  • 11. Data: 2010-10-06 19:55:32
    Temat: Re: kondensatory nisko procentowe.
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    ToTylkoJa wrote:

    > Witam
    > Trochę nieszczęśliwie nazwałem wątek ale trudno. O ile rezystory 1% czy
    > 0.5%
    > są w miarę dostępne to jakoś nie widzę oferty 0.5% kondensatorów. Tak
    > sobie myślę może te elementy np z uwagi na proces wykonania mają większa
    > tolerancję? To może choć 1% , takich też nie ma? Dokładniej to 1 nF i
    > jeszcze 10nF w dowolnej technologii: ceramiczny, foliowy, czy jakieś tam
    > mksf. Wszystko jedno byle miał w miarę wzorcową pojemność. To co znajdę
    > gdzieś takie kondensatorki?

    poszukaj strojonych , powietrzne lub prozniowe, mozna czasem znalezc na
    aukcjach dla krotkofalowcow. oczywiscie trzeba je ustawic na okreslona
    pojemnosc, ale z racji ze sa projektowane do generatorow i innego sprzetu
    radiowego, jak juz ustawisz, to w miare beda sie trzymac (sa robione z
    odpowiednich materialow)

    oprocz tego spory wplyw na pojemnosc ma temperatura. ja w swoich miernikach
    LC robilem dodatkowo termostat.

  • 12. Data: 2010-10-06 20:02:17
    Temat: Re: [OT] kondensatory nisko procentowe.
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    ToTylkoJa wrote:

    > w końcu jest. A podpowiedz 'to sobie zmierz' jest nie satysfakcjonująca bo
    > gdybym już miał miernik L,C to bym sobie nie robił drugiego nawet w

    ja sobie radzilem na poczatku tak ze znalazlem kondensatorki 1%, przy ich
    pomocy 'odpalalem' miernik i mierzylem inne elementy (L i C).
    dokladnosc wystarczala zeby wyselekcjonowac nastepne, np. z paczki 100 sztuk
    'skrajne' wartosci, oraz srodek. oczywiscie taki 'jednoprocentowy' miernik
    pokazuje tez np. jak pojemnosc zmienia sie gdy podgrzewamy kondensator .

    w ten sposob spokojnie mozesz wybrac elementy do nastepnego prototypu, ew
    dzieki punktowi odniesienia 'nastawic' kondensator wzowcowy.
    oczywiscie wazne zeby robic to wszystko w okreslonej temperaturze i pozniej
    sie jej trzymac.

    btw. w praktyce rowniez pojemnosc doprowadzen ma duze znaczenie. warto miec
    to na uwadze.

  • 13. Data: 2010-10-07 07:54:41
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.10.2010 17:00, schrieb ToTylkoJa:

    > Oczywiście że można. Dlatego ja się nie upieram że potrzebuję równo 1nF.
    > Równie dobrze może być 2.2nF lub 470pF. Ale chcę dokładnie wiedzieć ile to
    > w końcu jest. A podpowiedz 'to sobie zmierz' jest nie satysfakcjonująca bo
    > gdybym już miał miernik L,C to bym sobie nie robił drugiego nawet w ramach
    > zabawy - wprawki w elektronice.

    no to kup szklany kondensator. Są najstabilniejsze temperaturowo
    (praktycznie zero) i nie zmieniają pojemności z funkcją napięcia
    (dopiero po przekroczeniu Umax, wtedy pojemność spada do zera ;-))

    Sznurki ci podałem.

    Waldek

  • 14. Data: 2010-10-07 08:00:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.10.2010 21:55, schrieb Piotr "Curious" Slawinski:

> [...]
    > odpowiednich materialow)
    >
    > oprocz tego spory wplyw na pojemnosc ma temperatura. ja w swoich miernikach

    No bez jaj. Kondensatory nastawne próżniowe kosztują prawdziwe
    pieniądze. Za tyle kupisz worek szklanych 1%, albo i lepszych. A
    pojemność powietrznych zależy od wilgotności i ciśnienia powietrza.
    Upływność od wilgotności i zapylenia. Masz więcej problemów, niż na tym
    zyskasz. Jak wątkotwórca robi ten miernik na mikroprocesorze, to jest mu
    dokładnie obojętnie, czy ma wzorzec 1nF czy 2nF. Najważniejsze, by nie
    było rano 1n, a wieczorem 1.1n.

    Aha, jeszcze jedno. Należy uważać, coby obwód rezonansowy nie miał zbyt
    dużej dobroci, bo kondensator może się przejechać. W każdym razie
    kondziory szklane mają na ogół te 300-400V wytrzymałości napięciowej.

    Waldek