-
11. Data: 2012-10-25 11:07:30
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
news:5088f996$0$1215$65785112@news.neostrada.pl...
> Dlaczego... przecież żelowe albo te inne bezobsługowe także mają bardzo
> podobnie podawane przez producentów wartości ładowania. Praca buforowa
> przyjmuje się zakres 13,5-13,8V. W kazdym UPSie tyle jest, i to jest
> napięcie pod którym kazdy ołowiowy akumulator może sobie wisieć nawet rok.
14,5 != 13,6.
Najlepsze buforwe to jest 13,65 (20 st. C) - 3mV na cele na 1 stopień
różnicy od 20 to wynika z chemii.
Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.
Albo ciagnie tylko do buforowego i trzyma, wtedy jednak dłużej dochodzi do
100% naładowania.
Z elektrolitem ciekłym może pociągnąć do 15,5V i puścić luzem albo na
buforowe w celu utrzymania ładunku.
Mam pod opieką setki różnych akumulatorów widzę jak się miewają ;-). Dla
mnie trwałość to podstawa bo klient nie wróci.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
12. Data: 2012-10-25 11:57:07
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
news:50890158$0$26705$65785112@news.neostrada.pl...
>
> Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
> news:5088f996$0$1215$65785112@news.neostrada.pl...
>> Dlaczego... przecież żelowe albo te inne bezobsługowe także mają bardzo
>> podobnie podawane przez producentów wartości ładowania. Praca buforowa
>> przyjmuje się zakres 13,5-13,8V. W kazdym UPSie tyle jest, i to jest
>> napięcie pod którym kazdy ołowiowy akumulator może sobie wisieć nawet
>> rok.
>
>
> 14,5 != 13,6.
Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, jaki cel, dowodząc że są nie równe.
Jedno jest najczęściej spotykanym napięciem instalacji samochodowej a drugie
to napięcie z zakresu napięć pracy buforowej.
> Najlepsze buforwe to jest 13,65 (20 st. C) - 3mV na cele na 1 stopień
> różnicy od 20 to wynika z chemii.
Tak ale w większości UPSów jest ustawione po prostu w zakresie 13,5-13,8.
Czasem jest uwzględniona temperatura ale przeważnie nie. Wielu producentów w
kartach swoich akumulatorów podaje nieznacznie się różniące zakresy napięć
pracy buforowej i cyklicznej, aczkolwiek ogólnie jest to np. dla buforowej
13,5-13,8.
> Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.
No chyba ładowanie...
W UPSach smartach jakie mam jest sobie zwykła przetwornica na sztywno
ustawiona na sztywno na "jakieś" napięcie z podanego w/w zakresu, a w
prostrzych to ja widywałem LM317 z PRkiem do podregulowania napięcia.
> Albo ciagnie tylko do buforowego i trzyma, wtedy jednak dłużej dochodzi do
> 100% naładowania.
Mam w serwerowni przy UPSie 4 x 12V/100Ah. Od lat kilku są trzymane
indywidualnie każdy swoim zasilaczem pod napięciem około 13,7V z
ogranicznikiem prądowym na zwykłych żarówkach samochodowych.
Marek
Marek
-
13. Data: 2012-10-25 12:15:34
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
news:50890cfb$0$1219$65785112@news.neostrada.pl...
>> 14,5 != 13,6.
>
> Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, jaki cel, dowodząc że są nie równe.
> Jedno jest najczęściej spotykanym napięciem instalacji samochodowej a
> drugie to napięcie z zakresu napięć pracy buforowej.
Odpowiadam na post kogutka o możliwości dowolnie długiego utrzymania
akumulatora na napięciu 14,5V.
>> Najlepsze buforwe to jest 13,65 (20 st. C) - 3mV na cele na 1 stopień
>> różnicy od 20 to wynika z chemii.
> Tak ale w większości UPSów jest ustawione po prostu w zakresie 13,5-13,8.
