  • 11. Data: 2012-02-09 09:39:41
    Temat: Re: [ot] pogoda z polsatu - skąd biorą?
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2012 09:34:18 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > To gdzie ta odwilż, która miała być wczoraj?

    Nie wiem, moze czytales prognoze dla Phenianu?

    Ja sprawdzam Interie, ICM i IMGW. Zadnej odwilzy dla mojego regionu nie
    widzialem w prognozach.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 12. Data: 2012-02-09 09:52:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Thursday, February 9, 2012, 9:39:41 AM, you wrote:

    > Nie wiem, moze czytales prognoze dla Phenianu?
    > Ja sprawdzam Interie, ICM i IMGW. Zadnej odwilzy dla mojego regionu nie
    > widzialem w prognozach.

    Te prognozy sa dla sklerotyków. Dwa tygodnie temu zapowiadano
    najpierw mrozy a potem odwilż. Odwilż miała być wczoraj.

    Tyle na temat tej rewelacyjnej metody - przywracam istotny kontekst.

    ICM tworzy równolegle dwa modele korzystające z tych samych danych
    brzegowych. I te modele potrafią podawać całkowicie różne prognozy na
    najbliższe 24 godziny a Ty próbujesz mi wmówić, że są w stanie
    cokolwiek sensownego przewidzieć?

    Jak na razie bardzo dobra trafność ma uniwersalna prognoza pogody:
    jutro będzie taka pogoda jak dziś - ponad 60% sprawdzalności. I widzę,
    że jest bardzo często stosowana przez meteorologów.

    Meteorolodzy ze swoim szkiełkiem i okiem zachowują się jak badacz,
    badający słonia przez mikroskop i narzekający na ogrom pracy.
    Zapominają, że czasem warto od ogółu do szczegółu a nie na odwrót.
    Miliony stacji meteorologicznych, komputery, które nie potrafią
    przeżuć nadmiaru danych w sensownym czasie i meteorolog, który nie
    wyjrzy przez okno i nie zobaczy szalejącej burzy tylko będzie
    twierdził, że panuje słoneczna pogoda. I się cieszy, że model się
    zgodził z rzeczywistością - szkoda tylko, że policzył się dobę po
    fakcie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2012-02-09 10:06:21
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2012 09:52:38 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    (...)

    Czesciowo masz racje, ale abstrahujac od calosci wypowiedzi - prognozy na
    dwa tygodnie naprzod to bez wzgledu na metode nie prognozy, tylko
    PROROCTWA.
    Jak pojdziesz do bacy, ktory Ci powie "ej panocku, jak łostro zima, to
    wiosny nima", to sprawdzalnosc bedzie podobna, w okolicy 50%.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 14. Data: 2012-02-09 10:38:23
    Temat: Re: pogoda z polsatu - skąd biorą?
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 9 Lut, 09:52, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Te prognozy sa dla sklerotyków. Dwa tygodnie temu zapowiadano
    > najpierw mrozy a potem odwilż. Odwilż miała być wczoraj.

    Prognoza na ~2 tyg to jak na razie wrozenie z fusow - ktos zamowil, to
    dostarczyli ;)
    "Jaka taka przewidywalnosc:" ;) , to na kilkanascie(dziesiat) godzin
    max...

    Jesli pogoda sie szybko zmienia (np. jakies fronty przechodza) to i to
    nie bardzo...
    Zreszta wystarczy poogladac mape rzeczywistych opadow z radaru meteo
    np. http://radar.bourky.cz/

    Bardzo czesto widac, ze zrobienie "trafionej" prognozy jest bez szans,
    bo opad jest mocno lokalny, np. prognoza dla Krakowa to juz za duzy
    obszar ;) - czesto sa rejony gdzie padalo, w innych nie, no i
    oczywiscie w innym czasie... a liczenie modelu dla siatki ~100x100m
    przekracza chyba jeszcze mozliwosci komputerow ;)

    WS

  • 15. Data: 2012-02-09 10:46:29
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-02-09 10:06, Maciek pisze:
> [...]
    > Jak pojdziesz do bacy, ktory Ci powie "ej panocku, jak łostro zima, to
    > wiosny nima", to sprawdzalnosc bedzie podobna, w okolicy 50%.

