  • 11. Data: 2023-01-02 16:16:23
    Temat: Re: likwidacja 3G
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 15:41:27 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Obstawiam, że warunkiem uzyskania zgody regulatora na wyłączenie 3G
    > będzie postawienie na wieży szpeju LTE w miejsce UMTS. Na UMTS to ja
    > mam tylko Kindla, tego z ogólnoświatowym darmowym roamingiem. Ciekawe,
    > czy karta SIM zadziała z LTE.

    trzy koncesje na UMTS rzad sprzedal w 2000, potem byl przetarg w 2005.
    I one mialy jakas date waznosci.
    Tu np pada 31.12.2022 - w nierozstrzygnietym przetargu

    https://www.parkiet.com/gospodarka/art24867831-netia
    -mobile-wygrala-przetarg-na-czestotliwosc-umts-gsm-b
    ez-rozstrzygniecia

    Czyli te 3 pierwsze to juz chyba sie skonczyly i potem byly jakos
    wznowione. Pewnie juz bez bez wymogu UMTS.

    J.

  • 12. Data: 2023-01-02 16:18:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 15:35:22 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Energetyka ma sieć LTE 450 MHz, znakomitą do ich potrzeb, choiaż wciąż
    > wykorzystywaną w niewielkim stopniu. Teraz dużo sprzętu używa zamiennie
    > 2g/3g/4g, choć nie wykluczam, że coś jeszcze może mieć tylko GSM.

    Tylko wymiana sprzetu 900, 1800 czy jeszcze cos innego,
    na 450 - moze byc kosztowna.

    J.

  • 13. Data: 2023-01-02 16:38:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    ez-rozstrzygniecia

    > Czyli te 3 pierwsze to juz chyba sie skonczyly i potem byly jakos
    > wznowione. Pewnie juz bez bez wymogu UMTS.

    Można wystąpić o koncesje na handel gorzałą, a potem sklepu nie otworzyć.
    W przypadku koncesji na sieć komórkową jest inaczej. Trzeba spełnić warunki,
    albo oddać papier.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2023-01-02 16:39:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Tylko wymiana sprzetu 900, 1800 czy jeszcze cos innego,
    > na 450 - moze byc kosztowna.

    Utrzymamie sieci 450 też kosztuje. A utrzymanie dwóch sieci na raz kosztuje
    tym bardziej. Ale ja o czym innym -- o dziesiątkach tysięcy punktów, które
    już umiejć LTE. Jak im niedawno wyłączyli CDMA, wielkiego płaczu nie było.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2023-01-02 17:00:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 16:38:00 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > W przypadku koncesji na sieć komórkową jest inaczej. Trzeba spełnić warunki,

    Ale o ile pamietam, to koncesja byla na pewien czas, tu jeszcze
    przydzial czestotliwosci jest na pewien czas ... czas sie skonczyl,
    operator przeszedl na nowe i czego urzad chce?

    J.

  • 16. Data: 2023-01-02 17:07:18
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2023-01-02 o 16:38 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Można wystąpić o koncesje na handel gorzałą, a potem sklepu nie
    > otworzyć. W przypadku koncesji na sieć komórkową jest inaczej. Trzeba
    > spełnić warunki, albo oddać papier.

    Koncesja swoją drogą, a sprzęt swoją. Operator może mieć koncesję na
    sieć w danym paśmie, ale obsługę scedować podwykonawcy w postaci innego
    operatora, który swojej infrastruktury (jeszcze) nie wyłączył. Warunek
    spełniony. Przy wymierającej technologii i malejącej ilości klientów
    takie podejście jest korzystne dla wszystkich stron.

    Mateusz

  • 17. Data: 2023-01-02 17:14:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale o ile pamietam, to koncesja byla na pewien czas, tu jeszcze
    > przydzial czestotliwosci jest na pewien czas ... czas sie skonczyl,
    > operator przeszedl na nowe i czego urzad chce?

    Zapewne czegoś nie wiemy, bo zapisy w koncesjach mogą być bardzo
    długaśne. Urząd może na przykład chcieć, by operator zapewnił
    w jakimś czasie określone pokrycie LTE. Mógł to nawet zapisać
    (jasnowidze w tych urzędach siedzą, czy co?), którą przecież też
    później wydał temu samemu operatorowi.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2023-01-02 17:17:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > spełniony. Przy wymierającej technologii i malejącej ilości klientów
    > takie podejście jest korzystne dla wszystkich stron.

    Bardzo prawdopodobne, że słuchając głosu rozsądku tak właśnie postąpią.
    Mogą nawet podzielić Polskę na dzielnice z różnymi operatorami GSM.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2023-01-02 17:24:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 16:39:22 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Utrzymamie sieci 450 też kosztuje. A utrzymanie dwóch sieci na raz kosztuje
    > tym bardziej.

    Nie mowie nie, ale jak to sa dwie sieci w tych samych punktach, to
    moze niewiele wiecej?

    > Ale ja o czym innym -- o dziesiątkach tysięcy punktów, które
    > już umiejć LTE. Jak im niedawno wyłączyli CDMA, wielkiego płaczu nie było.

    Zaraz ... siec LTE450 PGE dopiero startuje.
    Wiec raczej nie ma duzo sprzetu LTE, a jesli nawet miala, to chyba nie
    w pasmie 450, bo to malo popularne bylo.

    Natomiast mozliwe, ze w zwiazku z budową wlasnej sieci, planuja
    powymieniac urządzenia, wiec ich likwidacja starych sieci nie boli.

    Zaraz ... normalne LTE ma kanaly 20MHz i wiecej ... zmiescilo sie to
    pasmo 450?

    Chyba nie, dostali 2* 5MHz,
    https://www.cire.pl/artykuly/materialy-problemowe/18
    3484-lte-450-mhz-w-polskiej-energetyce-o-czym-warto-
    wiedziec

    A przy okazji to nam definitywnie FRS/GMRS odpadną?
    W Europie chyba nigdy nie mialy byc dopuszczalne.

    J.

  • 20. Data: 2023-01-02 17:45:23
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.01.2023 o 15:33, J.F pisze:
> [...]
    czy-twoje-urzadzenie-jest-bezuzyteczne/

    > Na razie bedą - na 2G.
    >
    > A do tego czasu ... moze LTE sie polepszy, moze juz 5G ...

    Poszerzanie zasięgu sieci komórkowe zakończyły w Polsce jakieś 10 lat temu.

    MJ