    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: inwerter grid tie (on grid)
    <m4591f$g0$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m45a7j$oad$1@srv.chmurka.net>
    <m45g4r$ms8$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m45k13$st5$1@srv.chmurka.net>
    <m45m14$a20$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m478il$j61$1@srv.chmurka.net>
    <m479i9$gis$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <n1ekc8amust8$.jh8rs9pzwydg.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m4agfu$c5d$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    Date: Sun, 16 Nov 2014 18:23:24 +0100

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Co jednoznacznie prowadzi do wniosku że moc do sieci jest oddawana
    > w postaci prostokątnych impulsów o wypełnieniu bliskim 100%. Było by
    > to dopuszczalne w przypadku góra kilkukilowatowych rozproszonych
    > instalacji. Ale co z megawatowymi instalacjami paneli? Też sobie
    > lecą w prostokąt?

    W którym miejscu do takiego wniosku prowadzi?! Idealne by było (a nie
    "dopuszczalne"), gdyby przez 100% czasu oddawana była do sieci maksymalna
    dostępna moc. Tego jednak nie da się tak jednoznacznie powiedzieć, bo tu
    już mamy analizę obwodu AC z tymi wszystkimi kosinusami-fi i innymi takimi.
    Gdyby w sieci był idealny sinus, a lokalne źródło też by było w stanie
    generować taki przebieg, to można by było tak wszystko dobrać, żeby grało.
    I tak się robi synchronizując z siecią uruchamiany właśnie turbozespół 1GW.
    Idealnych sinusów nie ma, ale synchronizuje się tak, że lepiej już nie
    można. Mając do dyspozycji elektronikę i możność szybkiego przeliczania
    wszystkiego na bieżąco, da się zrobić taką "synchronizację" do przebiegu
    niesinusoidalnego.

    Jarek

    PS
    Najtrudniej jest powiedzieć, *dlaczego* coś zostąło nazwane tak, a nie
    inaczej. "Tracker", który nadąża za paramertrami podaży energii ze źródła
    fotowoltaicznego, to dość mało musi być pojętny. Charakterystyka takiego
    źródła jest prosta, w przybliżeniu prostokątna. Napięcie jest w miarę
    stałe, niewiele zmienia się ze wzrostem pobieranego prądu. Aż do momentu,
    kiedy zbliży się do stanu, kiedy przemiana fotonów w elektrony przestanie
    wydolić. Wtedy napięcie leci na łeb na szyję. Z grubsza więc wystarczy
    czerpać prąd nie dopuszczając do spadku napięcia. Dokładnie tak samo jest
    przy zasilaniu z paneli nie inwerterów AC, tylko regulatorów ładowania
    akumulatorów. Jednak nie spotkałem się z przypadkiem, by w układach DC
    zasilanych z paneli słonecznych ktoś mówił o "trackerach".

    --
    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.