  • 1. Data: 2009-10-26 10:37:43
    Temat: niskoczęstotliwościowy generator stabilizowany piezoelementem
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    Witam,
    czy da się - a jeżeli tak, to jak :-) - zbudować generator
    rezonansowy (podobny to "zegarkowego" stabilizowanego kwarcem)
    na bazie hipotetycznego piezoelementu ceramicznego, który ma
    silny i dość stromy rezonans mechaniczny w okolicy 150-200 Hz ?
    Zasada niby ta sama (kwarc to też piezooscylator, tylko f dużo większe...).
    W dodatku przydałoby się, żeby taki generator mógł pracować na
    monopolarnym napięciu o amplitudzie np. +350 V.
    Pozdrawiam,
    wkwj

  • 2. Data: 2009-10-26 13:17:35
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    wkwj pisze:
> [...]
    > na bazie hipotetycznego piezoelementu ceramicznego, który ma
    > silny i dość stromy rezonans mechaniczny w okolicy 150-200 Hz ?

    kwarc o najmniejszej częstotliwości jaką widziałem (gdzieś jeszcze
    powinien leżeć w szufladzie) miał 8kHz. Na 150-200Hz rezonansowo to
    chyba tylko kamerton wchodzi w grę (coś w stylu częstotliwościomierza
    wibracyjnego do pomiaru f sieci 50Hz).

    --
    pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2009-10-26 13:24:53
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michał Baszyński wrote:

> [...]
    > powinien leżeć w szufladzie) miał 8kHz. Na 150-200Hz rezonansowo to
    > chyba tylko kamerton wchodzi w grę (coś w stylu częstotliwościomierza

    Kiedys byly takowe. Mialem zegarek-budzik, ktory cos takiego w sobie mial.
    Tak na ucho mial 400Hz, mozna sobie bylo posluchac, jak sie przylozylo ucho
    do niego.

    Waldek

  • 4. Data: 2009-10-26 13:35:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Kiedys byly takowe. Mialem zegarek-budzik, ktory cos takiego w sobie mial.
    > Tak na ucho mial 400Hz, mozna sobie bylo posluchac, jak sie przylozylo ucho
    > do niego.

    A ten kamerton w dodatku był mechanicznie sprzężony z resztą zegarka.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-10-26 13:45:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" <m...@g...ze.ta.pl> napisał w
    wiadomości news:hc47id$n6o$1@inews.gazeta.pl...

    > kwarc o najmniejszej częstotliwości jaką widziałem (gdzieś
    > jeszcze powinien leżeć w szufladzie) miał 8kHz. Na 150-200Hz
    > rezonansowo to chyba tylko kamerton wchodzi w grę

    Tranzystorom zasadniczo wszystko jedno czy 30kHz czy 150Hz.
    Jesli piezoelement przejawia rezonans mechaniczny na ilus tam
    hercach, to i zapewne generator zbudowac sie da. I to nawet w
    sposob niewiele rozny od klasycznych kwarcowych, choc zapewne
    eksperymenty beda potrzebne.
    A na 300V to ja bym zaczal od generatora ze swietlowek
    kompaktowych.

    A tak swoja droga to te 150-200Hz w ceramice to troche malo.
    Strasznie duze to musi byc i strasznie kamertonowate, ze tak nisko
    zeszlo.

    J.

  • 6. Data: 2009-10-26 16:32:32
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    >
    > A tak swoja droga to te 150-200Hz w ceramice to troche malo. Strasznie
    > duze to musi byc i strasznie kamertonowate, ze tak nisko zeszlo.

    Przecież naprościej - najekonomiczniej to podzielić częstotliwość, a
    napięcie pomnożyć.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-10-26 16:46:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Przecież naprościej - najekonomiczniej to podzielić częstotliwość, a
    > napięcie pomnożyć.

    Szkoda, że transformator o przekładni n nie dzieli częstotliwości przez
    n ;)... życie byłoby takie proste :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-10-26 17:01:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

    > Szkoda, że transformator o przekładni n nie dzieli częstotliwości
    > przez n ;)... życie byłoby takie proste :)...

    A gdyby tak pokombinować i zrobić transformator Lorentza?

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-10-26 19:05:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Mon, 26 Oct 2009 14:17:35 +0100, Michał Baszyński
    <m...@g...ze.ta.pl> wrote:

    >kwarc o najmniejszej częstotliwości jaką widziałem (gdzieś jeszcze
    >powinien leżeć w szufladzie) miał 8kHz.

    U mnie w szufladzie leży 5 kHz.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 10. Data: 2009-10-26 21:55:10
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    wkwj pisze:
> [...]
    > W dodatku przydałoby się, żeby taki generator mógł pracować na
    > monopolarnym napięciu o amplitudzie np. +350 V.
    To się na pewno da zrobić, ale jeśli nie ma to mieć bardzo wielkich
    rozmiarów, to widzę tylko następujące możliwości:
    - rezonatory wypełnione gazem,
    - fale generowane na powierzchni cieczy,
    - elementy pracujące na zginanie z obciążeniem na końcu, odpowiednio
    ukształtowane.

    Piezoelement mógłby stanowić element napędowy i odbiorczy, wtedy praca
    na napięciach rzędu 300V nie byłaby trudna.

    Uzyskanie takich częstotliwości dla pracy w modzie podstawowym w kwarcu
    lub piezoceramice nie jest realistyczne jeśli elementy nie mają być
    bardzo wielkie. Nawet w przypadku bardzo szczególnych modów drgań nie
    wydaje mi się to być realne, ale nie wykluczyłbym też takiej możliwości.
    Szczególnie elementy piezoceramiczne może udałoby się wykonać tak, żeby
    poprzez pobudzenie w jakimś niezwykłym modzie chciały drgać na takiej
    częstotliwości przy rozmiarach niezbyt "wielgachnych".

    Takie rozwiązanie kosztowałoby jednak wiele więcej pracy niż wspomniane
    wyżej rezonatory.

    W. Bicz
    www.optel.pl