  • 51. Data: 2009-02-18 20:46:10
    Temat: Re: jaki program do obróbki RAW - podstawy
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 16.02.2009, o godzinie 22.33.27, na pl.rec.foto.cyfrowa, Pietia
    napisał(a):

    > Prośba jak w temacie. Co możecie polecić?
    > Potrzeby to naprawdę podstawowa obróbka, prostota obsługi i najlepiej
    > niezbyt drogi. Pliki NEF z nikona.
    > Przymierzalem sie do GIMPA, ale hmm, trudny. Przynajmniej w pierwszym
    > zetknięciu.

    Picasa (banalnie prosta z niewielkimi możliwościami) albo darmowa wersja
    SilkyPix - o wiele więcej niż w Picasie, z predefiniowanymi wyborami, ale
    bez pełnej kontroli nad zdjęciem jak w programach komercyjnych czy
    RawTherapee - IMO świetny wybór na początek. Ewentualnie możesz się
    szarpnąć na ACRa, którego już Ludwin polecał, ale na dzień dobry dla
    leniwców może być zniechęcający. Darmowy RawTherapee jeszcze bardziej
    zniechęcający więc jako początkujący w ogóle o tym nie myśl skoro GIMP Cię
    odrzucił. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 52. Data: 2009-02-19 00:04:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Oczywiście można pomodzić w UFRaw i w Gimpie dostać już "na tacy" prawie
    > gotowy plik z podbitymi cieniami i detalami w światłach, ale do tego
    > naprawdę lepszy jest Raw Therapee. Ja po prostu nie rozumiem po co do
    > obrabiania rawów wykorzystywać Gimpa skoro sam UFRaw wystarcza :>

    W ufraw:
    - beczki nie wyprostujesz (inna sprawa, ze podgląd w GIMPie jest
    jaki jest, no ale sama opcja działa)
    - nie obrócisz o 3,2 stopnia :>
    - itede (pozostałe korekcje - np. perspektywa)
    - nie wyostrzysz

    A na deser:
    - nie ma *wygodnych* funkcji korekcji, w szczególności odpowiadających
    za "krzywienie początku krzywej", w czym do wyciągania cieni
    znakomite jest "dzielenie przez" (warstwę) z wartościami sprowadzonymi
    do szarości, dające skutek podejrzanie przypominający "highlight"
    z ACR :D (fakt, że niestety na 8-bit, więc można tylko "trochę")

    pzdr, Gotfryd

  • 53. Data: 2009-02-19 01:07:02
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

> [...]
    > jaki jest, no ale sama opcja działa)
    > - nie obrócisz o 3,2 stopnia :>
    > - itede (pozostałe korekcje - np. perspektywa)

    Raw Therapee.

> [...]
    > do szarości, dające skutek podejrzanie przypominający "highlight"
    > z ACR :D (fakt, że niestety na 8-bit, więc można tylko "trochę")

    A to jest ciekawe.

  • 54. Data: 2009-02-19 10:00:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Feb 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Raw Therapee.

    Ano prawda.

    > A to jest ciekawe.

    Są dostępne funkcje matematyczne, tak zwyczajnie (dodawanie, odejmowanie,
    mnożenie i dzielenie), działające bezpośrednio na pikselach sąsiednich
    warstw (a ściślej - warstwy i wyniku z wszystkiego "pod nią".
    Działają ze współczynnikiem, więc można bez problemu uzyskać:
    = x / (n+y)
    gdzie x i y to piksele z sąsiednich warstw, zaś n to nastawialna
    wartość stała dla całego obrazu.
    Zaś y może być po prostu obrazem x bądź x z usuniętymi kolorami.
    Powoduje to "wyciąganie" cieni, odwrotnie proporcjonalnie do n
    (dla n = 0 oczywiscie uzyskamy "nic" na obrazie, przed przełączeniem
    na "dzielenie" polecam dać sobie 10% żeby szoku nie przeżyć :))

    wersja:
    y=desaturation(x) (wykonane "statycznie" czyli jako operacja na
    kopii warstwy)
    = kolor(x) * y
    pozwala dawać na wynik dowolną krzywą bez naruszania kolorów, po
    prostu "krzywi" się (pozbawioną kolorów) warstwę y.

    pzdr, Gotfryd