-
1. Data: 2013-01-22 12:17:40
Temat: moc chłodnicy samochodowej
Od: ToMasz <N...@o...pl>
Witam
Jaką moc, ile ciepła jest w stanie rozproszyć przeciętna 10letnia
chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne załączone
wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej. 1kilowat? 5?
10?
ToMasz
-
2. Data: 2013-01-22 12:19:52
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup
>Jaką moc, ile ciepła jest w stanie rozproszyć przeciętna 10letnia
>chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne
>załączone wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej.
>1kilowat? 5? 10?
Tyle ze rozprasza cieplo z silnika na jalowych obrotach ... wiec pare
kW bez wentylatorow i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli
gdzies rzedu 10kW.
No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
powierzchni.
J.
-
3. Data: 2013-01-22 12:51:19
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: ToMasz <N...@o...pl>
W dniu 22.01.2013 12:19, J.F pisze:
>i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli gdzies
> rzedu 10kW.
10kW. dziękuje
> No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
> powierzchni.
jeśli w ogóle, to zamienię kaloryfer na chłodnice. silnika nie będę
wieszał pod sufitem :)
ToMasz
-
4. Data: 2013-01-22 13:10:25
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości
W dniu 22.01.2013 12:19, J.F pisze:
>>i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli gdzies
>> rzedu 10kW.
>10kW. dziękuje
>> No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
>> powierzchni.
>jeśli w ogóle, to zamienię kaloryfer na chłodnice. silnika nie będę
>wieszał pod sufitem :)
Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW
produkowac, ale czesc w rure wydechowa, czesc chlodzi sam, i do
chlodnicy trafia tez tylko czesc. Tym niemniej po wlaczeniu
wentylatora schladza go chlodnica szybko ..
J.
-
5. Data: 2013-01-22 13:33:13
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: Kapibara <b...@t...pl>
Dnia Tue, 22 Jan 2013 13:10:25 +0100, J.F napisał(a):
> Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW
> produkowac, ale czesc w rure wydechowa, czesc chlodzi sam, i do
> chlodnicy trafia tez tylko czesc.
Wątpię. Patrząc na wykresy z hamowni różnych aut wynika, że przy 1400rpm
produkują średnio 20KM. To ile będzie na biegu jałowym? Pewnie z 10KM,
czyli 7,36kW. Sprawność silnika benzynowego to OIDP 30%, czyli bardzo
uogólniając 70% wytwarza się w formie ciepła.
Z powyższego wynikałoby, że silnik wytworzy 5kW ciepła.
-
6. Data: 2013-01-22 14:19:14
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: Marcin N <m...@o...pl>
W dniu 2013-01-22 13:10, J.F pisze:
> Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW produkowac,
Bez żartów. Produkuje tylko tyle, żeby podtrzymać swoją pracę.
Czuć, gdy włączysz mu klimę - jak nagle "siada" i musi zwiększyć
dawkowanie paliwa, żeby utrzymać obroty.
--
MN
-
7. Data: 2013-01-22 22:04:51
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Tue, 22 Jan 2013 13:10:25 +0100, J.F napisał(a):
> Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości
> W dniu 22.01.2013 12:19, J.F pisze:
>>>i sporo wiecej jak je termostat wlaczy - czyli gdzies
>>> rzedu 10kW.
>
>>10kW. dziękuje
>
>>> No, do tego dochodzi chodzenie samego silnika - tez jednak kawal
>>> powierzchni.
>
>>jeśli w ogóle, to zamienię kaloryfer na chłodnice. silnika nie będę
>>wieszał pod sufitem :)
>
> Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW
> produkowac, ale czesc w rure wydechowa, czesc chlodzi sam, i do
> chlodnicy trafia tez tylko czesc. Tym niemniej po wlaczeniu
> wentylatora schladza go chlodnica szybko ..
Tak mniej-więcej licząc to mój samochód przy 100km/h zużywa około
7.5l/100km (czyli 7.5l/h). Żeby tak jechać silnik pewnie musi dać ze 20kW
na wale.
Na wolnych obrotach zużywa 1.2l/h, co daje ze 3.2kW, ale na wale.
Jeżeli wierzyć temu że sprawność silnika poniżej 30% (a na wolnych obrotach
pewnie jeszcze mniej), to reszta w większości idzie w chłodnicę.
Rząd 10kW, ale jak jest cieplej to jednak wentylator się włącza.
Sama chłodnica w stojącym samochodzie chłodzi słabo - raz dwa nagrzeje się
powietrze naokoło i przestanie oddawać ciepło, ale gdyby chociaż maskę
otworzyć, to już pewnie da radę oddać o kilka razy tyle.
-
8. Data: 2013-01-25 23:53:24
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 22 Jan 2013 14:19:14 +0100, Marcin N napisał(a):
> W dniu 2013-01-22 13:10, J.F pisze:
>> Ja po prostu mysle ze silnik na biegu jalowym moze tych 10kW produkowac,
> Bez żartów. Produkuje tylko tyle, żeby podtrzymać swoją pracę.
No i tak zgrubnie szacuje ze razem z ciepelkiem to bedzie ~10kW.
Tomasz podaje 1.2l/h, zakladam ze z komputera i bliskie prawdy ..
0.93 kg/h, ~40MJ/h wartosci opalowej, 11kW.
Ilez tego przez rure, ile przez blok, a ile przez chlodnice - nie wiem.
Ale jak postoi dluzej, to mu sie wentylator musi wlaczyc :)
J.
-
9. Data: 2013-02-02 23:14:42
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Tue, 22 Jan 2013 12:17:40 +0100, ToMasz napisał(a):
> Jaką moc, ile ciepła jest w stanie rozproszyć przeciętna 10letnia
> chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne załączone
> wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej. 1kilowat? 5?
> 10?
Mniej więcej tyle, ile ma mocy silnik.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
10. Data: 2013-02-02 23:29:18
Temat: Re: moc chłodnicy samochodowej
Od: _Michał <m...@g...pl>
On 2/2/2013 11:14 PM, Adam Płaszczyca wrote:
> Dnia Tue, 22 Jan 2013 12:17:40 +0100, ToMasz napisał(a):
>
>> Jaką moc, ile ciepła jest w stanie rozproszyć przeciętna 10letnia
>> chłodnica w przeciętnym samochodzie na postoju (ma przeciętne załączone
>> wentylatory), w suchy przeciętny letni dzień. Mniej więcej. 1kilowat? 5?
>> 10?
>
> Mniej więcej tyle, ile ma mocy silnik.
>
Ja bym bardziej postawił na coś pomiędzy 1/4...1/2 mocy silnika
+ w większości aut się podłoga zapali od wydechu pracującego na
pełnej mocy bez wiatru.