  • 1. Data: 2011-07-01 13:52:42
    Temat: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Cześć

    Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
    podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
    sondy Lambda?

    I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
    rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
    prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.

    Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -

    --
    Piter

  • 2. Data: 2011-07-01 14:21:29
    Temat: Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello PiteR,

    Friday, July 1, 2011, 3:52:42 PM, you wrote:

    [...]

    > Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -

    To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-07-01 15:00:09
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu)

    Nigdy się nad tym nie zastanawiałem (nawet nie wiedziałem, że coś trzeba
    odłączać) więc to co napiszę to luźne skojarzenia.
    Weźmy delikatną żaróweczkę 2,5V i podłączmy jednym końcem do '-'
    akumulatora, a drugim gdzieś do karoserii - nie świeci się.
    Jeśli w czasie spawania w pobliżu tego drugiego połączenia na karoserii
    wystąpi więcej jak 2,5V w stosunku do '-' akumulatora to żaróweczka ma prawo
    nie wytrzymać.
    Jeśli jednak odłączymy ją od '-' akumulatora to nic jej nie będzie. Może
    komputer ma tak samo.
    P.G.

  • 4. Data: 2011-07-01 15:03:27
    Od: Grejon <g...@g...com>

    > Hello PiteR,
    >
    > Friday, July 1, 2011, 3:52:42 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P

    Raczej - najpierw się odłącza masę :P

    PS. Tak, wiem, czepiam się.

    Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

  • 5. Data: 2011-07-01 15:07:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grejon,

    Friday, July 1, 2011, 5:03:27 PM, you wrote:

    > Raczej - najpierw się odłącza masę :P
    > PS. Tak, wiem, czepiam się.

    Dobrze jest - trzeba być dokładnym ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-07-01 15:07:51
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:
> [...]
    > rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
    > prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.

    Co się uszkadza, to nie wiem, ale jedno jest pewne - jeśli uszkodzenia
    powstają w drodze indukcji, to należy tak robić, żeby nie stworzyć
    anteny łapiącej te zakłócenia.

    Zwierając klemy i przekręcając kluczyk, tworzysz antenę magnetyczną
    (pętlę masy). Natomiast zostawiając klemy wiszące w powietrzu tworzysz
    antenę dipolową. Trudno powiedzieć, co jest gorsze. Mnie tam w
    samochodzie coś spawali prądem i nigdy komputer się nie uszkodził, a
    akumulator nie był odłączany.

    Jeśli kable do czujników miałyby odgrywać rolę anten, to rzeczywiście,
    trzeba by je wszystkie wypiąć przed spawaniem, żeby nie ubiły wejść. Ale
    to już musiałaby być dyskusja - jakiej firmy komputer, jak ma co
    podłączone itp.

  • 7. Data: 2011-07-01 15:25:41
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:

    > Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
    > podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
    > sondy Lambda?

    Często po takim spawaniu akumulator pada. Wyjaśnienie według mnie jest
    takie, że pomiędzy punktami spawania na karoserii odkłada się spadek
    napięcia poprzez płynący prąd. Będzie to pewnie spore napięcie zważywszy
    na fakt, jakie prądy hulają przy spawaniu. Teraz wszystko zależy jak
    podłączysz przewody spawalnicze i jak ukierunkowany będzie ten prąd w
    karoserii. W niekorzystnym przypadku rozładuje się akumulator, albo coś
    się uszkodzi. Można wysnuć wniosek, że przy spawaniu podłączenie "masy"
    powinno być jak najbliżej miejsca spawanego, a nie w drugim końcu
    pojazdu. Wtedy spadek napięcia na tym odcinku będzie mniejszy. Zwarcie
    klem nie wiem czy jest dobrym pomysłem. Zamyka się obwód i energia
    powstająca w karoserii przy spawaniu leci sobie dalej poprzez plus. Tak
    samą włączanie stacyjki.

  • 8. Data: 2011-07-01 16:29:49
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    PiteR pisze:
    > Cześć
    >
    > Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
    > podczas prac spawalniczych?
    tego nie wiem, podejrzewam ze jakaś indukcja, albo prądy spowodowane
    słabym kontaktem masy. czyli prąd raz płynie poprawnie przez spawarkę, a
    raz drugi raz nie wiadomo gdzie. Ktoś widział w zaleceniach pisanych
    taki nakaz odłączania czegokolwiek? Bo ja widziałem taki nakaz w
    maszynach napędzanych wielkimi dieslami. Ale ten nakaz dotyczył
    odłączania wtyczki z ECU a nie kabli z akumulatora!!!

    ToMasz

  • 9. Data: 2011-07-01 16:59:23
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    > Dobrze jest - trzeba być dokładnym ;)

    Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy :)
    Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D

  • 10. Data: 2011-07-01 17:21:44
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Alexy" <a...@o...com.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy :)
    > Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D

    A jeszcze wcześniej dobrze jest zdjąć obrączkę :)

    Michał