: który wariant jest korzystniejszy.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com