  • 21. Data: 2013-01-12 10:48:19
    Temat: Re: kasowanie danych bezpowrotne
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2013-01-12, chwdp <h...@i...yfd> wrote:
    > jestem panikarzem i wszedzie wietrze spisek :D

    To nie sprzedawaj tylko zutylizuj.

    Poza tym kolejne formaty i nadpisywania będą zużywały pamięć
    flash.

    Znajdź jakiś program przeznaczony do czyszczenia dysków. Często
    są dołączane do sprzętu "biznesowego" (np. HP Disk/File Sanitizer).

    Ogólnie to jest naprawdę proste. Nadpisujesz jakoś cały nośnik
    i jest po sprawie.

    Różnej maści "formatowania" raczej odradzam, bo działają różnie.
    Czasem (i to jest zapewne przypadek formatowania karty w aparacie)
    po prostu kasują tablicę plików (czyli gdzie co jest), ale wszystkie
    dane zostawiają na miejscu.

    pozdrawiam,
    PK

  • 22. Data: 2013-01-12 10:52:31
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2013-01-11, rs <n...@n...spam.pl> wrote:
    > firma sie znajdzie, ale znacznie trudniej bedzie znalezc posiadacza
    > dysku, dla ktorego, zawarte na nim dane, beda az tak cenne, zeby
    > wywalic grupe dziesiarki tysiecy dolarow, za ich odzyskanie, tym
    > bardziej, kiedy firma nie zagwarantuje ich 100% odzysku. <rs>

    O rząd wielkości za mała kwota. O kilka rzędów wielkości za duża część
    odzyskanych danych.
    Analizy laboratoryjne dysków robi się *z nadzieją* na odzyskanie
    skrawków informacji: np. numerów telefonów czy nazwisk. Trudno mi
    wyobrazić sobie zainteresowanie takim badaniem podmiotów innych niż
    wojsko/wywiad itp.

    pozdrawiam,
    PK

  • 23. Data: 2013-01-12 13:04:44
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "chwdp" <h...@i...yfd> napisał w wiadomości
> [...]
    > robi quick format, to jest nawet nie lamerem a debilem :)
    > no to wychodzi na to ze jednak nadpisuje. czy przypadkiem test sektora nie
    > polega na zapisaniu i odczycie? predkosc procesu sugeruje jednak ze jest
    > zapis.
    > hmm zawartosc partycji ? ale ja formatowalem w tc wolumin ktory nie mial
    > apartycji i filesystemu. dodam ze formatowalem nie jako container tylko
    > caly wolumin, jako dysk. jezeli robimy container to tc zaklada plik o
    > konkretnych rozmiarach i chyba w obszarze tego pliku zawartosc dysku jest

    Jak Ci GetDataBack (for NTFS) nie znajdzie plików to ok, jak znajdzie to
    nie-ok

    --
    Irokez

  • 24. Data: 2013-01-12 14:40:36
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

    > Jak Ci GetDataBack (for NTFS) nie znajdzie plików to ok, jak znajdzie to
    > nie-ok

    sprawdzilem. format w canonie zalatwil sprawe na dobre. zaden program
    nie jest w stanie nic znalezc. jedynie ontrack znajduje jeden plik i
    katalog. i plik ma wielkosckilka bajtow.
    swoja droga fajny ten format w aparacie. karte 16gb formatuje w kilka
    sekund.

  • 25. Data: 2013-01-12 15:13:48
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > przeczytanie do konca naprawde az tak bolalo? <rs>

    Jeszcze raz, ale inaczej:
    IMHO nie ma takiej firmy, ktora odtworzy Ci dane
    z nowoczesnego, gesto upakowanego talerza, z zapisem prostopadlym, itd.

    Za duzo filmow sie naogladales + nie uwazales na fizyce.

