  • 41. Data: 2009-11-14 15:14:04
    Temat: Re: telefon ...promieniowanie.
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sat, 14 Nov 2009 13:29:27 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale to wykrywasz specjalnie czulym sprzetem.
    > A tu masz sprzet zasadniczo nieczuly na zaklocenia, bo do tej pory nic
    > go nie zaklocalo, a jednak telefon jest mocniejszy :-)

    Owszem, nie, całkiem zwykły wystarczy.

    > Polemizowalbym. Co prawda XT nie mialem, ale bylo w solidnej metalowej
    > skrzynce.

    A jednak. Widziałem jak blokowało radio w przeciwległym kącie pokoju.

    > Ale oni dopiero od ~10 lat tak laza. Poczekaj jeszcze 10, wtedy sie
    > dowiemy czy mozna olac czy trzeba sie skladac na odszkodowania :-)

    Ale 20 lat u nich, to jakieś 50-60 lat u normalnego użyszkodnika. I to w
    gorszym przypadku. Skąd bedziesz wiedział, że 60-latek umarł od telefonu
    GSM, czy od jedzenia tego chemicznego gówna sprzedawanego jako żywność?

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 42. Data: 2009-11-14 17:00:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > A jak daleko mieszkasz od radaru, a jak daleko od BTS, a jak daleko
    > od komorki ?

    Hahaha! Kilkadziesiąt km od miejsca w którym mieszkam znajduje się
    lotnisko i baza wojskowa. Mieszkańcy jednej z okolicznych miejscowości
    mają wzgórze porośnięte lasem, a na samym szczycie stację radarową.
    Wiesz oczywiście, że o lokalizacji BTSa i odległości od zabudowań
    decyduje natężenie pola elektromagnetycznego? Składa się na nie
    odległość od nadajnika i moc z jaką pracuje. Poszukaj ile wynoszą normy
    w Polsce a ile w USA.
    Hint: w naszym kraju są i tak znaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaacznie
    zaniżone. Protestującym i tak nie dogodzisz. Wieża będzie stała 400
    metród od zabudowań - będzie źle. Kilometr? I tak najbliższy sąsiad
    będzie biadolił, że go przez nią głowa boli. I tak dalej.

    > W glosnikach komputera nie slysze radaru, nie slysze BTS, a komorke w
    > odleglosci 30cm slychac az za dobrze - to tez o czyms swiadczy.

    A to moja wina, że masz beznadziejne głośniki komputerowe? ;) Tak
    naprawdę nie słyszysz w nich sygnały 1800 MHz. Słyszysz impulsy, impulsy
    (taką formę ma transmisja wychodząca z komórki) które indukują się w
    nieekranowanych elementach wzmacniacza, podlegają detekcji i
    wzmocnieniu, a następnie poruszają membranę głośnika. Na tej samej
    zasadzie tani, chiński sprzęt audio potrafi przypadkowo odebrać jakąś
    zagraniczną (u mnie zwykle słyszy się rosyjskie) stację dlugo lub
    średniofalową. Kabel robi za antenę, jakiś element LC (choćby chodziło o
    pojemność i indukcyjność "montażową") wyłowi odpowiednią częstotliwość,
    byle półprzewodnik zacznie robić za detektor a kolejne stopnie
    wzmacniacza wzmocnią go do tego stopnia, że będzie słyszalny w
    głośniku). Podstawy radiotechniki. ;)

    Hmm... A nie boisz się impulsów elektromagnetycznych wywoływanych przez
    iskrę na stykach włącznika światła elektrycznego? Przecież też słychać
    je w kiepskich wzmacniaczach. ;P

    > Inne czestotliwosci, inne anteny - trudno wprost porownac.

    "Inne częstotliwości", "trudno porównać", "nie da się stwierdzić".
    Ale wy "znawcy" wiecie, że akurat te częstotliwości od komórek szkodzą. ;P

    Dla twojej informacji: zanim masowo pojawiły się komórki krzykacze
    widzieli zagrożenie w VLF (falach bardzo długich) - generowanych m.in.
    przez linie wysokiego napięcia. Był nawet o tym odcinek "Archiwum X". :P
    Jak tylko znaleźliście sobie nowego wroga to natychmiast zapomnieliście
    o starym.

