  • 371. Data: 2011-01-20 10:48:07
    Temat: Re: Test porównawczy języków programowania
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 7:23 am, Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > Tak - izba lekarska tez ponosi? Więc pewnie dlatego stara się tuszowac
    > wszelkie sprawy dotyczące niewłaściwego leczenia?

    > A skąd ta pewność, że nie on decyduje?
    >
    > Wypowiadasz się, rzucając liczby z kosmosu i uznając, że to pewnik
    > niczym prawda objawiona. Wyrokujesz, kto o czym decyduje... Ty może
    > jesteś jakimś nadczłowiekiem, który wie o wszystkim?

    A skąd ta pewność, że nie jestem?

    Chociaż akurat w tym wypadku wystarczy trochę logiki i zdrowego
    rozsądku.

  • 372. Data: 2011-01-20 11:01:55
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 10:46 am, Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > Ilo certyfikowanych laboratori w jest kilka rz d w wielko ci mniejsza
    > ni by aby potrzeba programist w z certyfikatami, wiec atwiej nad tym
    > zapanowa .

    Na jakiej podstawie uważasz, że jest mniejsza? Ja np. uważam, że jest
    znacznie większa. W podanym przykładzie producenta aparatury
    medycznej, nad oprogramowaniem tego urządzenia o ile zrozumiałem nigdy
    nie pracował więcej, niż jeden programista na raz.

    > W laboratorium masz cho by cie szansy, e zostanie poddane badaniu. Czy
    > oprogramowanie zosta o wyprodukowane w procesie, zgodnie z za o eniami
    > procesu, to pozostanie s odk tajemnic tw rc w, nawet poczw rnie
    > certyfikowanych.

    W laboratorium masz cień szansy, że zostanie poddane badaniu, ale czy
    rzeczywiście jakiekolwiek testy będą wykonane pozostanie słodką
    tajemnicą nawet poczwórnie certyfikowanych pracowników nawet
    poczwórnie czertyfikowanego laboratorium. I analogicznie to, czy
    oprogramowanie zostanie wyprodukowane zgodne z certyfikowanym procesem
    pozostanie słodką tajemnicą nawet poczwórnie certyfikowanych twórców,
    ale choćby cień szansy na to jednak masz.

  • 373. Data: 2011-01-20 11:08:20
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 20.01.2011 12:01, Andrzej Jarzabek wrote:
> [...]
    > pozostanie słodką tajemnicą nawet poczwórnie certyfikowanych twórców,
    > ale choćby cień szansy na to jednak masz.

    W tych całych certyfikatach tylko o to chodzi, żeby klient więcej
    zapłacił, bo jest mniejsza konkurencja, a poza tym uzasadnienie: ile
    musieliśmy wydać na certyfikację.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 374. Data: 2011-01-20 11:32:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > medycznej, nad oprogramowaniem tego urządzenia o ile zrozumiałem nigdy
    > nie pracował więcej, niż jeden programista na raz.

    No i co z tego? Co to ma do rzeczy? Ilu programistów potrzebnych jest do
    wytworzenia danego programu, a ile instytucji certyfikowanych jest
    potrzebnych do zbadania gotowego produktu. Co wiecej instytucja taka
    może też badać inne produkty.
    No ale widzę, że wolisz jednak sam wymyślać dane i się tylko do nich
    odnosić....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 375. Data: 2011-01-20 11:46:48
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 11:32 am, Tomasz Kaczanowski
    <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    > No i co z tego? Co to ma do rzeczy?

    Że jest to kontrprzykład do Twojej tezy.

    > Ilu programist w potrzebnych jest do wytworzenia danego programu,

    Zależy od programu.

    > a ile instytucji certyfikowanych jest potrzebnych do zbadania gotowego produktu.

    Zależy od produktu, od tego jak dobrze ma być zbadany i ile jest na to
    czasu. W pewnych przypadkach będą to teoretycznie setki lub tysiące
    takich instytucji, a w praktyce: "nie da się".

    > Co wiecej instytucja taka mo e te bada inne produkty.

    Programista też może programować inne produkty.

    > No ale widz , e wolisz jednak sam wymy la dane i si tylko do nich
    > odnosi ....

