  • 31. Data: 2010-12-28 13:54:15
    Temat: Re: ilu naprawilo lampki choinkowe?
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:d465bf68-7b63-413b-bb66-e4839f85b400@q18g2000vb
    k.googlegroups.com...
    > Licza sie tylko te chinskie. Stare polskie na wkrecane zarowni
    > naprawialo sie latwo.
    >
    > Oswiadczam z duma ze dzis jeden sznur naprawilem. Zrobilem to tylko
    > dlatego ze swiecil od razu po podlaczeniu a przy rozwijaniu zaczal
    > migac i w koncu zgasl. Poswiecilem pol godziny na znalezienie luznej
    > zarowki.
    >
    > Przyznac sie ilu z tych ktorzy sprobowali chnszczyzne naprawic sie
    > udalo a ilu sobie odpuscilo walke dla tych 6-30zl?

    Naprawilem jeden zestaw 100 zaróweczek. Do szukania uszkodzonej uzylem:
    1. Przedluzacza z 3 gniazdkami (wystarcza 2, ale pod reka mialem taki z
    3-ma).
    2. Multimetru cyfrowego ustawionego na 20V AC,
    3. Kawalka radiatora aluminiowego (w zeszlym roku stosowalem zgieta blaszke
    aluminiowa, ale teraz pierwszy w oczy rzucil mi sie ten radiator)
    4. 2 przewodów z wtyczkami bananowymi,
    5. Jednego krokodylka.
    Zebranie sprzetu zajelo okolo minuty, znalezienie uszkodzonej zaróweczki
    druga minute. Tym razem mialem szczescie i uszkodzona (nie przepalona, tylko
    nie kontaktujaca w oprawce) byla tylko jedna. Napiecie na radiatorze
    (mierzone wzgledem jednej z dziurek drugiego gniazdka przedluzacza)
    nalozonym na przewód po jednej stronie nie kontaktujacej zarówki jest rzedu
    6V, a po drugiej 1V (w zeszlym roku (z blaszka) bylo 4V i 1V). Gdy
    uszkodzona jest jedna mozna sprawdzic napiecie w polowie, potem w jednej
    czwartej i szybko zblizyc sie do celu.
    W zeszlym roku udalo mi sie ta metoda w okolo 15 minut wyszukac 3 uszkodzone
    w zestawie, choc wskazania nie sa wtedy tak jednoznaczne, bo na nie
    podlaczonym z zadnej strony przewodzie napiecia bywaja zblizone do
    sasiednich i nie ma pewnosci, czy akurat ta zaróweczka nie kontaktuje.
    Dodatkowa komplikacja bylo to, ze zestaw byl juz na choince i do gniazdka
    wlaczylem sie wtedy kabelkiem okolo 3m, co tez zmniejsza jednoznacznosc
    wskazan - wyniki zaleza od ulozenia przewodów.

    Wlasciwie to chyba najpewniejsze byloby cos, co (bez zasilania calego
    zestawu) sie naklada po obu stronach kolejnej zarówki (mechanicznie jakas
    jedna raczka z dwoma blaszkami) i pokazuje: sprawna/uszkodzona. Nie
    pozwalaloby stosowac podzialu przez dwa, ale gdyby wskazanie bylo szybkie i
    jednoznaczne to sprawdzenie takiej setki to byloby ze 100s (samo
    sprawdzenie) bez wzgledu na liczbe uszkodzen.
    Tylko cos takiego wymaga zrobienia, a multimetr kazdy ma pod reka.
    P.G.

  • 32. Data: 2010-12-28 14:01:28
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Ja mam przechlapane u swoich sasiadów. Co roku to samo, nic tylko kazdemu
    uruchomic swiatelka. Nie pomagaja prosby ze na przyszly rok sprawdzac zanim
    sie je powiesi.
    To nie wsszystko. Ilekroc naprawiam to zawsze uszkodzona zarówka jest na
    koncu.
    Ostatnio chcialem swiatelka zrobic w bambuko i zaczalem a to z jednej strony
    a to z drugiej, tak przeplatalem sie przez caly zestawi i sie kurna okazalo
    ze zarówka uszkodzona byla po srodku :)

    Marek

  • 33. Data: 2010-12-28 14:21:11
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Dec 2010 14:54:15 +0100, Piotr Galka wrote:
    >Zebranie sprzetu zajelo okolo minuty, znalezienie uszkodzonej zaróweczki
    >druga minute. Tym razem mialem szczescie i uszkodzona (nie przepalona, tylko
    >nie kontaktujaca w oprawce) byla tylko jedna.