> Czasem jest uwzględniona temperatura ale przeważnie nie. Wielu producentów
> w kartach swoich akumulatorów podaje nieznacznie się różniące zakresy
> napięć pracy buforowej i cyklicznej, aczkolwiek ogólnie jest to np. dla
> buforowej 13,5-13,8.
Wiem jak jest bo zawodowo je naprawiam, co nie zmienia faktu, że trwałość
akumulatora zalezy bardzo od napięcia buforowego.
UPS z napięciem 13,8 gwarancję wytrzyma ale 5 lat nie, chyba że jest w mocno
klimatyzowanej serwerowni. Przez moje ręce przeszło tysiące akumulatorów.
Widzę po kilku latach co z nimi się dzieje.
Nie wypuszczę z warsztatu UPS który bez stabilizacji od temepratury napięcia
trzyma na akumulatorze 13,8 V (szczególnie małą gorącą cegłe pod stół)
>> Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.
>
> No chyba ładowanie...
Wyładowane np. po zaniku napięcia za pomocą ładowarki automatycznej "się
ciągnie" do 14,5 i przechodzi na niższe napiecie. w ten sposób szybciej
uzyskujemy 100% ładunku.
Niektórzy producenci to stosują.
> W UPSach smartach jakie mam jest sobie zwykła przetwornica na sztywno
> ustawiona na sztywno na "jakieś" napięcie z podanego w/w zakresu, a w
> prostrzych to ja widywałem LM317 z PRkiem do podregulowania napięcia.
W smartach zależnie od wersji bywa kontrola od temperatury.
>> Albo ciagnie tylko do buforowego i trzyma, wtedy jednak dłużej dochodzi
>> do 100% naładowania.
>
> Mam w serwerowni przy UPSie 4 x 12V/100Ah. Od lat kilku są trzymane
> indywidualnie każdy swoim zasilaczem pod napięciem około 13,7V z
> ogranicznikiem prądowym na zwykłych żarówkach samochodowych.
I jest im dobrze, chyba że masz tam 35 stopni.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
14. Data: 2012-10-25 12:32:43
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Ukaniu,
Thursday, October 25, 2012, 12:15:34 PM, you wrote:
>>> 14,5 != 13,6.
>> Nie bardzo rozumiem co masz na myśli, jaki cel, dowodząc że są nie równe.
>> Jedno jest najczęściej spotykanym napięciem instalacji samochodowej a
>> drugie to napięcie z zakresu napięć pracy buforowej.
> Odpowiadam na post kogutka o możliwości dowolnie długiego utrzymania
> akumulatora na napięciu 14,5V.
Cóż. Dobrze, że mój stary Delkor nie czytał grupy, bo by się zagotował
na tych 14.4V po miesiącu a nie po 8 latach jazdy w długich trasach...
Ale wracajac do wyższości jednych świąt nad innymi - mitów wokół
ładowania akumulatorów powstaje coraz więcej a i tak akumulatorom
ołowiowym najbardziej szkodzi pozostawanie w stanie rozładowanym a nie
ładowanie mniejszym lub większym prądem czy tez dyskusja o tym, że
na ogniwo ma być 2.3 czy 2.4V.
Śmieszy mnie to to wielkie teogderyzowanie. Też dawno temu pracowałem
przy akumulatorach, wielkich. Ładowalismy je cyklicznie do 2.7-2.8V/ogniwo
a buforowo utrzymywaliśmy 2.4V i dolewaliśmy wodę, bo to otwarte
akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
15. Data: 2012-10-25 12:52:31
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
wiadomości news:835063880.20121025123243@pik-net.pl.invalid...
> Cóż. Dobrze, że mój stary Delkor nie czytał grupy, bo by się zagotował
> na tych 14.4V po miesiącu a nie po 8 latach jazdy w długich trasach...
Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
lata na akumulatory...
> ładowanie mniejszym lub większym prądem czy tez dyskusja o tym, że
> na ogniwo ma być 2.3 czy 2.4V.
>
> Śmieszy mnie to to wielkie teogderyzowanie. Też dawno temu pracowałem
> przy akumulatorach, wielkich. Ładowalismy je cyklicznie do 2.7-2.8V/ogniwo
> a buforowo utrzymywaliśmy 2.4V i dolewaliśmy wodę, bo to otwarte
> akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
> pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.
