  • 41. Data: 2017-08-04 10:56:43
    Temat: Re: namagnesowac magnes
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Całkowicie pewien. Jestem świeżo po rozmowie z największym krajowym
    > specem od obrazowania medycznego (może też europejskim, nie jestem
    > pewien). Rozmowa towarzyska (ale na trzeźwo), w ogródku, jak zwykle
    > na różne tematy, ale i na to się zeszło. Wcześniej gdzieś czytałem
    > o tych trzech teslach, więc korzystam z okazji i pytam. No i wtedy
    > dowiedziałem się o tych dziewięciu.

    To jakieś 500MHz, nieźle :-)
    A wiesz może, czy robią też na inne pierwiastki? Fosforowy mógłby być
    interesujący.

    P.P.

  • 42. Data: 2017-08-04 11:24:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To jakieś 500MHz, nieźle :-)
    > A wiesz może, czy robią też na inne pierwiastki? Fosforowy mógłby być
    > interesujący.

    Zapewne mogę się dowiedzieć -- znów po linii towarzyskiej. Zostałem nawet
    zaproszony do szpitala. Nie że źle wyglądam, ale żeby na te obrazoania
    i interpretacje popatrzeć z bliska. Nawewt z samego patrzena może czasem
    co dobrego wyjść. Poza tym lekarz ma punkt widzenia głównie utylitarny, a
    tam na miejscu są też teoretycy. W tym ogródku tylko pobieżnie przejrzałem
    książkę z obrazkami podpisanymi jako "spektra". I z zaznaczeniem na osi
    jakichś substancyj organicznych. Jakoś nijak tam było zagłębiać sie mocniej
    w literaturę.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2017-08-04 11:40:22
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    > jakichś substancyj organicznych. Jakoś nijak tam było zagłębiać sie mocniej

    Trochę niejasno napisałem, sorry. Chodzi mi wyłącznie o obrazowanie, nie
    o spektroskopię. Czy istnieją aparaty MRI inne niż protonowe, na
    przykład fosforowe?

    P.P.

  • 44. Data: 2017-08-04 12:03:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Trochę niejasno napisałem, sorry. Chodzi mi wyłącznie o obrazowanie,
    > nie o spektroskopię. Czy istnieją aparaty MRI inne niż protonowe, na
    > przykład fosforowe?

    Dla mnie tam też nie wszysto było jasne. Na obrazku widok jakiegoś guza
    w mózgu czy innego paskudnika, a obok spektrum. Z tego co usłyszłem,
    zrozumiałem, że obrazuje się stężenie wybranej substancji w tkance
    i otaczających płynach. Może to oznaczać tyle, że albo tak jest, albo
    ja tak zrozumiałem. Nie wiem, nie znam się, dopytam, nie mam w zwyczaju
    opisywac rzeczy mi nieznanych. Tu też nie wiem o co chodzi -- skąd się
    wzieła opozycja "proton vs. fosfor"? To chyba dwa różne byty z różnych
    bajek.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2017-08-04 12:54:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Pan Paweł Pawłowicz napisał:
    [...]
> [...]
    > opisywac rzeczy mi nieznanych. Tu też nie wiem o co chodzi -- skąd się
    > wzieła opozycja "proton vs. fosfor"? To chyba dwa różne byty z różnych

    Rezonans magnetyczny wykazują pierwiastki, których jądra mają niezerowy
    spin. Na przykład wodór (prot, nie deuter), węgiel (izotop 13C), fluor,
    fosfor... Można więc zrobić widmo w oparciu o rezonans każdego z tych
    jąder, obrazek pewnie też, ale tu moja wiedza jest bliska zeru.
    Myk polega na tym, że rezonans wykazuje jądro w zależności od indukcji
    (często mówi się pola) w miejscu, gdzie to jądro jest. A owa indukcja
    zależy nie tylko od indukcji zewnętrznej, ale także wywołanej sąsiednimi
    jądrami o niezerowym spinie, oraz chmurą elektronową w otoczeniu jadra.
    Widmo mówi więc o tym, z jakim jądrem mamy do czynienia, i jakie jest
    sąsiedztwo tego jądra. W rezultacie możemy powiedzieć, z jaką substancją
    mamy do czynienia, a także określać strukturę nieznanego związku.
    Powiedzmy, że trochę skróciłem parę grubych książek ;-)

    P.P.

