  • 21. Data: 2021-12-26 18:22:25
    Temat: Re: nazewnictwo wału korbowego
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 26 grudnia 2021 o 16:16:39 UTC+1 robot napisał(a):

    > Nie, to nie jest kuty.
    >
    > 3 rodzje wałów sa z tego co wiem.
    > Odlewany, kuty i ten właśnie billet, który jest wyfrezowany z cylindra
    > metalu.
    > Billet niby jest najlepszy, stosowany tylko w motosporcie.
    >
    > Na razie jeszcze nie rozumiem czemu on najlepszy ma być,
    > chyba chodzi o to że z "mocniejszej" stali może byc niż kuty,
    > ale nie jestem pewien.
    >
    > Jedną drobną na pewno ma przewage nad kutum,
    > bo kuty jest hartowany indukcyjnie tylko tam gdzie czopy są,
    > co powoduje słabe punkty w rejonie przejścia pomiędzy czopami a resztą
> [...]
    Mnie wisi i powiewa ale słowo billet daje się przetłumaczyć na kilka sposobów. Może
    występować również jako kęs. A takie określenie kawałka metalu występie w metalurgii.
    Są kęsiska i kęsy.Kesisko to wstępne przewalcowny wlewek. Ma przekrój kwadratu i
    jakieś graniczne w dół wymiary. Z kęsiska odcina się kęsy i z nich kuje różne rzeczy.
    Wały wykorbione też bo widziałem jak to robili. Wyciągali z pieca kawałek
    kwadratowego pręta i chyba w pięciu zabiegach wychodził półfabrykat wału. Ruscy z
    ZSRR do samochodów robili wały kuto lane albo jak kto woli lano kute. Akademik Wałow
    z Wszechzwiazkowego Instytutu Kucia na gorąco opracowal technologię. Odlewali
    wstępny kształt ze staliwa i potem kuli w matrycach żeby jak najmniej na obróbkę
    skrawaniem zostawało. Kucie to dobra metoda bo z wierzchu twarde przez zgniot a w
    środku miękkie i nie pęka.

  • 22. Data: 2021-12-26 18:48:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-12-26 o 16:16, robot pisze:

> [...]
    > bo kuty jest hartowany indukcyjnie tylko tam gdzie czopy są,
    > co powoduje słabe punkty w rejonie  przejścia pomiędzy czopami a resztą

    Ważne jest, by podczas kształtowania, zachować w całości długie włókna
    materiału na wał.
    To właśnie było podstawą metody TR, opracowanej w Poznaniu przez
    Tadeusza Ruta.

    WM

  • 23. Data: 2021-12-26 19:15:28
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 26 December 2021 at 18:48:56 UTC+1, WM wrote:

> [...]
    > materiału na wał.
    > To właśnie było podstawą metody TR, opracowanej w Poznaniu przez

    ważne jest
    To nie jest ważne, a stanowi podstawę przemysłu przetwórczego stalowego od początku
    świata

    Każdy kto obslugiwal ploter plazmowy do cięcia blach stalowych ten wie, że każdy
    element z projektu rozkroju, ma zanaczony kierunek włókien
    i dlatego nie używa się standardowego algorytmu optymalizacji zużycia blachy do
    rozkroju, ale algorytm uwzględniający kierunek biegu włókien.

    Ale to powtórze, bo spam zalewa
    \

    "billet crankshaft"

    to wał korbowy wyprodukowany z 1 kęsa stalowego
    czyli odkuty, co łatwo każdy sprawdzi według podanych rozmiarów kęsa
    a rozmiarów walów korbowych stosowanych w sporcie samochodowym

    Frezowanie wału z calego bloku stali to byłaby parodia, nie zapewniająca
    wytrzymałości i generująca sakramenckie straty wsadowego materiału i koszty

    Kęs stalowy ma ustalony kierunek włókien i dlatego nadaje się do obróki plastycznej
    kuciem po nagrzaniu do temperatury plastyczności, gdyz po obróbce, nadal zachowuje
    ciągłośc wlókien, czyli sprężystośc wyrobu końcowego i odpornośc na pękanie/
    pekniecia pod wpływem dużych naprężeń w silniku sportowym

  • 24. Data: 2022-01-09 00:13:06
    Od: Swift <p...@g...com>

    Wał korbowy monolityczny.

    PP

  • 25. Data: 2022-01-09 17:26:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 9 January 2022 at 00:13:07 UTC+1, Swift wrote:
    > Wał korbowy monolityczny.
    >
    > PP
    monolityczny to może byc strop, albo skała

    Wal korbowy móglby byc monolityczny ale w silniku na statku, bo wtedy wazy 500 kg i
    więcej
    ale nie w silniku samochodowy, gdyz nie jest monolitem, ani surowiec monolitem też
    nie jest, bo nie jest masywny

    Strop monolityczny żelbetowy - wady, zalety i ...
    https://www.extradom.pl/porady/artykul-strop...