Roman - ja nie teoretyzuje, ja widzę co i w jakim stanie przychodzi do
serwisu.
Ale niech tam, w sumie dbanie o akumulator który nie przecodzi przez moje
ręce nie leży nic a nic w moim interesie.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
16. Data: 2012-10-25 13:17:04
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Ukaniu,
Thursday, October 25, 2012, 12:52:31 PM, you wrote:
>> Cóż. Dobrze, że mój stary Delkor nie czytał grupy, bo by się zagotował
>> na tych 14.4V po miesiącu a nie po 8 latach jazdy w długich trasach...
> Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
> lata na akumulatory...
Ale co to takiego wielkiego? Obowiązkiem obsługi akumulatorni jest
dolewanie wody - przy 2.4V na ogniwo poza bardzo lekkim gazowaniem nic
się nie dzieje.
>> ładowanie mniejszym lub większym prądem czy tez dyskusja o tym, że
>> na ogniwo ma być 2.3 czy 2.4V.
>> Śmieszy mnie to to wielkie teogderyzowanie. Też dawno temu pracowałem
>> przy akumulatorach, wielkich. Ładowalismy je cyklicznie do 2.7-2.8V/ogniwo
>> a buforowo utrzymywaliśmy 2.4V i dolewaliśmy wodę, bo to otwarte
>> akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
>> pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.
> Roman - ja nie teoretyzuje, ja widzę co i w jakim stanie przychodzi do
> serwisu.
> Ale niech tam, w sumie dbanie o akumulator który nie przecodzi przez moje
> ręce nie leży nic a nic w moim interesie.
Ale - po raz kolejny - dbanie polega na pilnowaniu poziomu
elektrolitu. Jak akumulator zostanie zasuszony, to nic mu nie pomoże.
Ale to tylko kwestia konstrukcji i/lub obsługi.
Akumulatory samochodowe latami dzialaja w bardzo ciężkich warunkach z
ładowaniem buforowym 2.4V/ogniwo i nie ładowanie je zabija.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
17. Data: 2012-10-25 14:02:54
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
news:5089114d$0$1311$65785112@news.neostrada.pl...
>>> Wyładowane AGM ciągnie się do 14,5 i po osiągnięciu puszcza na buforowe.
>>
>> No chyba ładowanie...
>
> Wyładowane np. po zaniku napięcia za pomocą ładowarki automatycznej "się
> ciągnie" do 14,5 i przechodzi na niższe napiecie. w ten sposób szybciej
> uzyskujemy 100% ładunku.
> Niektórzy producenci to stosują.
Ok wpierw zrozumiałem że masz namyśli "ładowane AGM ciągnie się do 14,5..."
czyli cykl ładowania
Teraz już wiem co miałeś na myśli.
>> W UPSach smartach jakie mam jest sobie zwykła przetwornica na sztywno
>> ustawiona na sztywno na "jakieś" napięcie z podanego w/w zakresu, a w
>> prostrzych to ja widywałem LM317 z PRkiem do podregulowania napięcia.
Miałem w rękach kilka smartów o mocy 400VA, 1200, 1400. Używam też 1400VA i
400VA u siebie. Tam akurat tego nie zauwazyłem. W jednym nawet układ
przetwornicy wymieniałem. Zwykła przetwornica z na sztywno ustawionym
napięciem.
Marek
-
18. Data: 2012-10-25 14:10:58
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
wiadomości news:835063880.20121025123243@pik-net.pl.invalid...
> Śmieszy mnie to to wielkie teogderyzowanie. Też dawno temu pracowałem
> przy akumulatorach, wielkich. Ładowalismy je cyklicznie do 2.7-2.8V/ogniwo
> a buforowo utrzymywaliśmy 2.4V i dolewaliśmy wodę, bo to otwarte
> akumulatory były. Zainstalowane na długo przed tym, jak ja przy nich
> pracowałem i wytrzymały jeszcze sporo lat.
