  • 101. Data: 2009-04-22 08:50:12
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    John Smith wrote:
    > Tyle że kadr inny, a miał być taki sam.

    Nie inny - ten sam :)
    Właśnie po to podszedłem do obiektu na te 7.2m (a nie 10m), aby kadr był
    ten sam :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 102. Data: 2009-04-22 08:52:39
    Od: John Smith <u...@e...net>

    John Smith napisał(a):

    > Tyle że kadr inny, a miał być taki sam.

    Aby kadr był taki sam powinieneś był przyjąć dla cropa odległość
    10m*(50mm*crop)/85mm ~= 8,82m i wtedy:

    85mm, przysłona 1.8, odległość 10m, FF -> DOF=1.48m
    50mm, przysłona 1.8, odległość 8,82m, crop -> DOF=2.24m

    --
    Mirek

  • 103. Data: 2009-04-22 08:56:50
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):

    > Nie inny - ten sam :)
    > Właśnie po to podszedłem do obiektu na te 7.2m (a nie 10m), aby kadr był
    > ten sam :)

    Jak wyliczyłeś te 7,2m?

    --
    Mirek

  • 104. Data: 2009-04-22 09:01:36
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Masz mnie za debila?

    Postanowiłem zamknąć ci usta:

    http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?p=8754
    1#87541

  • 105. Data: 2009-04-22 09:44:01
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Jan Rudziński wrote:
    > Cześć wszystkim

    > Oczywiście masz rację.
    > Źle przeczytałem mojego przedpiscę i zobaczyłem tam: "50/1.8 na FF
    > uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _75/1.8_na_FF_ przy zachowaniu _tego samego
    > kadru_." Co akurat jest w zasadzie prawdą...

    Niezupelnie. Aby uzyskac ten sam kadr przy 75mm, co przy 50mm, to musisz
    stanac dalej. A wiec rowniez
    ostrzyc dalej, a jesli ostrzysz dalej to i glebia ostrosci jest wieksza.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 106. Data: 2009-04-22 09:45:19
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    syriusz wrote:

> [...]
    > Podobnie: 50/1.8 na cropie uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _80/1.8_na_FF_ przy
    > zachowaniu _tego samego kadru_ (o czym była mowa pierwotnie).

    Nie zachowasz niestety:

    Depth of Field Using 35mm SLR with 50mm Lens and Subject Distance of 10
    Feet,
    and DSLR with 33mm Lens and Subject Distance of 10 feet

    There may be times when you want to change lenses to keep the same
    subject size in the photograph. In this example, you could use a 50mm
    lens on the 35mm SLR, and a 33mm (50/1.5) lens on the DSLR. At a focus
    distance of 10 feet, you would get similar photographs as shown in
    Figure 13. As shown in Figures 11 and 12 below, the DSLR photographs
    will exhibit more depth of field when the focal length for the DSLR is
    adjusted so the framing is identical for the two cameras (Figure 13.)
    The total DOF at f/5.6 for the 35mm SLR is about 4.25 feet, from about
    8.25 feet to 12.5 feet. The total DOF at f/5.6 for the DSLR is about 7.5
    feet, from about 7.5 feet to 15 feet. So, the DOF is about 3.25 feet
    longer, at f/5.6, with the 33mm lens focused at 10 feet on the DSLR.

    http://www.dofmaster.com/dof_dslr.html

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 107. Data: 2009-04-22 09:52:56
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Yans van Horn wrote:

    > Niezupelnie. Aby uzyskac ten sam kadr przy 75mm, co przy 50mm, to musisz
    > stanac dalej. A wiec rowniez
    > ostrzyc dalej, a jesli ostrzysz dalej to i glebia ostrosci jest wieksza.

    Ale 75 jest na FF a 50 na APS-C.

  • 108. Data: 2009-04-22 09:54:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Yans van Horn wrote:

> [...]
    > feet, from about 7.5 feet to 15 feet. So, the DOF is about 3.25 feet
    > longer, at f/5.6, with the 33mm lens focused at 10 feet on the DSLR.

    On już nie odpowie - godzinę temu zepsuł mu sie komputer :>>>>

  • 109. Data: 2009-04-22 09:56:19
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

    > Marku - tak mi się wydaje :)

    Cóż... zdarza się, że czasem komuś źle się wydaje (uczciwie dodam, że mi
    też;-).

    > Mogę się mylić i jeśli tak jest - proszę wytłumacz mi to.

    OK - juz tłumaczę. Matryce cyfrowych kompaktów mają zwykle znacznie mneisze
    niż w lustrzankach rozmiary fizyczne, co powoduje, że wymogi co do ostrości
    rysowania obiektywów są znacznie większe niż w przypadku lustrzanek. Ostrość
    ta jest przy dużych liczbach pzrysłony ograniczana zjawiskiem dyfrakcji
    światła na listkach przysłony. Zjawisko to zaczyna ograniczać ostrość zdjęć
    przy przymykaniu przysłony tym wcześniej im mniejsza jest matryca. Dlatego
    też maksymalna możliwa do ustawienia liczba przysłony jest w kompaktach
    ograniczana przez konstruktorów do stosunkowo niewielkiej wartości -
    najczęściej ok. 8, czasem do 11.

    > W tym stwierdzeniu powyżej mam na myśli to, że w kompaktach zwykle nie ma
    > tak jasnych obiektywów jak dla większych formatów (zatem patrząc na samą
    > minimalną liczbę przysłony choćby, płytka GO jest trudniejsza do
    > uzyskania). Chyba nie widziałem kompakta ze światłem 1.8 (o którym tu
    > mowa), nie wspominając, że taki kompakt zwykle ma zooma, a wraz z
    > zoomowaniem spada też światło.

    Tyle, że przy makro zależy nam zwykle na możliwie dużej głębi ostrości -
    zatem istotna jest maksymalna możliwa do uzyskania liczba przysłony, a ta
    jest mniejsza niż w lustrzankach.

    > Jeśli coś pomieszałem (bo na kompaktach się nie znam) - popraw mnie.

    Tak właśnie spróbowałem przed chwilą zrobić:-)

    --
    I nawzajem!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 110. Data: 2009-04-22 09:58:58
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Yans van Horn napisał(a):

    > Niezupelnie. Aby uzyskac ten sam kadr przy 75mm, co przy 50mm, to musisz
    > stanac dalej. A wiec rowniez
    > ostrzyc dalej, a jesli ostrzysz dalej to i glebia ostrosci jest wieksza.

    Zgoda, jednak założenie dłuższej ogniskowej zmniejsza GO, a oba te
    efekty się *prawie* dokładnie kompensują.

    To wszystko przy założeniu, że używamy różnych obiektywów z tym samym
    nośnikiem.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)