    > Mieszkancy byli innego zdania :-) Czy slusznego to nie wiem.

    Krowy się nie niosły i kury mleka nie dawały? ;)
    Wiesz... W dwudziestoleciu międzywojennym prasa donosiła, że zdaniem
    chłopstwa pojawiające się gdzieniegdzie na wsiach ODBIORCZE anteny
    radiowe miały być odpowiedzialne za klęskę zbyt obfitych opadów deszczu. ;)

    > A z drugiej strony wiadomo ze ekspozycja na naprawde duza moc jest
    > szkodliwa. Zachodzi wiec pytanie gdzie lezy bezpieczna granica.

    Generalnie natężenie pola bardzo szybko spada wraz z oddalaniem się od
    anteny. Po to właśnie są wydzielane strefy bezpieczeństwa. Ryzykowne
    jest długotrwałe przesiadywanie tuż obok anteny naparzającej w eter z
    pełną mocą - o tym wspomina rozdział o BHP w każdym podręczniku dla
    początkujących radioamatorów.

    > Telefon daje jednak relatywnie najwiekszy sygnal. Teraz pytanie czy
    > ktos "naraza sie" 5 minut dziennie, czy np 8h dziennie.

    Hmm... Widzisz. Chodzi o to, że jak na razie nie stwierdzono jakichś
    efektów wskazujących na "kumulację" skutków promieniowania. Nie ma
    dowodów na rakotwórczość, efekt termiczny (porównywanie do mikrofalówki)
    to przecież nic w porównaniu z przegrzaniem z jakim musi sobie radzić
    nasz organizm gdy wystawimy głowę na upał.

    Ogólnie mogę się zgodzić z jednym: JEŚLI (WIELKIE JEŚLI) te fale jakoś
    szkodzą, to bardziej obawiałbym się właśnie trzymania tej antenki przy
    głowie (a nie obawiam się) niż stojącej 400 m dalej wieży BTS.
    Dzisiaj IMO nie ma co biadolić. Jest to spóźnione o kilkanaście lat -
    dzisiaj infrastruktura o wiele gęstsza, więc i średnia moc
    wypromieniowywana przez telefon jest znacznie mniejsza niż w czasach
    tylko i wyłącznie GSM900. ;)

  • 43. Data: 2009-11-14 17:17:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Poza tym czy mi sie wydaje czy oni sumarycznie wcale tak duzo nie
    > laza, a w miare mozliwosci przy wylaczonych nadajnikach lub poza
    > glowna wiazka ?

    Czytałem kiedyś wypowiedź pewnego inżyniera zajmującego się tematem w
    pewnej książce. Wspominał o specjalnej odzieży ochronnej. Ale tam
    chodziło w wspinanie się na wieżę, na której rozwieszone były nie tylko
    BTSy ale również dipole półfalowe nadajników radiofonicznych UFK FM (a
    to już moc mierzona w tysiącach watów)

    > O ile pamietam to stosowne ostrzezenia byly przy transceiverach VSAT,
    > a to tez tylko pare W ..

    Może chodziło o to, że antena była silnie kierunkowa (wycelowana wprost
    w satelitę), więc i natężenie pola w jednym punkcie tuż przy niej mogło
    być dość duże? Zresztą z ostrzeżeniami często jest tak, że są mocno na
    wyrost, bo np. tak nakazuje prawo, co widać chociażby w przypadku leków. :)

  • 44. Data: 2009-11-14 17:17:51
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:

    > A jak daleko mieszkasz od radaru, a jak daleko od BTS, a jak daleko od
    > komorki ?

    Wiesz, jak działa antena radaru, a jak BTS-a? Słyszaleś o zysku anteny?

    > W glosnikach komputera nie slysze radaru, nie slysze BTS, a komorke w
    > odleglosci 30cm slychac az za dobrze - to tez o czyms swiadczy.

    O niczym. Nośnej niemodulowanej, nawet o mocy 2 kW w głośnikach nie
    usłyszysz. Nośną 1 W modulowaną impulsowo odpowiednią (słyszalną)
    częstotliwością - jak najbardziej. Jakieś wnioski?

