    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pogoda z polsatu - skąd biorą?
    Date: Thu, 9 Feb 2012 11:24:50 +0100

    Hello WS,

    Thursday, February 9, 2012, 10:38:23 AM, you wrote:

    > Prognoza na ~2 tyg to jak na razie wrozenie z fusow - ktos zamowil,
    > to dostarczyli ;) "Jaka taka przewidywalnosc:" ;) , to na
    > kilkanascie(dziesiat) godzin max...

    Ależ wiem. To nie ja twierdziłem tutaj, że prognozy numeryczne +
    synoptyczne dają rewelacyjne wyniki dla prognoz długoterminowych.

    > Jesli pogoda sie szybko zmienia (np. jakies fronty przechodza) to i to
    > nie bardzo...
    > Zreszta wystarczy poogladac mape rzeczywistych opadow z radaru meteo
    > np. http://radar.bourky.cz/

    Mam stale otwarte :)

    > Bardzo czesto widac, ze zrobienie "trafionej" prognozy jest bez szans,
    > bo opad jest mocno lokalny, np. prognoza dla Krakowa to juz za duzy
    > obszar ;) - czesto sa rejony gdzie padalo, w innych nie, no i
    > oczywiscie w innym czasie... a liczenie modelu dla siatki ~100x100m
    > przekracza chyba jeszcze mozliwosci komputerow ;)

    Ależ to błąd własnie - pisze o tym wcześniej. To oglądanie słonia
    przez mikroskop!

    Nie trzeba budować modelu o skali 100x100m, żeby wiedzieć, że każdy
    dzień upałów zwiększa prawdopodobieństwo gwałtownych zjawisk. Taki
    model jest również nieprzydatny do tego, żeby wiedzieć, ze wyże
    rosyjskie maja tendencje do "zakotwiczania się" na dlużej niż
    pojedyncze dni i robienie masakry zarówno zimą (mrozy) jak i latem
    (upały). To jest wiedza, której kiedyś uczył drugi kłamca PRLu ;) -
    niejaki Wicherek (Czesław Nowicki).

    Mi do niczego nie jest potrzebna siatka 100m. Wolałbym mniej
    szczegółową ale dłuższą prognozę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl