  • 1. Data: 2015-05-07 22:37:04
    Temat: napięcie pracy kondensatorów MLCC
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Taki się zastanawiam, jakie jest dopuszczalne napięcie pracy dla
    kondensatorów ceramicznych MLCC SMD ?

    Do tej pory dawałem "na zapas" kondensatory np. 10uF 25V tam, gdzie
    napięcie jest 12V (na zasilaniu one są, blokujące przetwornice LM26xx)...

    Ale akurat w TME wyszły, no i zastanawiam się, czy jak dam 16V to nie
    będzie to zbyt... no właśnie...co zbyt ? A może jednak OK ?

  • 2. Data: 2015-05-08 00:18:08
    Temat: Re: napięcie pracy kondensatorów MLCC
    Od: butek <email.is@invalid>

    W dniu 07.05.2015 o 22:37, sundayman pisze:
    > Taki się zastanawiam, jakie jest dopuszczalne napięcie pracy dla
    > kondensatorów ceramicznych MLCC SMD ?

    Dopuszczalne napięcie, dopuszczalnym napięciem, bardziej nie zapomnij o
    "prześwietnym feature" MLCC czyli zależności pojemności od napięcia, w
    miejscach niekrytycznych bez znaczenia, ale w analogówce szczególnie
    może nie być tak wesoło.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 3. Data: 2015-05-08 04:04:04
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "butek" <email.is@invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > "prześwietnym feature" MLCC czyli zależności pojemności od napięcia, w
    > miejscach niekrytycznych bez znaczenia, ale w analogówce szczególnie może

    Zależy od miejsca... przydusić zlekka ewentualne w.cz. pakujące się gdzieś
    na stopień... ale już w obwodach strojonych, to różnie, a w heterodynie, to
    pochlastać się tylko... Chyba, że jej obwody pod strojenie napięciem się
    wykona... ale w.cz. to też napięcie...

    --
    Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
    (będzie ich więcej, gdy zadzwonią)

  • 4. Data: 2015-05-08 04:47:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > heterodynie, to pochlastać się tylko... Chyba, że jej obwody pod
    > strojenie napięciem się wykona... ale w.cz. to też napięcie...

    nieee... koledzy - spokojnie, to blokowanie zasilania, a nie żadne
    cudawianki. Więc raczej mnie zastanawia, jaka jest "tolerancja" tych
    kondensatorów co do max. napięcia.

    Czytałem, że ponoć tantale nie powinny pracować długo pod napięciem
    większym niż połowa nominalnego (?). A jak te ceramiki ?

  • 5. Data: 2015-05-08 05:13:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_capacitor#Volta
    ge_proof

    tutaj piszą w tabelce "Test voltages related to IEC 60384-8/21/9/22
    to test safe construction" , że dla napięć poniżej 100V kondensator
    powinien wytrzymać 2.5 napięcia nominalnego.

    Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości...

  • 6. Data: 2015-05-08 09:19:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > powinien wytrzymać 2.5 napięcia nominalnego.
    >
    > Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości...

    Ten współczynnik 2.5 znalazłem jak się z tantali na ceramiczne przerzucałem
    (wtedy gdy tantale wcięło).
    Ale nie lubię jak coś pada więc przyjmuję, że na kondensatorze nigdy nie
    powinno wystąpić napięcie wyższe od znamionowego.
    Jeśli na wejściu mam transil, który przy surge obcina na 25V to nie wstawię
    kondensatora na niższe napięcie.

    Ale to jest moje podejście. Ty możesz przyjąć, że oni te 2.5 właśnie dla
    surge przewidują :).
    TME nie jest jedynym miejscem gdzie można kupić kondensatory.
    P.G.

  • 7. Data: 2015-05-08 10:16:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ACMM-033 wrote:

> [...]
    > heterodynie, to pochlastać się tylko... Chyba, że jej obwody pod
    > strojenie napięciem się wykona... ale w.cz. to też napięcie...

    Ale napięcie stosunkowo niewielkie w porównaniu z zasilaniem,
    a do tego może być dowolnie zmniejszone na "waraktorze MLCC" ;-)
    -- wystarczy zrobić dzielnik pojemnościowy. IMHO to całkiem dobra
    alternatywa dla diod pojemnościowych.

    Pozdrawiam, Piotr