  • 1. Data: 2010-11-09 13:05:40
    Temat: którą z tych lamp wybrać?
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    witam
    Chciałbym zakupić lampę do lustrzanki nikona.
    Głównym przeznaczeniem jej użycia będzie robienie zdjęć dzieciakowi w
    mieszkaniowych pomieszczeniach. Żadnego spędzania 40-stu osób i robienia im
    fotki z 15 metrów nie przewiduję.
    Lampa ma mieć obracany w górę reflektor, bo chcę mieć ładne oświetlenie głównie
    odbite od sufitu i ścian.

    Wymyśliłem, że kupię coś z liczbą przewodnią między 30 a 40 - tu pierwsze
    pytanie: czy to będzie ok?
    Dodatkowo: chciałbym mieć możliwość robienia błysków na drugą kurtynę a bez
    stroboskopu się obejdę. Jakieś stałe lekkie niedoświetlanie, czy prześwietlanie
    nie ma wielkiego znaczenia - to mogę łatwo korygować. Ważne żeby nie miała
    rozrzutu jasności pomiędzy zdjęciami (czytałem o takich przypadłościach).
    Nie chcę kupować nikonowej lampy ze względu na cenę.
    Chcę wydać tak max 500zł a chętnie mniej niż 400.

    Wybrałem nastęujące i teraz zwracam się z pytaniem do szanownych specjalistów,
    którą z nich by wybrali a może wskazali jakąś inną zamiast:

    Metz 36 AF-5
    http://www.skapiec.pl/site/cat/53/comp/1518394
    BTW: co oznacza ta cyferka na końcu. Widzę że jest kilka w podobnych cenach:
    -2, -3, -4

    Nissin Di466 Nikon
    ew.
    Nissin Di622 Nikon
    http://www.skapiec.pl/site/cat/53/filtr/_32268_0_0_0
    _0_0_0_0_0_0

    Marumi Flashgun D35AFC
    http://www.skapiec.pl/site/cat/53/filtr/_46229_0_0_0
    _0_0_0_0_0_0

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-11-09 13:28:48
    Temat: Re: którą z tych lamp wybrać?
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > Metz 36 AF-5http://www.skapiec.pl/site/cat/53/comp/1518394
    > BTW: co oznacza ta cyferka na ko cu. Widz e jest kilka w podobnych cenach:
    > -2, -3, -4

    Mam ten model z końcówką 4.
    Ogólnie jest ok. Brakuje mi czasem tylko możliwości obrotu głowicy w
    poziomie.
    Ten model z końcówką 5 jest nowszy, ale patrzyłem w specyfikacji i nie
    dopatrzyłem się żadnej różnicy.
    Większą moc, obrotową głowicę w poziomie ma nowy model 44 za 610zł.
    Ogólnie jednak polecam Metza za w miarę powtarzalność w błyskach.
    Miałem Sunpaka, miał 10x tyle bajerów za tę samą cenę.
    Tylko, że konieczne korekty błysku były 3x większe w dodatku
    całkowicie nieprzewidywalne.

  • 3. Data: 2010-11-09 13:32:35
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > Metz 36 AF-5http://www.skapiec.pl/site/cat/53/comp/1518394
    > BTW: co oznacza ta cyferka na ko cu. Widz e jest kilka w podobnych cenach:
    > -2, -3, -4

    Aha C-2 to model z własną automatyką błysku.
    Zaletą jest to, że tą samą lampę można używać z Nikonem, Panasonikiem,
    Canonem itp.
    Wadą, że nie ma TTL i ustawienia lampy trzeba dopasowywać ręcznie w
    zależności od przesłony i czułości na aparacie.

  • 4. Data: 2010-11-09 13:45:58
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-11-09 14:05:40 +0100, dobrov <d...@i...pl> said:

    > Wymyśliłem, że kupię coś z liczbą przewodnią między 30 a 40 - tu
    > pierwsze pytanie: czy to będzie ok?

    Podchwytliwe pytanie: a jak liczona ta LP? Bo niemal każdy producent
    podaje inaczej.

    > Dodatkowo: chciałbym mieć możliwość robienia błysków na drugą kurtynę a
    > bez stroboskopu się obejdę.

    Przy lampie z dedykacją to funkcja body, a nie lampy.

    > Nie chcę kupować nikonowej lampy ze względu na cenę.
    > Chcę wydać tak max 500zł a chętnie mniej niż 400.

    Używaną SB600 da się już znaleźć w okolicach ~600 zł, a to bardzo dobra
    lampa dla amatora.
    W tym systemie zwracałbym też na uwagę, czy lampa będzie pracowała jako
    Slave przy CLSie (jeśli Twoje body potrafi sterować wbudowaną) - zabawa
    z lampą poza aparatem otwiera w cholerę kreatywnych możliwości.

> [...]
    > http://www.skapiec.pl/site/cat/53/comp/1518394
    > BTW: co oznacza ta cyferka na końcu. Widzę że jest kilka w podobnych cenach:

    Nie ma obrotu głowicy, co uniemożliwi Ci odbijanie światła przy
    pionowych kadrach, a to się przydaje. Cyferki u Metza to zdaje się
    kolejne wersje lampy.

    > Nissin Di466 Nikon

    J.w.