    Pomysl swietny, szczegolnie ze .. teraz sa chyba nawet odpowiednie
    probniki - taka nowoczesna "neonowka".

    Tylko ma to jedna wade - jak swiatelka nie sa dobrze rozlozone, to
    trudno sie zorientowac ktora lampka jest "nastepna".

    >Wlasciwie to chyba najpewniejsze byloby cos, co (bez zasilania calego
    >zestawu) sie naklada po obu stronach kolejnej zarówki (mechanicznie jakas
    >jedna raczka z dwoma blaszkami) i pokazuje: sprawna/uszkodzona.

    A moze wyzsze napiecie i patrzyc gdzie iskrzy ?

    No nic, unia zakaze i tego, powiesimy LED, skonczy sie naprawianie i
    pozary choinek.

    J.

  • 34. Data: 2010-12-28 20:07:57
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Pomysl swietny, szczegolnie ze .. teraz sa chyba nawet odpowiednie
    > probniki - taka nowoczesna "neonowka".

    Np. Phaser777. Drobny kłopot występuje w przypadku ciasno skręconych
    łańcuchów z 4 szeregów. Trzeba wtedy użyć mocy, znaczy rozumu i wyłączyć
    pozostałe, normalnie świecące szeregi lampek, przez wyjęcie po jednej
    żarówce.
    Swoją drogą musiał być geniuszem człowiek, który wymyślił metodę
    produkcji żarówek przewodzących w przypadku przepalenia żarnika. Tylko
    teraz trzeba szybko wymieniać przepalone, bo inaczej całą reszta zaczyna
    być przewoltowana.
    Maciek

  • 35. Data: 2010-12-29 17:26:18
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    > Np. Phaser777. Drobny kłopot występuje w przypadku ciasno skręconych
    > łańcuchów z 4 szeregów.

    A jakie masz napięcie na żarówce w odczepie przewodzącym, a jakie w
    nieprzewodzącym ? Moim zdaniem spokojnie da się bez odpinania
    stwierdzić. Na nieprzewodzącym masz 0 / 220V, na przewodzącym spadki
    napięć są niewielkie.

  • 36. Data: 2010-12-29 19:44:14
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jan Górski napisał:
> [...]
    > nieprzewodzącym ? Moim zdaniem spokojnie da się bez odpinania
    > stwierdzić. Na nieprzewodzącym masz 0 / 220V, na przewodzącym spadki

    Nie wiem jakie jest napięcie, bo to jest próbnik - taka zaawansowana
    neonówka. Nie pokaże dokładnie napięcia, tylko sygnalizuje pole
    elektryczne. Służy np. do wykrywania przewodów pod napięciem w ścianie.
    Przesuwasz ponad przewodem a próbnik brzęczy. W miejscu przerwy tracisz
    sygnał. Ewentualnie gdy zjedziesz z trasy kabla. Oczywiscie trzeba
    używać mózgu, bo przerwa może być na zerze, więc na chwilę trzeba
    zamienić przewody w puszce. Można regulować czułość, żeby precyzyjniej
    lokalizować przewód. Z mojego doświadczenia wiem, że ściany z cegieł
    muszą mieć jakieś właściwości magnetyczne, bo kabel pod tynkiem
    sygnalizuje z odległości ponad metra. Kabel na ścianie z betonu, też pod
    tym samym tynkiem nie ma aż takiego rozproszenia pola.
    Wracając do lampek - prowadzisz po trasie łańcucha i w miejscu, w którym
    przestanie brzęczeć, masz przerwę. Jeżeli obok będą trzy inne
    łańcuchy, to wykryje pole elektryczne właśnie z tych trzech. Dlatego
    zaznaczyłem, żeby ktoś się potem nie rozczarował, że trzeba te sprawne
    wyłączyć na samym początku. Który początek jest podłaczony do fazy, to
    właśnie podpowie próbnik, bo brzęczy. Jeżeli będzie zero, to obraca się
    wtyczkę w gniazdku.
    Tani i ciekawy aparacik. Ma jeszcze funkcję klasycznej neonówki,
    ponieważ zaświeci diodą, gdy włożysz wkrętak do otworu z fazą. Może też
    pomóc w testowaniu ciągłości obwodu i pokaże napięcie. Twoje ciało musi
    zamykać obwód.
    Wygląda tak:
    http://allegro.pl/probnik-fazer-777-warto-najtaniej-
    i1390107674.html
    Maciek

