  • 21. Data: 2009-02-17 14:37:08
    Temat: Re: jaki program do obróbki RAW - podstawy
    Od: d...@z...pl (Dariusz W.)

    >I w jaki? to sposób GIMP odczytuje rawy?

    Trzeba madrze wgrac do GIMP-a UFRAW-a tak... aby GIMP
    korzystal przy odtwieraniu RAW-ow z tegoz UFRAW-a i importowal z niego
    zdjecie do swojego programu co wlasnie w wersji PORTABLE to dorobilem i
    dziala wzorcowo ;)

    Dariusz W.

    Zamien w e-mail x na kropke

  • 22. Data: 2009-02-17 14:49:33
    Od: d...@z...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Nie ma, po prostu dolaczyli plugin który wewnetrznie przetwarza dane w
    >formatach innych niz 8bit. Nic konkretnego to nie daje, bo i tak nie
    >wczytasz do Gimpa zdjecia w 16 bitach.

    A Twoj aparat generuje wpelni... 48 bitowe RAW-y ???

    Jak masz 12 bit / kanal to masz dobrze ;) ale ile
    bitow jest tak naprawde najistotniejszymi informacjami
    w obrazie twojego aparatu ?

    Ile jest w stanie przeniesc informacji o obrazie TWOJ LCD ?

    Ile tracisz jak generujesz JPG-a dla labu ?

    Zastanow sie na ile jestes w stanie zauwazyc roznice miedzy
    8 bitow /kanal a 16 bitow / kanal.

    Zwroc uwage, ze 16 bitow / kanal jest dosc mizernie wykorzystane
    bo aparat nie przenosi CI tylu informacji.

    Dariusz W.

    Zamien w e-mail x na kropke

  • 23. Data: 2009-02-17 15:52:48
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Dariusz W. wrote:
    > Witaj !

    > A Twoj aparat generuje wpelni... 48 bitowe RAW-y ???
    >
    > Jak masz 12 bit / kanal to masz dobrze ;)

    A mam :>

    > ale ile
    > bitow jest tak naprawde najistotniejszymi informacjami
    > w obrazie twojego aparatu ?

    Wszystkie nie przykryte szumem.

    > Ile jest w stanie przeniesc informacji o obrazie TWOJ LCD ?

    8 bitów. Tylko że ja nie wycinam z rawa 8EV.

    > Zastanow sie na ile jestes w stanie zauwazyc roznice miedzy
    > 8 bitow /kanal a 16 bitow / kanal.

    Tak, jestem w stanie:

    http://img291.imageshack.us/img291/3831/p8140993jy7.
    jpg
    http://img292.imageshack.us/img292/8936/p81409931fil
    teredcq7.jpg

    A teraz wczytaj sobie to pierwsze zdjęcie i spróbuj z niego uzyskać drugie.

    > Zwroc uwage, ze 16 bitow / kanal jest dosc mizernie wykorzystane
    > bo aparat nie przenosi CI tylu informacji.

    Ale przenosi więcej niż 8.

  • 24. Data: 2009-02-17 15:54:12
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Dariusz W. wrote:

> [...]
    > korzystal przy odtwieraniu RAW-ow z tegoz UFRAW-a i importowal z niego
    > zdjecie do swojego programu co wlasnie w wersji PORTABLE to dorobilem i

    Niestety to nieprawda, GIMP dostaje z UFRawa ośmiobitowy obrazek co zupełnie
    mija się z celem. Trzeba wtedy całą obróbkę przeprowadzić w UFRaw, więc po co
    jeszcze Gimp? A z obróbką radzi sobie dużo lepiej RawTherapee (który pod spodem
    też ma DCRaw).

  • 25. Data: 2009-02-17 16:15:24
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > A na czym go odpalisz?

    No na tym, do czego jest przeznaczony. :) Tyle, ze o tym nie raczyles
    wspomniec.
    ACR jest darmowym pluginem zarowno do Photoshop Elements, jak i
    Photoshopa. A Ty napisales jedynie "ACR 350 zl". Troche niekonkretna
    odpowiedz, nie sadzisz? :)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 26. Data: 2009-02-17 17:00:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    marcin.STIG.saldat wrote:

> [...]
    > ACR jest darmowym pluginem zarowno do Photoshop Elements, jak i
    > Photoshopa. A Ty napisales jedynie "ACR 350 zl". Troche niekonkretna

    No bo "i najlepiej niezbyt drogi."

