  • 121. Data: 2013-08-07 18:46:31
    Temat: Re: [OT] lamerskie pytanie o rootowanie
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-08-07 15:18, J.F pisze:
    > Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości
    (...)

    > Bios owszem, ale czy ms-dos nie zwariuje jak przeczyta MBR z wpisanymi
    > wielkimi partycjami ..

    MS-DOS ma to co wystawił BIOS. W zależności od tego co może obsłużyć
    uda się, albo nie.

    > Hm, znaczy sie po podlaczeniu myszy/klawiatury USB odpowiednie dane
    > pojawiaja sie na porcie PS/2 ?

    Inaczej być nie może. Znaczy może to emulować również na com, w sumie
    to tak naprawdę nieistotne - ma się pojawić tam, gdzie to zobaczy
    system, który nie zna USB, a zna pewne standardowe porty :)

    > Hm, byc moze, usiluje sobie przypomniec jak to bylo z myszami PS/2 pod
    > DOS ... i czuje pustke.
    > Czyzbym przeskoczyl ten etap ?

    Normalnie było - dodatkowy sterownik (producenta) sczytywał dane z
    portu i wystawiał na przerwaniu (chyba 33).

    > Jakies nieliczne biosy obslugiwaly mysze w setupie - ale nic wiecej.

    Od dawna BIOS właśnie wystawia mysz/klawiaturę na USB na standardowych
    przerwaniach/portach, które są znane przez starsze
    systemy/oprogramowanie.

  • 122. Data: 2013-08-07 20:35:27
    Temat: Re: lamerskie pytanie o rootowanie
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-08-07 11:31, J.F pisze:

    > Akurat do tego, to mozna calkiem inaczej zapamietywac.
    > W pliku, notatatkach itp. Bardzo rozsadnie przy dluzszych haslach,

    Wszytko jest pięknie. Zabezpieczamy się coraz bardziej, a później się
    okazuje, że trzeba zabezpieczać systemy zapamiętujące zabezpieczenia
    itd. A później kartki leżą przyklejone do monitorów...

    > chocby jak sie pomylisz przy wpisywaniu.

    Wpisywanie długich kluczy WPA2 (64) jest fajne :)
    Do pewnego momentu można zatrudnić do tego dzieci ;)

    > Natomiast miec system bez prawa kontroli nad nim ... piekna perspektywa.
    > Ale wszyscy w ta strone zmierzaja ?

    Biorąc pod uwagę realizację wielu usług - tak, podpisujesz umowę
    i tyle. Jak nie, to na drzewo.

    > A na koniec informatyka zatoczy kolo, system bedzie ci dzierzawiony i
    > kiedys powie "nie uruchomie sie jesli nie zaplacisz".

    Wiele takich systemów jest od dawna, nie wiem skąd Twoje zdziwienie.

    > Nie, nie powie - sam sobie sciagnie te 3zl/tydzien :-)

    Standardowa funkcjonalność.

  • 123. Data: 2013-08-07 20:38:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-08-07 13:49, J.F pisze:

    >ver ?

    Wczesniej, sam poczatek.

    A ver ten sam co i dla cmd.exe
    C:\>ver
    Microsoft Windows [Wersja 6.1.7601]

    tylko ze cmd.exe juz nie jest DOS
    Microsoft Windows [Wersja 6.1.7601]
    Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    faktycznie, ntvdm tez przybywa.

    J.

  • 124. Data: 2013-08-07 21:10:31
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-08-07 20:38, J.F pisze:

    > Wczesniej, sam poczatek.

    Ależ ja wiem kiedy to się pojawia :)
    Czy jak na płocie ktoś namaluje 'dupa' to będziesz głaskał?
    Eneuel pewnie tak i jeszcze będzie zapewniał, że to taka jak
    naturalna :>

    (...)

    > faktycznie, ntvdm tez przybywa.

    Sam widzisz co uruchomiłeś :)

    Nie ma cudów - od czasów Meeeeee nie ma DOS-a w Windows, najwyżej jest
    emulacja. Reszta jak wcześniej.

  • 125. Data: 2013-08-07 21:17:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >MS-DOS ma to co wystawił BIOS. W zależności od tego co może obsłużyć
    >uda się, albo nie.

    BIOS to mu co najwyzej rozszerzony interfej dyskowy moze wystawic.
    MBR musi zinterpretowac sam.

    >Inaczej być nie może.

    Ale to takie ... sprzetowe. I moze nawet faktycznie zadnej obslugi
    programowej w tym nie ma, poza inicjacja.