    16.06.2021 ? Strop monolityczny - parametry. Najważniejszym parametrem stropu
    monolitycznego żelbetowego jest jego wysoka nośność, ściśle uzależniona od grubości
    stropu oraz ilości wykorzystanego zbrojenia w strefie rozciąganej.. Strop
    monolityczny - zbrojenie. Ważnym etapem budowy stropu monolitycznego żelbetowego jest
    wykonanie zbrojenia - im ...
    Monolit - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Monolit

    PrzeglądSztuczne monolityKultura popularnaZobacz teżLinki zewnętrzne

    Monolit - geologiczny lub technologiczny twór (np. góra lub obelisk) składający się z
    pojedynczego bloku skalnego. Formacje takie zazwyczaj ujawniane są na skutek erozji.
    Najczęściej stworzone są z niezwykle twardej skały metamorficznej.
    Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa monolithus, a to z greckiego???????? (monolithos)
    pochodzącego od słów ????? ("jeden" lub "samotny") oraz ????

  • 26. Data: 2022-01-09 21:12:13
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 9 stycznia 2022 o 17:26:30 UTC+1 m...@g...com napisał(a):

    > monolityczny to może byc strop, albo skała

    Wał korbowy też może:
    https://www.konstrukcjeinzynierskie.pl/index.php?opt
    ion=com_content&view=article&id=1442:nowoczesna-meto
    da-trasowania-odkuwki-monolitycznego-walu-korbowego&
    catid=140:fczerwiec2015

    PP

  • 27. Data: 2022-01-10 13:03:43
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 9 January 2022 at 21:12:14 UTC+1, Swift wrote:

> [...]
    ion=com_content&view=article&id=1442:nowoczesna-meto
    da-trasowania-odkuwki-monolitycznego-walu-korbowego&

    Polska to dziki kraj i Zenki pisza byle co, bo na wsi wała nie widzieli
    W Mimcach jest porządek, są normy, sa urzędowe katalogi i tam żaden Zenek nie robi za
    błazna, bo go wyślą do mycia garów

  • 28. Data: 2022-01-10 13:06:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Jan 2022 08:26:30 -0800 (PST), a a wrote:

> [...]
    więcej
    > ale nie w silniku samochodowy, gdyz nie jest monolitem, ani surowiec monolitem też

    Nie rozumiem.
    Jak rozumiesz "monolityczny" ?

    Dlaczego nie moglby byc silniku samochodowym?

    A jak zrobic monolityczny w silniku statkowym, jesli wał liczy sobie
    kilkanascie metrow dlugosci, a i szerokosc ma stosowną.

    Jeszcze byly samochody i motocykle dwusuwowe - tam istotnie wał nie
    mogł byc monolityczy, choc ... a moze by sie dało.

    J.

  • 29. Data: 2022-01-19 17:37:00
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Na zdjęciach widać wały wykorbione. W języku polskim funkcjonują dwie nazwy. Są
    wały korbowe czyli np korba do wyżymaczki, korba do studni, korba w ręcznym młynku do
    kawy, kiedyś korba do odpalania silnika w samochodzie, korbka do podnoszenia szyby w
    drzwiach samochodu. To co na zdjeciach to wały wykorbione powszechnie choć
    niepoprawnie w języku polskim zwane korbowymi. Na egzaminie na taki wał jak na
    zdjęciach z linku trzeba powiedzieć że wykorbiony ale kupując go w sklepie trzeba
    powiedzieć że korbowy.

    Nie kombinuj.
    Odpowiedz jest wał korbowy kuty.
    https://intercars.prowly.com/46062-techniczne-zalece
    nia-przy-wyborze-walow-korbowych

  • 30. Data: 2022-01-19 20:30:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 19 stycznia 2022 o 17:36:54 UTC+1 t-1 napisał(a):
> [...]
    zdjęciach z linku trzeba powiedzieć że wykorbiony ale kupując go w sklepie trzeba
    W Polsce o tym jak co się nazywa decyduje jaka Rada Języka Polskiego czy jakoś tak
    się nazywająca. Inter cars zapewne mógłby wnioskowac do tej rady o opinie jak się
    coś nazywa albo powinno nazywać. Ale sam nie może decydować co jest poprawna nazwą.
    Korbowy pochodzi od korby. Wykorbiony bo ma wykorbienia i ni chuja w wyglądzie nie
    przypomina korby.