  • 37. Data: 2010-12-29 19:47:34
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > nieprzewodzącym ? Moim zdaniem spokojnie da się bez odpinania
    > stwierdzić. Na nieprzewodzącym masz 0 / 220V, na przewodzącym spadki
    Już wiem o co Ci chodzi - pytasz, czy mierzę napięcie na oprawkach, po
    wyjęciu żarówki? Jeżeli tak, to nie o to mi chodziło. Jadę bezdotykowo,
    tylko na początku trzeba unieruchomić świecące łańcuchy, bo ich pole
    zamaskuje przerwę w uszkodzonym.
    Maciek

  • 38. Data: 2010-12-30 07:27:34
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    Zmontowałem sobie to : http://mathmed.blox.pl/2010/12/Detektor-kabli-pod-na
    pieciem-wlasnej-roboty.html
    Tak, rozwarty odczep, a konkretnie żarówka ma z jednej strony 230V, z
    drugiej 0V. Przewodzący odczep ma niewielkie spadki napięcia na każdej
    z żarówek, toteż nie maskuje pomiaru.

    Zauważyłem, że sterownik migających lampek, żeby nimi migać, odcina
    masę (a nie fazę), wtedy na wszystkich żarówkach jest 230V! Dlatego
    lampki w detektorze świecą w jak oszalałe, kiedy są wygaszone. Czy to
    bezpieczne ? Nawet dotknięcie przewodu w izolacji sprawia, że człowiek
    staje się kondensatorem, tak samo drzewko. Do tego, jak się
    odpowiednio złapie za źle wsadzoną oprawkę, to iskra może przeskoczyć.
    Nie wiem kto to dopuszczał do obrotu. Przecież to grozi porażeniem.

  • 39. Data: 2010-12-30 21:37:58
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jan Górski napisał:
    > Zauważyłem, że sterownik migających lampek, żeby nimi migać, odcina
    > masę (a nie fazę), wtedy na wszystkich żarówkach jest 230V!

    Moment - to jest łańcuch szeregowy, więc od którejś strony zawsze będzie
    faza i tam dotknięcie (przy złej izolacji) robi się nieciekawe. Jak
    będziesz miał pecha, to złapiesz za ten gorszy koniec.
    Obróć wtyczkę - wtedy sterownik odetnie fazę. Lampki nie mają
    galwanicznej separacji od sieci, więc zawsze jest albo faza, albo zero.
    Dlatego też pisałem, że trzeba odwracać wtyczkę, to i będzie łatwiej
    lokalizować.
    Maciek

  • 40. Data: 2010-12-31 09:21:23
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    1g2000vbf.googlegroups.com...
    >Mialem taki komplet
    > co sie laczy szeregowo wtyczkami sieciowymi, za wtyczka zaczyna sie
    > opisywany
    > juz to kabel fi 0,000nic mm2 z mega sztywna izolacja, urwa sie to
    > blyskawicznie
    > i o porazenie nie trudno. Co za gowno. Diodowe niby lepsze ale swiatlo nie
    > idzie dookolnie, efekt jakis taki chyba gorszy a kable pewnie tak samo
    > marnie
    > wykonane :/
    W instrukcji jest napisane ze maksymalnie jeden moze byc podpiety
    dodatkowo.
    A co do cienkosci kabla. Wiesz, to jest ekologiczne i energetycznie
    sprawne. Bo mniej zasobow na sztuke wychodzi ;)
    ---------------------------------

    jakieś 3 lata temu matka kupiła taki fajny zestaw, izolacja pięknie się
    zsunęła od strony wtyczki,
    z obydwu kabelków, gdy wkładałem to do gniazdka nastąpiła eksplozja, nastała
    ciemność,
    zostałem z samą wtyczką w ręce, wywaliło bezpieczniki a ja przez pół dnia
    widziałem kulę ognia.

    Mam jeszcze przy okazji pytanie, jest sobie wąż świetlny i ma 3 kolory
    żarówek, był sterownik ale też się wzioł i zalał wodą po czym spalił
    doszczętnie, z węża wychodzą tylko 3 przewody, jak to jest zrealizowane że
    zapala się niezależnie 3 kolory z 3 przewodów ?