    Jakie dane?
    Proszę bardzo, podaj mi prawdziwe, nie zmyślone dane określające
    stosunki liczby certyfikowanych laboratoriów (i certyfikowanych
    pracowników laboratoriów) badających programy niecertyfikowanych
    programistów, do ilości certyfikowanych programistów tworzących
    programy przy takich samych miarach niezawodności certyfikowanych
    programów w obydwu przypadkach.

  • 376. Data: 2011-01-20 12:17:44
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 11:08 am, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:
    > On 20.01.2011 12:01, Andrzej Jarzabek wrote:
    >
    > W tych całych certyfikatach tylko o to chodzi, żeby klient więcej
    > zapłacił, bo jest mniejsza konkurencja, a poza tym uzasadnienie: ile
    > musieliśmy wydać na certyfikację.

    W tym całym narzekaniu na certyfikację chodzi tylko o to, że kiepscy
    programiści boją się, że nikt ich nie będzie chciał zatrudnić.

  • 377. Data: 2011-01-20 15:00:36
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-01-20 11:38, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Jeśli natomiast wszyscy certyfikowani specjaliści w danej dziedzinie
    > mówią, że nie da się czegoś zrobić, to masz raczej niewielkie szanse
    > na to, że zrobi to zespół ludzi, którzy z różnych powodów takiego
    > certyfikatu zrobić nie mogą (bo nie przeszli przeszkolenia, bo nie

    Ty chyba żyjesz w świecie alternatywnym. Specjalista certyfikowany nie
    jest i nigdy nie będzie alfą i omega w danej dziedzinie. Bo jeśliby aż
    tak zaostrzyć kryteria wydawania certyfikatów to nikt nie byłby w stanie
    go dostać.

    > Ale z tego tylko wynika, że "dawanie gwarancji" w takim sensie jest
    > bzdurnym kryterium, bo po pierwsze nic nie daje gwarancji, po drugie
    > między dwoma sytuacjami, gdzie w obydwu "mnie ma gwarancji" może być
    > nadal kolosalna różnica.

    Oczywiście że jest bzdurne, bo gdzieś na początku musi być jednostka
    zaufana wystawiająca certyfikaty pierwszego poziomu. I jeśli któraś z
    długiego łańcuszka certyfikacji zawiedzie to pozostałe są guzik warte.

    > No więc tak jak pisałem: to, że teraz Ty trzaskasz, a po ewentualnej
    > certyfikacji będzie ewentualnie trzaskać ktoś inny, to jest coś, co
    > obchodzi Ciebie i być może Twoją Starą, ale nie łudź się, że kogoś
    > jeszcze.

    Nie rozumiem? Ty pracujesz za darmo? Czy może dla korporacji
    certyfikującej i płaczesz że Ty nie możesz zarobić. To znowu mnie w
    ogóle nie interesuje. Dla mnie ze Swoją Starą możesz nawet pod mostem
    siedzieć...

    > Niczego takiego nie pisałem, ale załóżmy, że tak.

    A to ja pisałem?

    >W niektórych przypadkach to jest najsensowniejsze podejście.

    > Ja bym to raczej widział tak:
    > Program się sypie, więc jest prowadzone dochodzenie. W ramach

    Jak czytam takie brednie o dochodzeniach, to mi przypomina działania
    jednej partii...
    Po pierwsze dojście do jakichkolwiek ustaleń jest prawie niemożliwe,
    chyba że jednostka certyfikująca sama się podłoży (co jest nielogiczne).
    Problem będzie jeśli błędnie wydany certyfikat jest znikomym procentem
    ogółu.

    > Przy czym akurat właśnie w przypadku oprogramowania testowanie
    > laboratoryjne jest na tyle nieskuteczne, że rzeczywistym winnym awarii
    > programu certyfikowanego przez laboratorium będzie faktycznie nie samo
    > laboratorium, bo ono mogło przeprowadzić swoje testy rzetelnie, tylko
    > debil, który zdecydował, że dla oprogramowanie wymagane są testy
    > laboratoryjne zamiast certyfikacji procesu.

    Ale przecież ten 'debil' ma certyfikat skoro pracuje w jednostce
    certyfikującej.
    Wybacz, ale sposób certyfikacji i testowania na dzisiaj określają trochę
    mądrzejsze głowy (i całe szczęście).