    >Znaczy może to emulować również na com, w sumie
    >to tak naprawdę nieistotne - ma się pojawić tam, gdzie to zobaczy
    >system, który nie zna USB, a zna pewne standardowe porty :)

    Usiluje sobie przypomniec ... chyba nigdy nie widzialem ustawienia aby
    emulowal na porcie COM.
    Moglby, ale tego nie zrobili.

    >Normalnie było - dodatkowy sterownik (producenta) sczytywał dane z
    >portu i wystawiał na przerwaniu (chyba 33).

    I dlatego wlasnie pisalem ze biosowi nic do tego - sterownik zalatwial
    wszystko.

    Ale ... chyba juz wiem, nienormalnie jednak bylo.
    ATX ze swoimi dwoma portami PS/2 wprowadzili w 1995. A wtedy juz sie
    raczej uzywalo Windows, a DOSa malo.
    Oryginalnego IBM PS/2 nigdy nie mialem, wiec wczesniej stosowalem
    myszki na RS232 lub dwusystemowe w trybie com.
    Przed ATX to chyba nawet nie mialbym gdzie myszy PS/2 podlaczyc - choc
    pewnie jakies plyty glowne mialy dodatkowy port na sledziu.

    No i tak sie zastanawiam - ile musialbym sie naszukac sterownika dla
    DOS, ktory by mysz PS/2 obsluzyl.
    Bo emulacji na porcie COM raczej nie bedzie. Musialy jakies byc,
    chocby do tych oryginalnych IBM.

    Co prawda google bez problemow znajduje obecnie sterowniki
    uniwersalne, na wszystkie porty :-)
    Tylko jeszcze zgrac z internetu na dyskietke lub antyczny twardy dysk
    trzeba :-)

    >Od dawna BIOS właśnie wystawia mysz/klawiaturę na USB na
    >standardowych
    >przerwaniach/portach, które są znane przez starsze
    >systemy/oprogramowanie.

    Ale to bardziej "hardware'owa emulacja" niz "BIOS wystawia".
    Bo BIOSa myszka nie interesowala - sterownik sie komunikowal
    bezposrednio z portami.

    no dobra, dosc wspominkow, NTG. Bylo, minelo.

    Ale te k* smartfony mnie wk* - zebym w dobie wifi i BT musial sie
    kabelkiem podlaczac ... i chocby dlatego warto roota :-)

    J.

  • 126. Data: 2013-08-07 21:43:13
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "J.F" napisał:

    > No i tak sie zastanawiam - ile musialbym sie naszukac sterownika
    > dla DOS, ktory by mysz PS/2 obsluzyl.

    Pierwszy z brzegu - mouse.com.
    Żeby było śmieszniej - z lipca 1992 r.
    I na koniec - obsługuje mi też mysz USB. Radiową ;->
    Serio.

    JoteR

  • 127. Data: 2013-08-07 22:05:34
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-08-07 21:17, J.F pisze:

    > BIOS to mu co najwyzej rozszerzony interfej dyskowy moze wystawic.
    > MBR musi zinterpretowac sam.

    W MBR masz zapisy takie, jakie BIOS wystawił.

    > Ale to takie ... sprzetowe.

    A BIOS to jaki niby jest? Programowałeś kiedyś w assemblerze?

    > I moze nawet faktycznie zadnej obslugi
    > programowej w tym nie ma, poza inicjacja.

    Hmmm, z punktu widzenia klienta nie ma to znaczenia, a funkcjonalność
    zapewnia BIOS w ramach tego, jak się potrafi ze sprzętem dogadać.

    > I dlatego wlasnie pisalem ze biosowi nic do tego - sterownik zalatwial
    > wszystko.

    Nie, nie załatwiał wszystkiego.

    > No i tak sie zastanawiam - ile musialbym sie naszukac sterownika dla
    > DOS, ktory by mysz PS/2 obsluzyl.

    Bez problemu. Ja nie pamiętam, by były z tym problemy. Przed Win95,
    czyli pewnie ze 20 lat temu, albo i wcześniej. Samo PS/2 to 1987.

    > Bo emulacji na porcie COM raczej nie bedzie. Musialy jakies byc, chocby
    > do tych oryginalnych IBM.

    A po co emulacja na COM, skoro sterownik czyta dane z portów/przerwań
    i wystawia po interpretacji wyniki na stosownym przerwaniu DOS?
    To kwestia sprzętu i BIOS. Masz chyba jakieś problemy z detekcją
    warstw architektury i komunikacji między nimi.

    > Co prawda google bez problemow znajduje obecnie sterowniki uniwersalne,
    > na wszystkie porty :-)

    Nic dziwnego - po latach można było zebrać do kupy zamknięte 'protokoły'
    komunikacji z myszami, a było tego trochę.