  • 46. Data: 2017-08-04 12:58:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 03.08.2017 o 14:46, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > I chyba maja nadprzewodzacy, choc byc moze pozwala on tylko pol tesli.
    >
    > Tam kupa powietrza, to cewka musi byc naprawde silna.

    > Tam jest cos 100g TNT, 0.4MJ.
    > Tyle co 20g wegla - taka malutki orzeszek w kominku :-)
    >
    > Jesli dobrze licze - energia pozwala podgrzac 50kg miedzi o 20C.
    > Nie wydaje sie to duzo ... ale dla tego helu chlodzacego moe byc strazliwe.

    Cewka jest z niobu. I raczej nie ma go 50kg...

    Swoją drogą ciekawa analogia do radiatora w elektronice. Ile trzeba
    energii, aby podgrzać stugramowy aluminiowy radiator o 50C bez
    chłodzenia radiatora :-)

    P.P.

  • 47. Data: 2017-08-04 13:32:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Cewka jest z niobu.

    Nie ma chyba jakiejs wiekszej roznicy w cieple wlasciwym.

    >I raczej nie ma go 50kg...

    Bo mialem na mysli takie urzadzenie na czlowieka. Tam 50 kg to moze
    nawet za maly szacunek

    >Swoją drogą ciekawa analogia do radiatora w elektronice. Ile trzeba
    >energii, aby podgrzać stugramowy aluminiowy radiator o 50C bez
    >chłodzenia radiatora :-)

    O dawna staram sie przykrecic choc mala blaszke do tranzystorow mocy.
    IMO - dluzej przezywaja okres eksperymentow :-)

    Aluminium ma 0.91kJ/kgK, wiec 100g i 50C to 4.5kJ,
    100 W przez 45s ... jest czas zauwazyc, ze cos dymi :-)

    Ale moje blaszki nie maja 100g.

    J.

  • 48. Data: 2017-08-04 13:44:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bo mialem na mysli takie urzadzenie na czlowieka.
    > Tam 50 kg to moze nawet za maly szacunek

    Dla człowieka trzeba mieć wielki szacunek.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2017-08-04 13:44:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >13C), fluor, fosfor... Można więc zrobić widmo w oparciu o rezonans
    >każdego z tych jąder, obrazek pewnie też, ale tu moja wiedza jest

    Na ile sie orientuje w tych medycznych - pole pochodzi od cewki
    glownej i pomocniczych.
    I gdzies tam w przestrzenii mamy pewna warstwe/obszar, w ktorej pole
    przyjmuje odpowiednia wartosc i powoduje generacje pewnej
    czestotliwosci.
    Jak zmienimy pole w cewkach pomocniczych, to obszar o takim natezeniu
    sie przesunie.
    Mozemy tez odbierac rozne czestotliwosci.

    I teraz czeka nas tylko skomplikowane zadanie tomograficzne - na
    podstawie wynikow pomiaru natezenia odbieranej czestotliwosci/kilku,
    odtworzyc przestrzenny rozklad substancji. Bo natezenie jest
    proporcjonalne do ilosci substancji w calej warstwie

    J.

  • 50. Data: 2017-08-04 14:08:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-08-02 o 20:46, J.F. pisze:)
    > probowal ktos namagnesowac magnes, albo przemagnesowac, w amatorskich
    > warunkach ?
    > Tam jakies straszne pole ponoc potrzebne ...
    >
    > A powiedzmy ze chcialbym np wirnik wiatraczka komputerowego
    > przemagnesowac z 4 biegunow, na 40 biegunow, zeby miec wiatromierz z
    > duza iloscia biegunow na obrot.
    >

    > J.

    Po co się pier....ć, skoro w necie jest zatrzęsienie czujników
    wiatromierzy/anemometrów i stacji pogodowych, które także posiadają
    wbudowane wiatromierze?

    Ceny zaczynają się już od ok. 50zł.

    Za 100-200zł można kupić czujnik współpracujący ze smartfonem, a za
    kilka stówek można mieć full wypas stację pogodową bezprzewodową lub
    miernik, nawet ze świadectwem legalizacji/wzorcowania.

    W takiej sytuacji przemagnesowywanie wiatraczka, który później trzeba
    jeszcze mieć jak i gdzie skalibrować to czysty masochizm :)