    > W jednym i w drugim przypadku mówimy o certyfikacji oprogramowania.
    > Pytanie tylko, co jest warunkim certyfikacji: czy przejście przez to
    > oprogramowanie testów laboratoryjnych wykonanych przez certyfikowane
    > laboratorium zatrudniające certyfikowanych testerów, czy certyfikacja
    > procesu, gdzie certyfikowany pracownik producenta zatwierdza, że
    > oprogramowanie zostało wykonane zgodnie z pewnymi normami, które
    > dotyczą _między innymi_ tego, że kod został napisany i/lub
    > zatwierdzony przez certyfikowanego programistę, plus ewentualnie
    > połączenie jednego z drugim.

    A co ma do tego certyfikacja pracownika??? Od tego są normy ISO i ich
    wdrożenie w firmie, szkolenie pracowników i ich stosowanie się do tych
    norm. A to że pracownik nie musi mieć certyfikatu, to już bolączka firm
    certyfikujących bo nie mogą sobie dodatkowej kaski zarobić.

    Poza tym wycofujesz się okrakiem z swoich słów, że jeśli program
    wytworzony jest przez certyfikowanego programistę to wynika z tego że
    program jest certyfikowany. A teraz wprowadzasz jeszcze certyfikacje
    przez jednostki tego programu.

> [...]
    > testowaniu, gdzie np. występuje bardzo rzadka kombinacja danych
    > wejściowych i relacji czasowych między nimi. Laboratorium ma bardzo
    > małe szanse wykrycia tych sytuacji na ślepo, znacznie mniejsze niż
    > porządny proces trestowania wewnętrznego i UAT, które mogą być
    > wymagane przez certyfikację procesu. Najbardziej efektywnym sposobem
    > uniknięcia tych błędów jest stosowanie odpowiednich praktyk i wymóg
    > pisania i/lub recenzowania kodu przez programistów z odpowiednią
    > wiedzą i wykształceniem obejmującym rozmaite aspekty inżynierii

    Naprawdę? A jedno drugie wyklucza? Żeby otrzymać CE na oprogramowanie i
    zarejestrować produkt w klasie medycznej trzeba mieć między innymi
    certyfikat ISO w firmie. Firma więc musi przestrzegać odpowiednich
    praktyk w zakresie wytwarzania produktów.

    > Masz zatem w tej sprawie konflikt interesu który powoduje, że Twoje
    > opinie są nic nie warte.

    To samo mogę stwierdzić w stosunku do Ciebie. Dla mnie Twoje opinie są
    nic nie warte, choćby dlatego, że piszę już któryś raz, że kwestie
    dotyczące zarobku są mało ważne w kontekście problemu, a Ty się ich
    uczepiłeś jak obłąkany i dodatkowo zszedłeś na poziom "Twojej Starej" co
    jest świadczy tylko o Tobie.

    Jeśli chcesz dyskutować merytorycznie, z tezami popartymi doświadczeniem
    to proszę bardzo, jeśli chcesz uprawiać wycieczki osobiste i prezentować
    widzimisię zamiast być obiektywnym to dla mnie EOT.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 378. Data: 2011-01-20 15:17:14
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-01-19 22:02, Michal Kleczek pisze:

    > Zgadza sie - tak czy inaczej musimy weryfikowac _ludzi_ a nie produkty.

    > A co w tym zlego? Przeciez to jest jak najbardziej uznana praktyka. Wezmy

    Tylko że jeśli istnieje wymóg certyfikowania oprogramowania (dla pewnego
    zakresu) to bezpieczniej jest certyfikować produkt. Bo po pierwsze,
    certyfikowany jest każdy produkt i jego wersja (w zakresie zmian). Po
    drugie wydany certyfikat potwierdza, że dana wersja (gotowy produkt)
    jest zgodna z wymogami, ustawą itd itp (na końcowym etapie produkcji).
    Można więc, przyjmując rzetelność działania jednostki certyfikującej, że
    produkt jest bezpieczny i można go stosować.
    Jeśli by przyjąć że certyfikat wytwórcy implikuje certyfikat dla
    produktu, nie mamy takiej gwarancji. Można założyć brak złej woli
    wytwórcy, ale może się zdarzyć problem/błąd nie wykryty w procesie
    testowania.
    W pierwszym przypadku można mieć nadzieje, że jednostka certyfikująca
    wyłapie ten problem i unikniemy poważnych konsekwencji (już nawet nie
    dla wytwórcy, ale dla użytkownika lub pacjenta), w drugim przypadku może
    się to skończyć bardzo źle. I pierwszy zmarły będzie efektem błędu.

