  • 1. Data: 2009-12-21 18:09:41
    Temat: Jaki prąd płynie przez żarówkę 100W 24V?
    Od: Eneasz Pącki <a...@w...pl>

    Witam!
    Ostatnio byłem świadkiem rozmowy : "trzeba wsadzić bezpiecznik 20A do
    żarówki w TIRze 100/90W bo jakaś fujara wsadziła 10A i nie świeci
    się...". Z fizyki pamiętam, że P= U*I. Instalacja w ciężarówce
    przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi ok 4,1A. Zatem moim
    zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik 5-10A. Luki w moim rozumowaniu?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2009-12-21 18:17:55
    Temat: Re: Jaki prąd płynie przez żarówkę 100W 24V?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneasz Pącki" <a...@w...pl>
> [...]
    > ciężarówce przystosowana na 24V. Skoro żarówka 100W to wychodzi
    > ok 4,1A. Zatem moim zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik

    W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
    Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.
    Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.

    No i zarowki moga byc dwie na jednym bezpieczniku. Albo i wiecej,
    jesli dochodza jakies obrysowe przyczepy.

    Tak czy inaczej - jesli sie bezpiecznik przepala przy wlaczeniu, to
    trzeba dac wiekszy, choc oczywiscie umiar przy tym zachowac :-)

    J.

  • 3. Data: 2009-12-21 19:56:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Eneasz Pącki napisał:
> [...]
    > zdaniem spokojnie wystarczyłby bezpiecznik 5-10A. Luki w moim rozumowaniu?

    Zwłoczny i to bardzo! Prąd rozruchowy żarówki halogenowej 100W 24V to
    coś blisko 80A.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2009-12-21 19:58:29
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > W ogolnosci wspolczynnika temperaturowego oporu zapomniales.
    > Zimna zarowka ma opor ~10 razy mniejszy, czyli bierze 40A.

    Jarku, ile???

    Współczynnik 14 razy to się przyjmuje dla żarówki o temperaturze włókna
    2900K. Dla halogena 3200 to będzie bliżej 20 razy!

    --
    Darek

  • 5. Data: 2009-12-21 23:07:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Dec 2009 20:58:29 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:

    >Jarku, ile???
    >Współczynnik 14 razy to się przyjmuje dla żarówki o temperaturze włókna
    >2900K. Dla halogena 3200 to będzie bliżej 20 razy!

    Hm, samochodowego nie zmierze, ale halogenik 42W @ 230V ma 92 ohm.
    a powinien miec 1260 .. czyli 13.7 raza.

    J.

  • 6. Data: 2009-12-22 06:15:19
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > Aczkolwiek bezpiecznik topikowy tez sie nie pali tak szybko.

    ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
    czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest ujęte
    w jakieś normy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-12-22 09:01:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    > ATSD, czy bezpieczniki samochodowe mają określone charakterystyki
    > czasowe ? Nie chodzi mi o stopniowanie, tylko czy to w ogóle jest
    > ujęte w jakieś normy.

    Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same :-)

    A swoja droga .. z czego sie robi bezpieczniki ? Cos niskotopliwego
    .. cynk, ZnAl, czy musza jakos jeszcze bardziej kombinowac zeby
    zejsc ponizej 200 C ?

    J.

  • 8. Data: 2009-12-22 09:11:08
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    > Mysle ze jest, ale tak czy inaczej to one wszystkie takie same :-)

    Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo mam
    dopiero w pierwszym aucie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2009-12-22 09:30:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo
    > mam dopiero w pierwszym aucie.

    Mam na mysli te "zwykle". Faktycznie - przybywa innych, do ABS, do
    wspomagania kierownicy ..

    J.

  • 10. Data: 2009-12-22 11:18:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello PeJot,

    Tuesday, December 22, 2009, 10:11:08 AM, you wrote:

    > Takie same ? Nawet 100, 200 A w obwodzie rozrusznika ? Takie cudo mam
    > dopiero w pierwszym aucie.

    Bezpiecznik w obwodzie rozrusznika? W jakim samochodzie jest coś
    takiego?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl