    From: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
    Date: Fri, 01 Jul 2011 17:07:51 +0200

    W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:
    > Cześć
    >
    > Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
    > podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
    > sondy Lambda?
    >
    > I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
    > rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
    > prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.

    Co się uszkadza, to nie wiem, ale jedno jest pewne - jeśli uszkodzenia
    powstają w drodze indukcji, to należy tak robić, żeby nie stworzyć
    anteny łapiącej te zakłócenia.

    Zwierając klemy i przekręcając kluczyk, tworzysz antenę magnetyczną
    (pętlę masy). Natomiast zostawiając klemy wiszące w powietrzu tworzysz
    antenę dipolową. Trudno powiedzieć, co jest gorsze. Mnie tam w
    samochodzie coś spawali prądem i nigdy komputer się nie uszkodził, a
    akumulator nie był odłączany.

    Jeśli kable do czujników miałyby odgrywać rolę anten, to rzeczywiście,
    trzeba by je wszystkie wypiąć przed spawaniem, żeby nie ubiły wejść. Ale
    to już musiałaby być dyskusja - jakiej firmy komputer, jak ma co
    podłączone itp.