    > Nissin Di622 Nikon
    > http://www.skapiec.pl/site/cat/53/filtr/_32268_0_0_0
    _0_0_0_0_0_0

    Z budżetowych nówek chyba najlepsza. Chodzi w CLSie, obrotowy palnik,
    gówniana guzikologia.

    > Marumi Flashgun D35AFC
    > http://www.skapiec.pl/site/cat/53/filtr/_46229_0_0_0
    _0_0_0_0_0_0

    Pierwsze słyszę, ale jedzie mi jakąś chińszczyzną.

    de Fresz

  • 5. Data: 2010-11-09 14:21:18
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    W dniu 2010-11-09 14:45, de Fresz pisze:

    > Podchwytliwe pytanie: a jak liczona ta LP? Bo niemal każdy producent
    > podaje inaczej.

    No raczej mi chodzi o spełnienie opisanych warunków lampą tego producenta,
    którego lampę w końcu kupię :) Liczby same w sobie to drugorzędna sprawa.

> [...]
    > Slave przy CLSie (jeśli Twoje body potrafi sterować wbudowaną) - zabawa
    > z lampą poza aparatem otwiera w cholerę kreatywnych możliwości.

    body to d5000
    faktycznie w przypadku zdjęć w pokoju i ze światłem odbitym odklejenie
    lampy od body może dać niezły efekt a przy okazji znacznie podnieść komfort
    tej zabawy.
    Muszę o tym poważnie pomyśleć...

    _0_0_0_0_0_0

    > Z budżetowych nówek chyba najlepsza. Chodzi w CLSie, obrotowy palnik,
    > gówniana guzikologia.

    Zauważyłem dopiero teraz, że jest też nowsza mark 2 ale już za ponad 500.
    Muszę je dokładnie porównać i przemyśleć sprawę.

  • 6. Data: 2010-11-09 17:14:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, TomekM wrote:

> [...]
    > Wadą, że nie ma TTL i ustawienia lampy trzeba dopasowywać ręcznie
    > w zależności od przesłony i czułości na aparacie.

    ...z każdym wyższym modelem możesz zrobić to samo!
    Lampę zawsze można ustawić na "M" - i działa wyzwalanie "centralnym
    stykiem", do Minolty potrzeba przejściówki bo ma inne złącze ale
    również działa.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-11-09 17:57:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, dobrov wrote:

    > No raczej mi chodzi o spełnienie opisanych warunków lampą tego producenta,
    > którego lampę w końcu kupię :) Liczby same w sobie to drugorzędna sprawa.

    Ale Ciebie właśnie liczba interesuje :), tylko porównywalnie
    mierzona. "Standardowym" chłytem (korekta nie poprawiać) marketingowym
    jest podawanie LP dla "max zooma" - najwęższego kąta świecenia.

> [...]
    > lampy od body może dać niezły efekt a przy okazji znacznie podnieść komfort

    Już Ci pisali i popieram uwagę: również obrotowy palnik (a nie tylko
    odchylany w górę) to spory plus. Nie zawsze masz warunki aby lampę
    postawić "gdzieś".

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-11-09 20:28:30
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    > Ale Ciebie właśnie liczba interesuje :), tylko porównywalnie
    > mierzona. "Standardowym" chłytem (korekta nie poprawiać) marketingowym
    > jest podawanie LP dla "max zooma" - najwęższego kąta świecenia.

    No dobra, to ja mam takie pytanie: ile światła mi zginie (jaki ułamek), jeżeli będę
    błyskał lampą
    nie po oczach a po suficie i ścianach w pokoju 4m na 4m pomalowanym na jasny (nie
    biały ale
    blisko), dosyć neutralny kolor?
    Da się to oszacować bazując na doświadczeniu, z rozrzutem nie większym niż +-1EV ?

  • 9. Data: 2010-11-09 21:15:52
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 09 Nov 2010 21:28:30 +0100, dobrov wrote:
> [...]
    > blisko), dosyć neutralny kolor?
    > Da się to oszacować bazując na doświadczeniu, z rozrzutem nie większym niż +-1EV ?

    Jak sufit typowo blokowy (2.5m), to z tego co pamietam, okolice 3EV.
    Aczkolwiek prawidlowa odpowiedzia i tak jest ,,to zalezy'' ;)

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 10. Data: 2010-11-10 07:45:24
    Od: TomekM <t...@g...com>

> [...]
    > blisko), dosyć neutralny kolor?
    > Da się to oszacować bazując na doświadczeniu, z rozrzutem nie większym niż +-1EV ?
    Przy normalnym pokoju zasięg maleje mniej więcej 2x.
    Oczywiście nie dotyczy to pomieszczeń gdzie sufit jest bardzo wysoko.
    Gdy błyskam w sufit w pokojach ok. 20 metrów kwadratowych to
    praktycznie całe pomieszczenie jest oświetlone na fotce.
    Przy większych to trzeba by już użyć kilku lamp, jedna nawet mocna nie
    jest w stanie oświetlić równomiernie takiego pomieszczenia.
    Aha w D5000 CLS nie działa, tzn. aparat nie obsługuje go, chyba, że
    się kupi jak główną lampę np. SB- 900 to wtedy jest ona w stanie
    sterować innymi.