    > Inne czestotliwosci, inne anteny - trudno wprost porownac.

    Efekt termiczny jest i w jednym i w drugim przypadku, prawda?

    M.

  • 45. Data: 2009-11-14 17:21:40
    Temat: Re: nowy telefon. Warunek: niski SAR
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:

    > Nie, w ciagu pol milisekundy. Potem sa 4ms przerwy, i znow 2 W.

    Czyli efektywnie jest to 1/8 z dwóch watów (maksymalnie) czyli 1/4 W. A
    biorąc pod uwagę fakt, że te 2 W to rzadko kiedy (jeżeli ozywiście jest
    wystaraczająco gęsta siatka BTS-ów), to dochodzimy do mocy efektywnej
    kilkudziesięciu miliwatów.
    Przypomnę, że moduł WiFi w komputerze sieje STALE mocą 50 mW.

    > To wszystko oczywiscie w czasie rozmowy na granicy zasiegu,
    > bo w ciagu tygodnia .. no, jedno ladowanie baterii to jakies 2Wh :-)

    No sam widzisz :-)

  • 46. Data: 2009-11-14 18:53:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 Nov 2009 18:17:51 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    >Wiesz, jak działa antena radaru, a jak BTS-a? Słyszaleś o zysku anteny?

    Wiem ze na Heathrow bylo slychac w radiu radar. No ale to bylo w
    odleglosci kilkudziesieciu metrow i na zewnatrz. Nikt tam nie
    przebywal stale .. chyba ze jakas ochrona.

    >O niczym. Nośnej niemodulowanej, nawet o mocy 2 kW w głośnikach nie
    >usłyszysz. Nośną 1 W modulowaną impulsowo odpowiednią (słyszalną)
    >częstotliwością - jak najbardziej. Jakieś wnioski?

    Ale nie masz w okolicy 2kW niemodulowanych.
    A to co nadawal Gabin bylo modulowane, ale nie zaklocalo .. czy moze
    slabo zaklocalo ..

    >Efekt termiczny jest i w jednym i w drugim przypadku, prawda?

    A oprocz efektow termicznych na pewno nie ma zadnych innych ?

    A nawet i termiczne - inne czestotliwosci, inne wnikanie, inny rozklad
    pola w poblizu anteny.

    J.

  • 47. Data: 2009-11-14 19:44:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Ale nie masz w okolicy 2kW niemodulowanych.

    Chyba nie o to przedmówcy chodziło. W przypadku telefonu komórkowego nie
    odbierasz samego przekazu. Słyszysz zwyczajne impulsy będące hmm...
    Najlepiej brzmi angielskie określenie "bursts of data". :) To dokładnie
    na takiej samej zasadzie jak impuls wygenerowany przez iskrę
    przeskakującą między stykami włącznika elektrycznego albo łuk spawarki
    elektrycznej. Słowem twój wzmacniacz w chińskich głośniczkach nie łapie
    i nie puszcza Ci samej transmisji 1800 MHz z twojego telefonu.
    Wychwytuje jedynie impulsy w które ta transmisja jest "upakowana".
    Podejrzewam, że fali ciągłej o tej częstotliwości byś w swoich
    głośnikach nie usłyszał.

    > A to co nadawal Gabin bylo modulowane, ale nie zaklocalo .. czy moze
    > slabo zaklocalo ..

    Typowa modulacja amplitudy. W sprzyjających okolicznościach może
    zakłócać nawet setki lub tysiące kilometrów od nadajnika. Zwyczajnie
    radioodbiornik AM na ten zakres fal radiowych jest prosty jak
    konstrukcja cepa i w sprzyjających okolicznościach pewne urządzenia (np.
    kiepski wzmacniacz) mogę nieintencjonalnie zacząć działać jak takie
    proste radio. ;)

    > A oprocz efektow termicznych na pewno nie ma zadnych innych ?

    Kogo pytasz? To Ty uważasz, że fale zabijają, powiedz nam wreszcie na
    jakich podstawach! ;)

    > A nawet i termiczne - inne czestotliwosci, inne wnikanie, inny rozklad
    > pola w poblizu anteny.