    ja tam słyszałem że jak na świętego Hieronima jest deszcz albo go ni ma,
    to pod koniec listopada pada, albo nie pada :) (dość często się sprawdza ;)

    Lukasz

  • 16. Data: 2012-02-09 11:00:02
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 09 Feb 2012 10:46:29 +0100, Lukasz napisał(a):

    > ja tam słyszałem że jak na świętego Hieronima jest deszcz albo go ni ma,
    > to pod koniec listopada pada, albo nie pada :) (dość często się sprawdza ;)

    Calkiem czesto. Mniej wiecej w polowiwe przypadkow :)

    Oczywiscie wieloletnia (wielowiekowa) obserwacja wzajemnych zwiazkow
    roznych zjawisk pozwala trafnie prognozowac, ale IMHO bardzo ogolnikowo.
    Np. jak z "zimnymi ogrodnikami".

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 17. Data: 2012-02-09 11:24:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello WS,

    Thursday, February 9, 2012, 10:38:23 AM, you wrote:

    > Prognoza na ~2 tyg to jak na razie wrozenie z fusow - ktos zamowil,
    > to dostarczyli ;) "Jaka taka przewidywalnosc:" ;) , to na
    > kilkanascie(dziesiat) godzin max...

    Ależ wiem. To nie ja twierdziłem tutaj, że prognozy numeryczne +
    synoptyczne dają rewelacyjne wyniki dla prognoz długoterminowych.

    > Jesli pogoda sie szybko zmienia (np. jakies fronty przechodza) to i to
    > nie bardzo...
    > Zreszta wystarczy poogladac mape rzeczywistych opadow z radaru meteo
    > np. http://radar.bourky.cz/

    Mam stale otwarte :)

> [...]
    > oczywiscie w innym czasie... a liczenie modelu dla siatki ~100x100m
    > przekracza chyba jeszcze mozliwosci komputerow ;)

    Ależ to błąd własnie - pisze o tym wcześniej. To oglądanie słonia
    przez mikroskop!

    Nie trzeba budować modelu o skali 100x100m, żeby wiedzieć, że każdy
    dzień upałów zwiększa prawdopodobieństwo gwałtownych zjawisk. Taki
    model jest również nieprzydatny do tego, żeby wiedzieć, ze wyże
    rosyjskie maja tendencje do "zakotwiczania się" na dlużej niż
    pojedyncze dni i robienie masakry zarówno zimą (mrozy) jak i latem
    (upały). To jest wiedza, której kiedyś uczył drugi kłamca PRLu ;) -
    niejaki Wicherek (Czesław Nowicki).

    Mi do niczego nie jest potrzebna siatka 100m. Wolałbym mniej
    szczegółową ale dłuższą prognozę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2012-02-09 11:49:23
    Od: SW3 <s...@p...fm>

    Dnia 09-02-2012 o 11:00:02 Maciek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Calkiem czesto. Mniej wiecej w polowiwe przypadkow :)

    Dokładnie w 100% przypadków. Przeanalizuj dokładniej :)

    --
    SW3
    ----

  • 19. Data: 2012-02-09 12:05:09
    Od: SW3 <s...@p...fm>

    Dnia 09-02-2012 o 11:24:50 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    napisał(a):

    > Mi do niczego nie jest potrzebna siatka 100m. Wolałbym mniej
    > szczegółową ale dłuższą prognozę.

    No i takie właśnie są. Przewidzenie temperatury na za 2 tygodnie z
    dokładnością do 4 stopni to i tak niezła dokładność a to może oznaczać +2
    i odwilż i wiosenny deszczyk albo -2 i zawieję. Do tego strefa opadów
    niech się przesunie o paredziesiąt km i już zamiast pięknej słonecznej
    wiosny mamy mroźną, śnieżną zimę. Do prognoz trzeba podchodzić z
    odpowiednim dystansem...

    --
    SW3
    ----

  • 20. Data: 2012-02-09 12:14:34
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 09 Feb 2012 11:49:23 +0100, SW3 napisał(a):

    > Dokładnie w 100% przypadków. Przeanalizuj dokładniej :)

    No, wtopilem, przyznaje :)

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał