  • 61. Data: 2009-01-21 15:41:45
    Temat: Re: jak fotografowac zime
    Od: Andrzej Ozieblo <y...@c...edu.pl>

    T...@s...in.the.world pisze:

    > Ale czy moglbys spokojnie przeczytac ten artykul raz jeszcze i
    > wypunktowac, czego jeszcze sie z niego dowiedziales.

    Troche sie dowiedzialem, a wlasciwie upewnilem:

    - nie trzymac aparatu zbyt blisko ciala, bo moze zaparowac
    - gdy nie ma slonca zmien balans bieli na "pochmurne"
    - gdy jest daj automat lub "sloneczne"
    - fotografuj ludzi z wymuszonym flashem, gdy robisz im bliskie zdjecia
    pod slonce. Proste, ale nie wiedzialem, a w kazdym razie nie stosowalem.

    Zabraklo mi jasnej wskazowki czy stosowac opcje "snieg" czy nie. W moim
    Canon A710 ona jest i dalej nie wiem czy stoswac. Artykul raczej zacheca
    do tej opcji.

    Tyle wyczytalem dla siebie. Nie zapominaj jednak, ze mam sie za
    doswiadczonego amatora w cykologii zdjec. Cykam zdjecia od wielu, aiwelu
    lat. W dawnych czasch sam wywolywalem zdjecia. Na cyfrowka sie troche
    znam, przynajmniej teoretycznie. Artykul jest pisany dla poczatkujacych,
    wiec ja nie jestem dobrym targetem.

    A Ty wyobraz sobie, ze sam mialbys napisac taki artykul. Ciekaw jestem
    co bys w nim umiescil? Jak bardzo roznilby sie od rzeczonego?

    Andrzej

  • 62. Data: 2009-01-21 21:32:52
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Andrzej Ozieblo pisze:
    > T...@s...in.the.world pisze:
    > - gdy nie ma slonca zmien balans bieli na "pochmurne"
    > - gdy jest daj automat lub "sloneczne"

    Na śniegu jak nigdy wb działa na ogół sprawnie. Co nie znaczy, że zawsze
    tak chcemy mieć na zdjęciach.

    > - fotografuj ludzi z wymuszonym flashem, gdy robisz im bliskie zdjecia
    > pod slonce. Proste, ale nie wiedzialem, a w kazdym razie nie stosowalem.

    Rzadko wygląda to dobrze.

    > Zabraklo mi jasnej wskazowki czy stosowac opcje "snieg" czy nie. W moim
    > Canon A710 ona jest i dalej nie wiem czy stoswac. Artykul raczej zacheca
    > do tej opcji.

    Wszystkie opcje ''śnieg'', ''na plaży w skarpetkach'' i ''dwanaście
    szarych myszek na tle zachodzącego merkurego'' to ogłupiacze - nauka
    wykorzystania trybów półmanualnych to żadna filologia chińska.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 63. Data: 2009-01-22 08:15:19
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Na śniegu jak nigdy wb działa na ogół sprawnie. Co nie znaczy, że zawsze
    > tak chcemy mieć na zdjęciach.

    > Rzadko wygląda to dobrze.

    Faktycznie niezbyt. Ale w wymuszonej pozycji, mając do wyboru ciemne
    plamy zamiast twarzy - czasem to jedyny ratunek.

    > Wszystkie opcje ''śnieg'', ''na plaży w skarpetkach'' i ''dwanaście
    > szarych myszek na tle zachodzącego merkurego'' to ogłupiacze - nauka
    > wykorzystania trybów półmanualnych to żadna filologia chińska.

    Dzisiejszy maturzysta ma problem z czytaniem a Ty takie
    wymagania........ ;-)

    Pozdrawiam
    Michał

  • 64. Data: 2009-01-22 12:20:40
    Od: j...@a...at

    ta uwaga prawdopodobnie pochodzi ode mnie .

    a jak sie chcesz pastwic ?
    czy napewno rozumiesz w czym problem ?

    > Tylko ze jest w tym drugie dno -  cyfrowki dzialaja odwrotnie niz
    > proces srebrowy. Niedoswietlone zdjecie mozna rozjasnic na komputerze.
    > Przeswietlone juz nie ma informacji.
    > Wiec pytanie na czym nam bardziej zalezy - twarzach ludzi na snieznym
    > tle, czy jakis niuansach w tym sniegu ..

    dokladnie tak jest.

    XXX

  • 65. Data: 2009-01-22 12:42:25
    Od: j...@a...at

    On 21 Jan., 16:41, Andrzej Ozieblo <y...@c...edu.pl> wrote:

    > Troche sie dowiedzialem, a wlasciwie upewnilem:
    >
    > - nie trzymac aparatu zbyt blisko ciala, bo moze zaparowac

    to niby jak - trzymac na wycignietym kiju , czy wiezc za soba na
    sankach?

    nalezy trzymac kolo ciala , ale tak zeby nie zaparowal.
    ( no nie wkladac do majtek zeby nie pomoczyc :-) )

    w zasadzie aparaty cyfrowe nie sa przeznaczone do fotografowania w
    temperaturach ujemnych - tak podaja instrukcje producentow .
    oczywiscie, ze w tych warunkach sie robi zdjecia , ale warto
    przynajmniej chronic o ile to mozliwe aparat przed wplywem b. niskich
    temperatur - ot chocby trzymajac go w poblizu ciala.
    malemu kompaktowi trzymanemi w kieszeni nic sie nie dzieje - nie
    zaparuje w tej kieszeni sam z siebie .
    dopiero kiedy zblizymy b zimny aparat do ciala to moze nastapic gdzies
    lokalnie wykroplenie pary wodnej
    podnoszac aparat do oczu fotografujac w zimie , jesli cialo jest
    rozgrzane np intensywna jazda na nartach to niemal zawsze wizjer od
    twarzy zostanie zaparowany. ale nie ma sie czym przejmowac - to nie
    jest niebezpieczne choc utrudnia kadrowanie.

    Generalnie jest odwrotnie - zblizajac zimny aparat do ciala bedzie on
    lokalnie zaparowywal chetniej anizeli bylby cieplejszy.

> [...]
    > - fotografuj ludzi z wymuszonym flashem, gdy robisz im bliskie zdjecia
    > pod slonce. Proste, ale nie wiedzialem, a w kazdym razie nie stosowalem.

    tak samo mozna / winno sie postepowac na plazy pelnym latem.

    > Zabraklo mi jasnej wskazowki czy stosowac opcje "snieg" czy nie. W moim
    > Canon A710 ona jest i dalej nie wiem czy stoswac. Artykul raczej zacheca
    > do tej opcji.

    zrob probe raz z opcja , raz bez i sam sobie dasz odpowiedz na
    pytanie.

    z mojego doswiadczenia te opcje " motywow" czesciej zawodza niz
    pomagaja.

    XXX

  • 66. Data: 2009-01-22 20:08:14
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <gl7feh$akp$1@srv.cyf-kr.edu.pl>,
    Andrzej Ozieblo <y...@c...edu.pl> wrote:

    > Troche sie dowiedzialem, a wlasciwie upewnilem:
    >
    > - nie trzymac aparatu zbyt blisko ciala, bo moze zaparowac

    Tego nie rozumiem.

    > - gdy nie ma slonca zmien balans bieli na "pochmurne"
    > - gdy jest daj automat lub "sloneczne"

    Ale co to ma do fotografowania w zimie?

    > - fotografuj ludzi z wymuszonym flashem, gdy robisz im bliskie zdjecia
    > pod slonce. Proste, ale nie wiedzialem, a w kazdym razie nie stosowalem.

    J.w.
    Plus to ze efekty wychodza rozne.

    [...]
    > A Ty wyobraz sobie, ze sam mialbys napisac taki artykul. Ciekaw jestem
    > co bys w nim umiescil? Jak bardzo roznilby sie od rzeczonego?

    OStatnio zrobilem kilka zdjec na sniegu:
    http://tiny.pl/vwkz
    Robione analogowa lustrzanka, bez trybow tematycznych, bez flasza (bo i
    tam bylo tam za jasno i flasz nie dalby rady)...

    Zdaje mi sie, ze nie zastosowalem sie do zadnej z tych 'rad'...

    A co do napisania artykulu, to nie sadze, zeby tych rad zebraloby sie na
    5 stronnicowy artykul...

    TA

  • 67. Data: 2009-01-23 09:39:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    T...@s...in.the.world pisze:

    > OStatnio zrobilem kilka zdjec na sniegu:
    > http://tiny.pl/vwkz
    > Robione analogowa lustrzanka, bez trybow tematycznych, bez flasza (bo i
    > tam bylo tam za jasno i flasz nie dalby rady)...

    Nie są pod Słońca, a i prawda, że przeciętny flash nawet z HSS miałby
    problemy. Ale całe szczęście śnieg to jedna wielka blenda :)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 68. Data: 2009-02-03 15:30:14
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <gl2osm$833$1@inews.gazeta.pl>, KuFeL <k...@o...pl> wrote:

    > kiedys chwalilem sie na grupie swoim serwisem. W ktorym napisalem mniej
    > wiecej to samo, tylko w troche innym kontekscie:
    >
    > http://www.zachody.pl/2008/12/17/fotografowanie-slon
    ca-dekalog-2-nie-trac-czas
    > u/
    >
    > czy u mnie brzmi to rownie smiesznie???

    Dla mnie żadne nie brzmi śmiesznie. Ale ja robię zdjęcia na pamiątkę, a
    nie po to, żeby się później zachwycać swoim kunsztem.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 69. Data: 2009-02-03 19:23:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Janko Muzykant wrote:

    > [...] i nie wzdłuż stoku.

    Ale jak postawisz np. grupkę ludzi na tle "ścianki" i zrobisz na długiej
    ogniskowej (aparat możliwie wysoko) to wychodzi niemal pionowa ściana.
    Jeszcze lepszy efekt jak ludzie stoją tam gdzie zwykle ;) (czyli na
    początku większego nachylenia) i zrobisz na dalekim zoomie w kierunku
    spadku stoku i jeszcze trzymając nisko aparat - to wychodzi za nimi
    przepaść.
    Natomiast typowe dynamiczne zdjęcia z jazdy na nartach są skadrowane
    właśnie tak, żeby nie było żadnych punktów odniesienia pion - poziom i
    przekoszone w odpowiednim kierunku. Można to oczywiście zrobić później
    na komputrerze.

    Mirek.