    Date: Fri, 01 Jul 2011 17:25:41 +0200
    From: Adam <b...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?

    W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:

    > Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
    > podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
    > sondy Lambda?

    Często po takim spawaniu akumulator pada. Wyjaśnienie według mnie jest
    takie, że pomiędzy punktami spawania na karoserii odkłada się spadek
    napięcia poprzez płynący prąd. Będzie to pewnie spore napięcie zważywszy
    na fakt, jakie prądy hulają przy spawaniu. Teraz wszystko zależy jak
    podłączysz przewody spawalnicze i jak ukierunkowany będzie ten prąd w
    karoserii. W niekorzystnym przypadku rozładuje się akumulator, albo coś
    się uszkodzi. Można wysnuć wniosek, że przy spawaniu podłączenie "masy"
    powinno być jak najbliżej miejsca spawanego, a nie w drugim końcu
    pojazdu. Wtedy spadek napięcia na tym odcinku będzie mniejszy. Zwarcie
    klem nie wiem czy jest dobrym pomysłem. Zamyka się obwód i energia
    powstająca w karoserii przy spawaniu leci sobie dalej poprzez plus. Tak
    samą włączanie stacyjki.