    Dla mnie w całej sprawie jest dziwne to, że zakłada się, że programista
    / wytwórca nieposiadający certyfikatu nie wytwarza oprogramowania wg
    określonych standardów. Przecież nikt nie da tworzyć oprogramowania
    osobom bez wiedzy w danym kierunku i nie posadzi pierwszej lepszej osoby
    przed klawiaturą.
    Certyfikowanie oprogramowania ma jedynie na celu potwierdzenie jego
    zgodności z wymaganiami, ustawą itd itp, lub potwierdzeniem poprawnego
    działania w zakresie przeprowadzonych badań klinicznych.

    Przepraszam jednocześnie, że operuję terminami z zakresu medycznego, ale
    właśnie tym się zajmuje i dla mnie certyfikacja oprogramowania łącznie z
    badaniami klinicznymi to codzienność. I to sprawdzająca się w praktyce.

    > przyklad projektow domow jednorodzinnych. Na rynku jest tego masa i
    > wybierasz taki, ktory ci sie podoba. Ale przeciez nikt przy zdrowych
    > zmyslach nie sprawdza konkretnego projektu pod katem np. poprawnosci
    > obliczen wytrzymalosci belki stropowej - wystarczy wiedza, ze zostal
    > wykonany pod nadzorem ludzi posiadajacych odpowiednia wiedze i praktyke
    > (potwierdzona powszechnie uznanymi certyfikatami).

    No tak, ale i tak ten dom musi przechodzić odbiór techniczny,
    sprawdzenie straży pożarnej i innych. Czyli jest kontrola.
    Nie sprawdza się tak jak piszesz obliczeń, ale i każdy programista /
    zespół stosuje testowanie niezależnie od posiadania lub nieposiadania
    certyfikatów.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 379. Data: 2011-01-20 17:17:35
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 3:00 pm, "Przemek O." <p...@o...eu> wrote:

> [...]
    > jest i nigdy nie będzie alfą i omega w danej dziedzinie. Bo jeśliby aż
    > tak zaostrzyć kryteria wydawania certyfikatów to nikt nie byłby w stanie

    Oczywiście, że nie jest alfą i omegą. Ale też nie mówimy o jednym
    specjaliście, tylko o _wszystkich_ specjalistach w danej dziedzinie.
    Jeśli, jako powiedzimy nie-specjalista, wymyślasz sobie albo zgłaszasz
    zapotrzebowanie na dajmy na to jakiś element mechaniczny o określonych
    parametrach m. in. niezawodności, i każdy specjalista od projektowania
    takich elementów, powiedzmy w skali kraju czy np. w Unii Europejskiej
    (bo możemy założyć, że certyfikaty będą wzajmenie uznawane), czy nawet
    w szerszej grupie krajów, obejmującej np. wszystkie tzw. cywilizowane
    kraje na świecie,mówi CI, że to "niemożliwe", a Ty znajdziesz grupę
    samouków i świeżych absolwentów, która podejmie się zrobienia tego,
    to ja nawet przecież nie mówię, że to absolutnie niemożliwe, żeby im
    się udało. Tylko że to bardzo, bardzo mało prawdopodobne. Na tyle mało
    prawdopodobne, że jeśli od prawidłowego działania takiego elementu ma
    zależeć życie i zdrowie ludzi, to wdrażając go do produkcji
    podejmujesz nieakceptowalne ryzyko. I ja wolę, żeby w takich
    sytuacjach raz na sto tysięcy razy czegoś nie wyprodukowano, niż żeby
    99999 razy podjęto niedopuszczalne ryzyko dla życia i zdrowia.