    Konkrety, prosimy o konkrety. :)

  • 48. Data: 2009-11-14 23:56:09
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    > odleglosci kilkudziesieciu metrow i na zewnatrz. Nikt tam nie
    > przebywal stale .. chyba ze jakas ochrona.

    Nie sądzę, żeby ktokolwiek przebywał w wiązce radarowej w odległości
    mniejszej niż kilkaset metrów. Poznałbyś takiego od razu - świeciłby w
    ciemności :-)

    > Ale nie masz w okolicy 2kW niemodulowanych.
    > A to co nadawal Gabin bylo modulowane, ale nie zaklocalo .. czy moze
    > slabo zaklocalo ..

    Modulacja TDMA, nadawana z odpowiednią częstotliwością ramek. Usłyszysz
    nawet kilka miliwatów z anteną leżącą obok kiepsko ekranowanego przewodu
    akustycznego.
    A czy mam 2kW w okolicy? Nie wiem, mieszkam ok. 1000 m od warszawskiego
    PKiN i wiem tylko tyle, że kiepskie piloty do zamków centralnych nie
    chcą tu działać. Domyślasz się, dlaczego??

    > A oprocz efektow termicznych na pewno nie ma zadnych innych ?

    POwiedz ;-) I zmierz. Efekt termiczny można zmierzyć (pod wariunikem, że
    się wie, co się mierzy). Efektów psychozy zmierzyć nie potrafię.

    > A nawet i termiczne - inne czestotliwosci, inne wnikanie, inny rozklad
    > pola w poblizu anteny.

    W zasadzie... mikrofale 2 GHz (tak definioano to jeszcze niedawno)
    charakteryzują się zjawiskiem naskórkowości - prąd płynie po powierzchni
    przewodnika, jakim jest ciało ludzkie. Fale długie - 225 kHz czyli 1330
    m, wnikają w głąb i przeowdników i organizmów żywych. Rozkład pola?
    ANtena to antena, dipol to dipol. W szkolnym czy akademickim podręczniku
    są charakterystyki pionowe i poziome anten różnych typów, w tym dipoli
    półfalowych.
    Tylko pamiętaj proszę, że natężenie pola maleje z kwadratem odległości.
    Nadajnik o mocy 20 W (typowy BTS) z odległości 10 m "sieje" tak samo,
    jak 2 kW z odległości 100 m czy 200 kW z odległości 1000 m. A,
    przypomnę, mieszkam ok. 1000 m od PKiN, gdzie półtora roku temu łączna
    moc nadajników telewizyjnych przekraczała 200 kW.

    Wniosek: nadal żyję (choć mieszkam w tym miejscu jakieś 17 lat) i od tej
    pory żaden BTS jest mi niegroźny :-)

  • 49. Data: 2009-11-15 19:14:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Nov 2009 00:56:09 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)

    >Nie sądzę, żeby ktokolwiek przebywał w wiązce radarowej w odległości
    >mniejszej niż kilkaset metrów. Poznałbyś takiego od razu - świeciłby w
    >ciemności :-)

    Jakby byly calkowicie nieszkodliwe .. to co by swiecilo ? :-)

    Jesli sie nie myle to to jest antena
    http://maps.google.com/maps?t=h&ie=UTF8&ll=51.473035
    ,-0.453639&spn=0.000426,0.000846&z=20

    Jak widac w poblizu sa drogi, budynki, przystanki autobusow o ile
    dobrze pamietam. Oczywiscie kilkadziesiat m ponizej, wiec poza glowna
    wiazka. Ale w radiu bylo slychac ze antena jest pod odpowiednim katem.

    >Modulacja TDMA, nadawana z odpowiednią częstotliwością ramek. Usłyszysz
    >nawet kilka miliwatów z anteną leżącą obok kiepsko ekranowanego przewodu
    >akustycznego.

    Bluetooth i wifi nadaja pakietami. Slyszysz stuki ?

    >A czy mam 2kW w okolicy? Nie wiem, mieszkam ok. 1000 m od warszawskiego
    >PKiN i wiem tylko tyle, że kiepskie piloty do zamków centralnych nie
    >chcą tu działać. Domyślasz się, dlaczego??

