  • 21. Data: 2024-07-21 22:55:53
    Temat: Re: jakie sterowniki w 2024r
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2024 21:17:57 +0200, szopen napisał(a):

    > Żadnych... wystarczy Ubuntu, ogarnia wszystko, włącznie z drukarkami sieciowymi.
    Bez instalowania czegokolwiek.

    Wiele razy spotykałem sprzęt nie obsługiwany przez Ubuntu a tym badziej
    Debiana.
    Nie pamiętam dokładnie, ale były to wieloportowe karty sieciowe, buforowane
    serwerowe karty sieciowe, macierze RAID, nawet pamiętam karty graficzne i
    dźwiękowe, które nie chciały się dogadać z Ubuntu.
    Nie mam na myśli bynajmniej kompilacji jednocyfrowych, tylko raczej od
    jakiejś 12. lub 14. w górę.

    Z drukarkami GDI też mogą być problemy, podobnie ze skanerami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2024-07-22 02:12:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-07-21, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > serwerowe karty sieciowe, macierze RAID, nawet pamiętam karty graficzne i

    To się zdarza (choć nie pamietam kiedy mi się ostatnio przydarzyło), ale
    akurat przy sprzęcie serwerowym kupa producentów, którzy coś na rynku
    znaczą dostarcza sterowniki dla Linuksa.

    Gorzej bywa ze sprzetem końcowego uzytkownika dla różnych wynalazków,
    których normalny Linuksowiec nie kupi, więc i nie ma masy krytycznej
    parcia, zeby wszystko dopracować na poziomie popularnych dystrybucji.
    Np. nie działa mi kamera pod surface go (są sterowniki/projekty na
    githubie, ale musiałbym duzo grzebać), ale kto normalny kupuje tablet
    majkrosoftu pod Linuksa? :)

    No ale tu mówimy zdaje się o jakimś Dell'u? To popularna platforma
    sprzętowa, chetnie wybieranej przez Linuksowców, m.in. dlatego, ze Dell
    zasadniczo wspiera Linuksa i ma nawet modele oferowane z Linuksem. Tu
    społeczność reaguje bardzo szybko, bo jest wielu zinteresowanych.
    Przykładowo, kupiłem jakiegoś inspirona, nówke, średnia półka, gdzieś
    rok temu. Jedyne co nie działało pod biezącym Xubuntu to niskożerne
    suspend-to-ram. Po chyba miesiącu, z kolejną aktualizacją
    (dystrybucyjną) jądra, już działało jak nalezy.

> [...]
    > jakiejś 12. lub 14. w górę.
    >
    > Z drukarkami GDI też mogą być problemy, podobnie ze skanerami.

    Jasne, że mogą, ale obecnie to trzeba mieć pecha, żeby coś
    główno-sprzetowego nie działało. Jak coś nie działa z buta, to ogólnie
    co bardziej porządni producenci sprzętu dostarczają równiez sterowniki
    pod Linuksa i to dla sprzetu domowego czy soho. Nb. najbardziej
    spektakularny przykład, to mi sie przydarzył chyba z 10 lat temu z
    kombajnem (MFC) Canona. Kupiłem żonie do biura bo była informacja na
    str. producenta, że są sterowniki pod Linuksa. Okazaało się, że jednak
    nie są. Canon nieodpłatnie i z transportem udostepnił mi inny model
    obsługiwany przez Linuksa, na czas aż te sterowniki nie zostaną napisane
    i udostepnione.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2024-07-22 20:18:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1brsgwhcmz8i0.o6vldvyc9umz.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Praktycznie "od zawsze" - czyli od około 30 lat - wyrażenie "zmień
    > zasilacz" oznacza żartobliwie, iż pomyliłeś grupy.

    nie pomyliłem

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 24. Data: 2024-07-22 20:25:10
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v7hbr8$jmj$1@news.chmurka.net>
    user _Master_ pisze tak:

    > Co chcesz osiągnąć?

    w pracy wyrzucają dyski 16gb ssd
    przechwytuję je ;)

    może w10 się zmieści?

    > Przyśpieszenie systemu? A jeśli jakiś program ciągle będzie szukał
    > i domagał się czegoś czego nie ma... i zamuli pracę bo
    > programiście nie przyszło do głowy że ktoś to wyłączy albo nie
    > będzie na MB.

    to ty to wiesz

    dlatego pytam.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 25. Data: 2024-07-22 20:27:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1bzxdrpg4e8gh.3r8xj3xy1rqc.dlg@40tude.net>
    user Adam pisze tak:

    > Jeszcze z doświadczenia dopowiem:
    > Lepiej jest zainstalować sterownik i wyłączyć odpowiadające mu
    > urządzenie aniżeli nie instalować sterownika i potem w
    > eventvwr.msc mieć setki czy tysiące wpisów o błędach. A wpisy to
    > skutek, nie przyczyna.

    i Otake odpowiedź mi chodziło.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 26. Data: 2024-07-22 22:30:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 22 Jul 2024 19:25:10 +0100, PiteR napisał(a):

    > in <news:v7hbr8$jmj$1@news.chmurka.net>

> [...]

    Do starszych systemów był program XPLite, którym można było dośćistotnie
    modyfikować ISO widowsa. Modyfikować w obie strony, czyli zarówno usuwać
    niepotrzebne funkcje/programy itp. jak i dodawać (integrować) bp.
    sterowniki.
    Tym programem można było znacznie odchudzić instalkę, a co za tym idize,
    także i instalowany z niej system.

    Nie wiem, czy są tego typu narzędzia do Win10/11.

    P.S.
    Popatrzyłem, coś znalazłem:
    https://windowsxlite.com

    Zobacz, może tego szukasz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2024-08-09 20:34:59
    Od: szopen <s...@e...szop>

    On 21.07.2024 22:55, Adam wrote:
> [...]
    > dźwiękowe, które nie chciały się dogadać z Ubuntu.
    > Nie mam na myśli bynajmniej kompilacji jednocyfrowych, tylko raczej od

    Czyli:
    a) mówisz o systemie sprzed dekady, brawo Ty!
    b) mówisz o hardwarze niespotykanym w domu, brawo po raz drugi

    A coś na temat komputera domowego i Ubuntu 24?

    > Z drukarkami GDI też mogą być problemy, podobnie ze skanerami.

    Mogą, ale nie muszą. Dużo jest dziś takich drukarek? Używałem kilku Brotherów i
    Canona i zero problemów.

    --
    szopen