    > Oczywiście że jest bzdurne, bo gdzieś na początku musi być jednostka
    > zaufana wystawiająca certyfikaty pierwszego poziomu. I jeśli któraś z
    > długiego łańcuszka certyfikacji zawiedzie to pozostałe są guzik warte.

    Nie jest guzik warte, bo na każdym poziomie certyfikacji istnieje
    nadzór i szansa na wyłapanie takiej sytuacji.

    > Nie rozumiem? Ty pracujesz za darmo?

    Nie pracuję za darmo. Co to ma do rzeczy?

    > Czy może dla korporacji certyfikującej i płaczesz że Ty nie możesz zarobić.

    Nie pracuję dla korporacji certyfikującej ani nie mam żadnego innego
    konfliktu interesów.

    > To znowu mnie w
    > ogóle nie interesuje. Dla mnie ze Swoją Starą możesz nawet pod mostem
    > siedzieć...

    No więc nie rozumiem, dlaczego z kolei używasz Swojej Starej jako
    argumentu w dyskusji.

    > A to ja pisałem?

    A nie? Ktoś się pod Ciebie podszywa?

> [...]
    > Po pierwsze dojście do jakichkolwiek ustaleń jest prawie niemożliwe,
    > chyba że jednostka certyfikująca sama się podłoży (co jest nielogiczne).

    Dlaczego?

    > Problem będzie jeśli błędnie wydany certyfikat jest znikomym procentem
    > ogółu.

    To nie jest problem, to jest właśnie pożądany stan rzeczy.

    > Ale przecież ten 'debil' ma certyfikat skoro pracuje w jednostce
    > certyfikującej.

    Nie, w tym przypadku ten debil jest urzędnikiem w ministerstwie,
    członkiem rządu lub parlamentarzystą.

    > Wybacz, ale sposób certyfikacji i testowania na dzisiaj określają trochę
    > mądrzejsze głowy (i całe szczęście).

    Również w tych dziedzinach, gdzie obowiązują uprawnienia zawodowe?

> [...]
    > norm. A to że pracownik nie musi mieć certyfikatu, to już bolączka firm
    > certyfikujących bo nie mogą sobie dodatkowej kaski zarobić.

    To, że żadna norma ISO nie wymaga prawidłowego synchronizowania
    wątków, praktykowania code reuse, pisania czytelnego i łatwego w
    utrzymaniu kodu, tworzenia unit testów, refaktoryzacji, komentowania,
    poprawnego doboru struktur danych i algorytmów, itd. itp.

    > Poza tym wycofujesz się okrakiem z swoich słów, że jeśli program
    > wytworzony jest przez certyfikowanego programistę to wynika z tego że
    > program jest certyfikowany.

    Nie wycofuję się z niczego. Po prostu w ramach certyfikacji możesz
    mieć różne specyficzne rozwiązania, różnie stopnie uprawnień
    zawodowych i różne certyfikaty. W przypadku aparatury medycznej, gdzie
    oprogramowanie tworzone jest przez jednego programistę może istnieć
    certyfikat, który pozwoli mu certyfikować to oprogramowanie
    samodzielnie, który by obejmował nie tylko certyfikację umiejętności
    oprogramowania jako takiego, ale też całego procesu produkcji
    oprogramowania, z metodologią testów itd., ale też mogą istnieć inne
    rozwiązania pasujące do większych zespołów, gdzie jest więcej niż
    jeden programista i jedna osoba odpowiedzialna za zarządzanie procesem
    produkcji, która niekoniecznie sama jest programistą.

> [...]
    > certyfikat ISO w firmie. Firma więc musi przestrzegać odpowiednich
    > praktyk w zakresie wytwarzania produktów.

    Właśnie nie wyklucza. Dlatego można wprowadzić certyfikację
    programistów przy zachowaniu jakichkolwiek innych wymogów.

    > To samo mogę stwierdzić w stosunku do Ciebie.

    A masz jakąś podstawę, żeby twierdzić, że mam w tej kwestii konflikt
    interesów? Bo tak się składa, że nie mam.

> [...]
    > dotyczące zarobku są mało ważne w kontekście problemu, a Ty się ich
    > uczepiłeś jak obłąkany i dodatkowo zszedłeś na poziom "Twojej Starej" co

    Bo dla mnie akurat jest ważne, że ktoś, kto używa swojej opinii jako
    argumentu, ma jednocześnie w tej sprawie konflikt interesów.