    > Tylko jeszcze zgrac z internetu na dyskietke lub antyczny twardy dysk
    > trzeba :-)

    CuteMouse? Możesz nawet kod przejrzeć, poprawić, udoskonalić :)
    Dyskietki użyczę, nawet z napędem. Sprawdzisz funkcjonalność na
    najnowszym laptopie ;)

    > Ale to bardziej "hardware'owa emulacja" niz "BIOS wystawia".

    BIOS tym steruje i BIOS wystawia. Gdyby to była prosta
    "hardware'owa emulacja" to byś dostał ruch na kamerze jako
    kręcenie kółkiem.

    > Bo BIOSa myszka nie interesowala - sterownik sie komunikowal
    > bezposrednio z portami.

    Historia jednak mówi, że BIOS był myszką zainteresowany. Nawet do
    dziś.

    > Ale te k* smartfony mnie wk* - zebym w dobie wifi i BT musial sie
    > kabelkiem podlaczac ... i chocby dlatego warto roota :-)

    Kabelkiem? Po co?

  • 128. Data: 2013-08-07 22:27:22
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2013-08-07 21:43, JoteR pisze:

    > Pierwszy z brzegu - mouse.com.
    > Żeby było śmieszniej - z lipca 1992 r.

    :)

    > I na koniec - obsługuje mi też mysz USB. Radiową ;->
    > Serio.

    Nie ma się czemu dziwić - forma komunikacji jest nieistotna,
    liczy się prezentacja interfejsu w sprzęcie/systemie.
    Klawiatury bezprzewodowe, karty sieciowe Wi-Fi itd. też są
    obsługiwane :>

  • 129. Data: 2013-08-07 23:29:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 22:05:34 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    > W MBR masz zapisy takie, jakie BIOS wystawił.

    W MBR mam zapisy takie jakie system przy zakladaniu partycji wstawil.
    A te z czasow MS-DOS juz dawno przestaly wystarczac.

    > A BIOS to jaki niby jest? Programowałeś kiedyś w assemblerze?

    Programowalem, i rozrozniam obsluge programowa od sprzetowej.
    I tu bym raczej sprzetowa dal.

    > Hmmm, z punktu widzenia klienta nie ma to znaczenia, a funkcjonalność
    > zapewnia BIOS w ramach tego, jak się potrafi ze sprzętem dogadać.

    W zasadzie nie ma, ale program w biosie musialby dzialac do tej
    emulacji, a zaladowany system niekoniecznie mu pozwoli - np wpadniesz
    na pomysl OS/2 czy Xenixa odpalic.

    > Nie, nie załatwiał wszystkiego.

    Wszystko. Czego niby nie zalatwial ?

    > Bez problemu. Ja nie pamiętam, by były z tym problemy. Przed Win95,
    > czyli pewnie ze 20 lat temu, albo i wcześniej. Samo PS/2 to 1987.

    No i tu jest kwestia mojej luki - zawsze uzywalem sterownikow na COM.

    > A po co emulacja na COM, skoro sterownik czyta dane z portów/przerwań
    > i wystawia po interpretacji wyniki na stosownym przerwaniu DOS?

    Jesli sterownik jest dla COM, to czyta z portow/przerwan COM, a nie
    ps2 ;-)

    A DOSa wcale nie uzywal. Nie bylo zadnego stosownego przerwania DOS,
    bo nie bylo przewidziane.

    > CuteMouse? Możesz nawet kod przejrzeć, poprawić, udoskonalić :)
    > Dyskietki użyczę, nawet z napędem. Sprawdzisz funkcjonalność na
    > najnowszym laptopie ;)

    I myslisz ze stary Autocad ruszy ? :-)

    > Kabelkiem? Po co?

    Bo inne metody bardzo ograniczaja.

    J.

  • 130. Data: 2013-08-08 02:21:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Artur Maśląg" 520272d5$0$1219$6...@n...neostrada.pl

    > Popisałeś trochę jak to lamer-kombinator, który widział niewiele
    > i na tej podstawie próbuje elaboraty wypisywać, które jak myśli
    > ilością przejdą w jakość. Teraz wróć do mojego krótkiego, technicznego
    > wyjaśnienia i postaraj się przeczytać ze zrozumieniem.

    Napisz to, co ja, ale mniejszą liczba liter.

    Co napisałeś? Piszesz tak, aby ukryć swoje braki w wiedzy.
    Może nie jesteś takim przygłupem jak Kawecki, ale chyba
    niewiele więcej wiesz niż on na wiadomy temat.

    Skoro zbootowałeś komputer nie z DOSa -- nie będziesz
    miał DOSa, póki nie przebootujesz.

    Ja nie piszę, że pod WXP czy W7 jest DOS, ale że są komendy DOSa.
    I są po odpaleniu command.com, który jest i w WXP, i w W7S.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'