    Ale niemodulowanego raczej w poblizu nie masz, bo i po co?
    Chyba ze sasiad za sciana folie zgrzewa.

    No i w glosnikach ich nie slyszysz, wiec pole relatywnie male.

    >POwiedz ;-) I zmierz. Efekt termiczny można zmierzyć (pod wariunikem, że
    >się wie, co się mierzy). Efektów psychozy zmierzyć nie potrafię.

    No to znow wracamy do pytania w druga strone - czy zmierzyles ze na
    pewno nie ma zadnego wplywu na zdrowie ? Nawet na poziomie tak drobnym
    ze trudnym do zmierzenia ?

    Byl to niedawno link do jakiejs finskiej pracy, ktora stwierdzala
    zmiany genetyczne po wystawieniu na emisje. Poczekamy, zobaczymy, moze
    sie potwierdzi, moze zaprzecza.

    >W zasadzie... mikrofale 2 GHz (tak definioano to jeszcze niedawno)
    >charakteryzują się zjawiskiem naskórkowości - prąd płynie po powierzchni
    >przewodnika, jakim jest ciało ludzkie.

    W mikrofalowce cos gotowales ? Miesko nie zwegla sie na powierzchni.

    >Fale długie - 225 kHz czyli 1330
    >m, wnikają w głąb i przeowdników i organizmów żywych.

    Na tyle w glab, ze uzwojenia robi sie z licy :-)

    >Rozkład pola?
    >ANtena to antena, dipol to dipol. W szkolnym czy akademickim podręczniku
    >są charakterystyki pionowe i poziome anten różnych typów, w tym dipoli
    >półfalowych.

    W szkolnym sa, w akademickim jest dopisek ze to pole dalekie.
    Rozklad w polu bliskim wyglada inaczej. Pole dalekie to tak mniej
    wiecej w odleglosci fali.

    >Tylko pamiętaj proszę, że natężenie pola maleje z kwadratem odległości.

    natezenie akurat jak 1/r, gestosc mocy jak 1/r^2.

    >Nadajnik o mocy 20 W (typowy BTS) z odległości 10 m "sieje" tak samo,

    A propos - ogolem, czy na jeden kanal gsm ?

    >jak 2 kW z odległości 100 m czy 200 kW z odległości 1000 m. A,
    >przypomnę, mieszkam ok. 1000 m od PKiN, gdzie półtora roku temu łączna
    >moc nadajników telewizyjnych przekraczała 200 kW.

    No to sie teraz przejdz po sasiadach i przeprowadz ankiete jakie
    choroby ich drecza, po czym porownaj z budynkami odleglymi o 3km :-)

    Tylko ze 2W z odleglosci 10cm to tak jak 200MW w odleglosci kilometra.
    No dobra, 200MW w impulsie, srednio 20MW. Potezna stacja radarowa?

    4W z recznego CB rozswietlaja swietlowke.
    U ciebie rozumiem ze w nocy ciemno i nic sie samo nie swieci ?

    >Wniosek: nadal żyję (choć mieszkam w tym miejscu jakieś 17 lat) i od tej
    >pory żaden BTS jest mi niegroźny :-)

    A jak ktos ma 50m ? Albo gada 8h dziennie :-)

    J.

  • 50. Data: 2009-11-15 21:04:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > W zasadzie... mikrofale 2 GHz (tak definioano to jeszcze niedawno)
    > charakteryzują się zjawiskiem naskórkowości - prąd płynie po
    > powierzchni przewodnika, jakim jest ciało ludzkie. Fale długie - 225

    Widziales kiedys mikrofalowke? Nie gotuje na powierzchni...

    Nie mowiac o tym, ze zupelnie inaczej oddzialuja na cialo ludzkie fale
    o czestotliwosciach radiowych - od dlugich, do ukf czy nawet dalej, a
    inaczej mikrofale.

    W koncu ta kuchenka mikrofalowa uzywa mikrofal wlasnie dlatego, ze
    najlepiej sie nadaja do zagotowania miesa...

    MJ