  • 1. Data: 2009-12-21 17:50:40
    Temat: miedz vs aluminium - zysk yagi
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,

    przewodnosci metali:

    miedzi 59,6x106 S/m
    aluminium 37,7x106 S/m

    czyli miedz ma prawie dwa razy wieksza przewodnosc ... ale jak to sie
    przeklada na zysk anteny?

    mam rozumiec ze antena wykonana z aluminium bedzie miala ok 2 razy (3db)
    mniejszy zysk?

    a co jesli detektor bedzie z miedzi a elementy pasywne z aluminium? w
    detektorze skupia sie cala energia ... o ile mniejszy bylby zysk w tym
    przypadku?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-12-21 18:22:20
    Temat: Re: miedz vs aluminium - zysk yagi
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > a co jesli detektor bedzie z miedzi a elementy pasywne z aluminium? w
    > detektorze skupia sie cala energia ... o ile mniejszy bylby zysk w tym

    A o jaki DETEKTOR Ci chodzi?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 3. Data: 2009-12-21 19:16:47
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Krzysztof Tabaczyński wrote:
    > A o jaki DETEKTOR Ci chodzi?

    Driven Element/wibrator/dipol moze faktycznie pomylilem nazwy

    http://www.k7mem.150m.com/Electronic_Notebook/antenn
    as/folded_dipole.html

  • 4. Data: 2009-12-21 19:54:31
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik R.M. napisał:
> [...]
    > przeklada na zysk anteny?
    >
    > mam rozumiec ze antena wykonana z aluminium bedzie miala ok 2 razy (3db)

    Nie. Jeśli jest to antena o sensownej rezystancji promieniowania to
    udział strat omowych w materiale przewodzącym jest niewielki - i zmiana
    przewodności materiału anteny też niewiele jej skuteczność zmieni.

    Na dokładkę straty omowe w antenie z materiału diamagnetycznego nie
    rosną liniowo ze wzrostem rezystywności materiału anteny - one rosną z
    pierwiastkiem ze wzrostu. Znaczy to że jeśeli antena A jest przy tej
    samej geometrii i częstotliwości jak antena B wykonana z metalu o dwa
    razy większej rezystywności to straty omowe będą zaledwie 1.41 raza większe.

    Ponadto - przy takiej samej przewodności materiału i takich samych
    obwodach elementów antena na wyższą częstotliwość ma mniejsze straty niż
    antena na niższą częstotliwość - znów skaluje się to przez pierwiastek
    stosunku częstotliwości.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2009-12-22 07:59:21
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    >
    > a co jesli detektor bedzie z miedzi a elementy pasywne z aluminium? w
    > detektorze skupia sie cala energia ... o ile mniejszy bylby zysk w tym

    Piszesz o rezystancji a antena to składowa rezystancji i reaktancji pojemności
    oraz indukcyjności Rezystancja w tym przypadku jest prawie że bez znaczenia.
    Jak widzisz więc liczy się tylko konstrukcja i prawidłowe zestrojenie anteny a
    nie to czy wykonasz z miedzi czy aluminium aczkolwiek rózne materiały = rózne
    współczynniki skrócenia więc nie zrobisz dwóch w miarę identycznie działających
    anten z aluminium i miedzi nie korygując wymiarów. Tak samo nie skopiujesz
    anteny fabrycznej stosując identyczne wymiary nie znając rodzaju i właściwości
    użytych materiałów. Jeżeli fabryka wypuściła cos w aluminium a ty zrobisz to
    samo ale w miedzi to wyjdzie gorzej.

    Marek

  • 6. Data: 2009-12-22 08:29:48
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    marko1a wrote:
> [...]
    > użytych materiałów. Jeżeli fabryka wypuściła cos w aluminium a ty zrobisz to

    a nie jest tak, ze wspolczynnik skrocenia (a tym samym dlugosc pretow),
    zalezy glownie od srednicy pretow? a w mniejszym stopniu od uzytego
    materialu?

  • 7. Data: 2009-12-22 08:53:13
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > a nie jest tak, ze wspolczynnik skrocenia (a tym samym dlugosc pretow), zalezy
    > glownie od srednicy pretow? a w mniejszym stopniu od uzytego materialu?

    Prędkość rozchodzenia fali elektromagnetycznej jest rózna w różnych materiałach
    stąd różny współczynnik skrócenia.

    Marek

  • 8. Data: 2009-12-22 09:45:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > sie przeklada na zysk anteny?
    > mam rozumiec ze antena wykonana z aluminium bedzie miala ok 2

    To sie nie bedzie nazywalo zysk, tylko strata :-)
    Zysk wynika z kierunkowosci.

    http://www.antenna-theory.com/basics/gain.php

    Zasadniczo wplyw jest znikomy, grube te elementy zazwyczaj sa, a
    efekt naskorkowy zalezy od przewodnictwa i jeszcze nieco kompensuje
    ..

    Natomiast .. tak sie zastanawiam, i rezystancja chyba ma niewielki
    wplyw na zysk, tzn zmienia kierunkowosc.
    Moze nie zawsze, ale w Yagi chyba ma ?

    J.

  • 9. Data: 2009-12-22 16:02:32
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Natomiast .. tak sie zastanawiam, i rezystancja chyba ma niewielki wplyw
    > na zysk, tzn zmienia kierunkowosc.
    > Moze nie zawsze, ale w Yagi chyba ma ?

    Wydaje mi się że tylko i wyłącznie konstrukcja anteny ma wpływ na jej
    kierunkowość.
    Jeżeli już, to może zmienić się kierunkowość obciążając antenę inną niż z
    jej impedancją.

    Marek