  • 26. Data: 2013-01-12 15:18:13
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Jan 2013 22:58:34 +0100
    doszła do mnie wiadomość <kcq1ud$if1$1@node2.news.atman.pl>
    od chwdp <h...@i...yfd> :
    >poradzcie co poczynic.
    >sprzedaje kilka dyskow i kart pamieci i w zwiazku z tym nie chcialbym
    >zeby ktos odzyskal moje dane.
    >jak na razie to przeformatowalem dyski lacznie z zaszyfrowaniem
    >truecrypt, pozniej pousuwalem i pozakladalem kilkadziesiat partycji na
    >kazdym dysku, po czym znow usunalem :>
    >
    >z kartami pamieci podobnie truecrypt po calosci a pozniej kilkukrotne
    >formatowanie pelne (cokolwiek to znaczy) a dwoch aparatach canona.
    >
    >obecnie po dyskach jade file shredderem na opcji shred free space.
    >
    >czy te metody wystarcza?

    Co do dysków magnetycznych, to według wiedzy na dzień dzisiejszy
    wystarczy nadpisanie zerami całego nośnika(w dyskach hybrydowych
    sytuacja się nieco komplikuje).
    Z dyskami SSD czy kartami pamięci sytuacja jest nieco inna, ze względu
    na over-provisioning(może to być nawet kilkanaście procent pojemności
    dysku czy karty) nawet po kilkukrotnym nadpisaniu zerami mogą pozostać
    jakieś szczątki danych.
    --
    "To, czy myśli się metalem, czy kisielem, jest obojętne."
    Stanisław Lem - Altruizyna.

  • 27. Data: 2013-01-12 15:29:46
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 11 Jan 2013 22:50:56 +0000, m4rkiz napisał(a):

    > zanim ktos zacznie dywagowac na temat mikroskopow elektronowych,
    > guttmana i odzyskiwania tak potraktowanego nosnika proponuje znalezc
    > jakakolwiek firme ktora podejmie sie odzyskania czegos z nadpisanego
    > wspolczesnego moze byc (40+GB) dysku

    O mikroskopach dywagować nie będę, ale o sektorach przeniesionych przez
    SMART czasami warto pamiętać.

  • 28. Data: 2013-01-12 15:38:42
    Od: "Q" <n...@s...org>

> [...]
    > i plik ma wielkosckilka bajtow.
    > swoja droga fajny ten format w aparacie. karte 16gb formatuje w kilka

    Jak w pare sekund przejechal karte 16GB,
    to w pelnie nie zamazl danych -
    - pewnie zamazal pierwsze x MB,
    albo co ktorys sektor.

    Juz Ci pisali, ale Ty kombinujesz i kon pod gore -
    - masz zapisac cala powierzchnie byle czym, tzn.
    zerami albo losowymi danymi.

  • 29. Data: 2013-01-12 15:57:21
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

> [...]
    > na over-provisioning(może to być nawet kilkanaście procent pojemności
    > dysku czy karty) nawet po kilkukrotnym nadpisaniu zerami mogą pozostać

    jaka moze byc szansa ze w ten obszar zostaly zapisane jakies dane, jesli
    karta byla bardzo malo razy zapisywana i ogolnie uzywana?

    i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

  • 30. Data: 2013-01-12 16:31:23
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 15:57:21 +0100
    doszła do mnie wiadomość <kcrtkl$9a6$1@node2.news.atman.pl>
    od chwdp <h...@i...yfd> :

    >jaka moze byc szansa ze w ten obszar zostaly zapisane jakies dane, jesli
    >karta byla bardzo malo razy zapisywana i ogolnie uzywana?

    Jeśli sumaryczna ilość danych zapisanych na karcie była mniejsza od
    jej pojemności widocznej dla usera, to szansa jest mała, jeśli ilość
    zapisanych danych jest większa, to ten obszar był wykorzystany,
    generalnie jest to sprawa firmwaru karty/dysku.

    >i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

    Tylko w trybie raw, po podłączeniu samego chipa flash do jakiegoś
    czytnika.
    Istnieje coś takiego jak funkcja secure-erase(erase unit), która
    powinna czyścić fizycznie(zerować) cały nośnik danych i obszary
    zarezerwowane, teoretycznie. Widziałem wyniki testów (chyba dwa lata
    temu) w których erase unit działała poprawnie tylko na trzech
    zdziesięciu testowanych dysków, mam nadzieje, że producenci to
    poprawią.
    Dobrym zwyczajem(po zerowaniu) jest sprawdzenie nośnika kilkoma
    programami do odzysku danych.
    --
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
    ge&v=NF-R-McfN1Q#t=80s