  • 27. Data: 2009-02-17 17:25:26
    Od: "Gil" <g...@g...pl>

    AdamCCS <c...@e...pl> napisał(a):
    > A czemu nie Capture NX Nikona ?
    > AdamCCS

    No właśnie. Do Nef-ów super. Łatwy w obsłudze i daje świetne wyniki.
    Drogi ale jak się cofneliśmy w rozwoju o 6-7 lat to trzeba sobie radzić jak
    wtedy.
    Robi to co potrzeba a nie udaje że coś robi.
    Jak np. korekcja winiety w Raw Therapy to tylko opcja bez praktycznego
    zastosowania bo zostają poskudne krązki.

  • 28. Data: 2009-02-17 17:29:43
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > No bo "i najlepiej niezbyt drogi."

    Chyba nadal sie nie rozumiemy.
    Juz niewazne, bo informacje istotne dla pytajacego, wyciagnalem od
    Ciebie w pytaniach pomocniczych. ;)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 29. Data: 2009-02-17 17:39:52
    Od: Pietia <v...@w...pl>

    AdamCCS wrote:

    > Użytkownik "Pietia" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A czemu nie Capture NX Nikona ?

    Troche drogi jak na moje potrzeby.

  • 30. Data: 2009-02-17 20:11:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Dariusz W. wrote:
    [...do Mateusza Ludwina...]

    > A Twoj aparat generuje wpelni... 48 bitowe RAW-y ???

    Gorzej.

    > Jak masz 12 bit / kanal to masz dobrze ;)

    14 bit na kanał było na długo, nim co poniektórzy producenci
    lustrzanek zaczęli ogłaszać wszem i wobec że "dorobili
    feature" ;> (tak, Minolta w linii "A", już w KM A1 dała 14-bit,
    proszę nie podnosić problemu jak się to ma do szumów ;>
    ale aparaty KM serii A mają ISO 50 więc nie jest tak źle)
    A piszesz do grupowicza (Mateusza znaczy) który ma większy
    problem (znaczy więcej bitów).
    Gdzieś 3,5 bita więcej niż "przeciętna lustrzanka".

    > ale ile
    > bitow jest tak naprawde najistotniejszymi informacjami
    > w obrazie twojego aparatu ?

    Dużo!

    > Ile jest w stanie przeniesc informacji o obrazie TWOJ LCD ?

    A hasło "kompresja" Ci umknęło?
    Biorąc pod uwagę, że na papier przeniesiesz te 4 EV (a może 5)
    to inaczej nie da się oddać tego, co normalnie widzi oko.

    > Ile tracisz jak generujesz JPG-a dla labu ?

    Tyle samo, ile ostrości traci używając f:2,8 przy robieniu
    zdjęcia lustrzanką (oko też nie ma *tak* płytkiej GO i zdjęcie
    z założenia lub z koniecznosci nie jest doskonałym obrazem
    rzeczywistości).

    > Zastanow sie na ile jestes w stanie zauwazyc roznice miedzy
    > 8 bitow /kanal a 16 bitow / kanal.

    Często. O sobie piszę. KM A200 i "podwójne" wywołanie RAW
    (do obróbki w 8-bit GIMP).
    To że mi się nie chce i do "oglądania z szuflady" (znaczy
    tylko na monitorze) zostaje przerobione "jeden raz 8 bit
    z JPG" z bandingiem i innymi wynalazkami nie znaczy, że
    tego nie widać :]
    Po prostu - 8 bit leży tuż obok granicy postrzegania zmian
    jasności i koloru. Oczywiście o ile pewne elementy na zdjęciu
    na to pozwolą - np. listowie przy zdjeciu lasu raczej nie
    pozwoli, ale zazwyczaj "coś" się w kadrze znajdzie.
    "Wyciągnięcie z cieni" spowoduje pojawienie się widocznych artefaktów.

    > Zwroc uwage, ze 16 bitow / kanal jest dosc mizernie wykorzystane
    > bo aparat nie przenosi CI tylu informacji.

    Do Mateusza piszesz? ;)

    http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-D
    atabase/Fujifilm/FinePix-S5-Pro

    Kliknij sobie na "dynamic range". Do 800 ISO.
    Weź pod uwagę że dane wejściowe *powinny* być "szersze" (inaczej traci
    się istotną część informacji z powodu kwantyzacji).
    Te 16-bit to jest tak trochę na styk (do tego aparatu), przy okazji
    wiem dlaczego GEGL jest już projektowany na 32-bit ;)

    pzdr, Gotfryd