Nie raz miałem okazję wymieniać spuchnięty akumulator, tak że ciężko było go
wyjąć z kieszeni UPSa, który "panie dopiero pół roku przecież ma" A tu
okazuje że napięcie ładowania ponad 13,8V i wysechł. Dolewanie wody w
żelowych jest mocno nie na miejscu. Prywatnie to sobie mogę
poeksperymentować ale klientowi... nawet nie wiadomo która cela za sucha i
ile za sucha.
Prócz tego w wielu UPSach np. jak smartach trzeba przeprowadzić kalibrację
UPSa, czyli sprawdzić napięcie ładowania, porównać je z napięciem jakie
odczytuje procesor z przetwornika AD i ewentualnie skorygować rejestr,
porównać odczytane obciążenie z faktycznym np. halogenem 400W i ewentualnie
skorygować rejestr. Następnie przejść przez cykl pełnego ładowania i
rozładowania z 60% mocy aby UPS na nowo zapisał sobie charakterystykę nowego
akumulatora i wiedział jak go ładować.
Marek
-
19. Data: 2012-10-25 14:15:11
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
wiadomości news:67979359.20121025131704@pik-net.pl.invalid...
>> Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
>> lata na akumulatory...
>
> Ale co to takiego wielkiego? Obowiązkiem obsługi akumulatorni jest
> dolewanie wody - przy 2.4V na ogniwo poza bardzo lekkim gazowaniem nic
> się nie dzieje.
Moja wina, że pomieszałem sprawy - teraz praktycznie w UPS masz AGM i tam
poza wycieraniem kurzu nic się nie robi. Stąd dbanie o to o co jedynie
można - napięcie i temepratura.
> Akumulatory samochodowe latami dzialaja w bardzo ciężkich warunkach z
> ładowaniem buforowym 2.4V/ogniwo i nie ładowanie je zabija.
Tylko, nie są w szeregu. Druga sprawa to czas pozostawania pod napięciem
14,5V kiedy już zgromadzą 100% ładunki i pad idzie tylko na gazowanie i
ciepło. No ale fakt - są trwalsze, wytrzymalsze i można do nich dolać wody.
--
Pozdrawiam,
Łukasz
-
20. Data: 2012-10-25 14:24:04
Temat: Re: ladowarka do akumulatora samochodowego z zasilacza notebooka
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Ukaniu,
Thursday, October 25, 2012, 2:15:11 PM, you wrote:
>>> Zostaw akumulatorownie 64 x 200Ah na 14,4 V non stop i daj gwarancję na 2
>>> lata na akumulatory...
>> Ale co to takiego wielkiego? Obowiązkiem obsługi akumulatorni jest
>> dolewanie wody - przy 2.4V na ogniwo poza bardzo lekkim gazowaniem nic
>> się nie dzieje.
> Moja wina, że pomieszałem sprawy - teraz praktycznie w UPS masz AGM i tam
> poza wycieraniem kurzu nic się nie robi. Stąd dbanie o to o co jedynie
> można - napięcie i temepratura.
>> Akumulatory samochodowe latami dzialaja w bardzo ciężkich warunkach z
>> ładowaniem buforowym 2.4V/ogniwo i nie ładowanie je zabija.
> Tylko, nie są w szeregu. Druga sprawa to czas pozostawania pod napięciem
> 14,5V kiedy już zgromadzą 100% ładunki i pad idzie tylko na gazowanie i
> ciepło. No ale fakt - są trwalsze, wytrzymalsze i można do nich dolać wody.
Ale jakiż to prąd? Po odjęciu samowyładowania pozostaje malutki ułamek
ampera. Poza tym - mowa o ładowarce do akumulatora samochodowego,
która nie jest wiecznie podłączona.
Co innego zwykła ładowarka z marketu, która daje 16+V szczytowego pod
małym obciążeniem - osobiscie się przekonałem, czym skutkuje
pozostawienie jej podłączonej przez 2 tygodnie do akumulatora :(
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)