    > Jeśli chcesz dyskutować merytorycznie, z tezami popartymi doświadczeniem
    > to proszę bardzo, jeśli chcesz uprawiać wycieczki osobiste i prezentować
    > widzimisię zamiast być obiektywnym to dla mnie EOT.

    Ja chcę dyskutowac merytorycznie. Dlatego odrzucam z góry argumentację
    typu "IMHO Zresztą chore jest...", "Jak dla mnie to...", "Dlaczego
    miałbym...", "Jak czytam takie brednie... to mi przypomina...", "Jakoś
    nie zdarzyło mi się jeszcze...".

    To są Twoim zdaniem obiektywne i merytoryczne argumenty?

  • 380. Data: 2011-01-20 17:46:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 20, 3:17 pm, "Przemek O." <p...@o...eu> wrote:

> [...]
    > produktu, nie mamy takiej gwarancji. Można założyć brak złej woli
    > wytwórcy, ale może się zdarzyć problem/błąd nie wykryty w procesie

    A błąd nie wykryty w procesie testowania przez certyfikujące
    laboratorium nie może się zdarzyć? Według mnie szanse wykrycia błędu w
    oprogramowaniu przy testowaniu laboratoryjnym są znacznie mniejsze niż
    przy podobnym nakładzie środków przy testowaniu przez QA. Bo dział QA
    testuje tylko produkty tej firmy, być może jest zespół, który testuje
    tylko dany produkt, dodatkowo mają wskazówki od developerów gdzie
    należy szukać błędów i mają możliwość testowania produktu we
    wszystkich stadiach produkcji.

    Jeśli chodzi o błędy polegające na tym, że w bardzo specyficznych
    sytuacjach, przy specyficznej konfiguracji, przy specyficznych danych
    wejściowych pojawiających się w specyficznych relacjach czasowych
    program się wysypuje, to testy laboratoryjne mają bardzo słabe szanse
    na ich wyłapanie, bo są w stanie przebadać jedynie bardzo wąskie
    wycinki całkowitej przestrzeni zdarzeń.

> [...]
    > dla wytwórcy, ale dla użytkownika lub pacjenta), w drugim przypadku może
    > się to skończyć bardzo źle. I pierwszy zmarły będzie efektem błędu.

    W obydwu przypadkach można mieć nadzieję, i w obydwu może się to
    skończyć bardzo źle.

    > Dla mnie w całej sprawie jest dziwne to, że zakłada się, że programista
    > / wytwórca nieposiadający certyfikatu nie wytwarza oprogramowania wg
    > określonych standardów.

    Zakłada się, że jeden wytwarza, a inny nie wytwarza.

    > Przecież nikt nie da tworzyć oprogramowania
    > osobom bez wiedzy w danym kierunku i nie posadzi pierwszej lepszej osoby
    > przed klawiaturą.

    Ktoś tego programistę od Theraca posadził.

> [...]
    > właśnie tym się zajmuje i dla mnie certyfikacja oprogramowania łącznie z
    > badaniami klinicznymi to codzienność. I to sprawdzająca się w praktyce.

    No więc skoro się tym zajmujesz, to napisz: czy w innych (niż
    oprogramowanie) aspektach produkcji aparatury medycznej również nie ma
    wymagań certyfikacji osób projektujących tę aparaturę?

    > No tak, ale i tak ten dom musi przechodzić odbiór techniczny,
    > sprawdzenie straży pożarnej i innych. Czyli jest kontrola.

    No i owszem, różne rzeczy są testowane, ale inne rzeczy nie są.
    Zamiast tego wymaga sie odpowiednich uprawnień od projektantów i
    wykonawców.

    > Nie sprawdza się tak jak piszesz obliczeń, ale i każdy programista /
    > zespół stosuje testowanie niezależnie od posiadania lub nieposiadania
    > certyfikatów.

    Ale szansa na to, że w programie będą błędy, które nie zostaną
    wychwycone przez testy, jest bardzo mocno zależna od doświadczenia i
    umiejętności programistów.