  • 21. Data: 2009-04-26 14:14:22
    Temat: Re: [hdd] ciekawostka
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-04-26 16:08, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Przecież widać kto i gdzie przydzwonił. Aż się echo niesie (bo magistrala
    > Usenetu niezaterminowana i odbija się od każdego serwera).

    Dobrze powiedziane ;-)

    --
    Cz.

  • 22. Data: 2009-04-26 14:21:46
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-04-26 16:05, Jarosław Sokołowski napisał:

    > W schyłkowym okresie technologii SCSI niektóre urządzenia miały już
    > wbudowane terminatory. To znaczy zamiast wpinać wtyczkę z opornikami,
    > można było przełączyć zworkę (lub nawet doprowadzić sygnał programowo)
    > i już zmieniał się układ elektryczny interfejsu. Ale przestawienie
    > zworki master/slave w dyskach ATA takich rzeczy nie robi. Z tą różnicą
    > impedancji złącz dysków master i slave, to po prostu brednie.

    I właśnie to, że u mnie (u nie tylko u mnie) jest inaczej i działa
    prawidłowo niż ten "ktoś" twierdzi potwierdza to co napisałeś.
    Ale jeden gość sobie ubzdurał, że jest inaczej i chce przekonać do tego
    innych, mimo że pojęcia nie ma.

    --
    Cz.

  • 23. Data: 2009-04-27 15:52:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Apr 2009 12:37:01 +0200, "Mikolaj Tutak"

    >Tprawdopodobnie tak, ale należy pamietać ze "master" musi być na koncu tasmy
    >gdyz pełni role terminatora szyny.

    A nie jest przypadkiem tak ze jak jest jedno urzadzenie to musi byc na
    koncu kabla, zeby dobrze koniec terminowalo ? Natomiast master od
    slave niczym sie nie roznia w kwestii terminowania i opornosci maja
    takie same?

    A ze pojedyncze urzadzenie zazwyczaj jest "master" [niekoniecznie o
    ile pamietam - zdaje sie ze pojedynczy slave tez dziala], to zmusilo
    producentow kabli do drobnych kombinacji ..

    J.

  • 24. Data: 2009-04-27 15:53:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Apr 2009 15:56:10 +0200, T.M.F. wrote:
    >Akurat Ultra-ATA jest terminowana poprzez szeregowy rezystor umieszczony
    >przy nadajniku. Czy dysk jest master czy slave nie ma znaczenia, bo dysk
    >nie terminuje magistrali w odroznieniu od SCSI.

    Hm, czy mi sie wydaje czy kabel jednak wymaga terminowania z dwoch
    stron ?
    Owszem - po stronie nadajnika moze byc dobranym nadajnikiem.

    J.

  • 25. Data: 2009-04-27 16:17:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A nie jest przypadkiem tak ze jak jest jedno urzadzenie to musi byc na
    > koncu kabla, zeby dobrze koniec terminowalo?

    Przynajmniej powinno. Ale jeśli nie jest, to często działa równie dobrze.
    Widziałem kiedyś komputer, tak zwany markowy, IBM czy coś podobnego,
    który we fabryce miał tak wykonaną tasiemkę, że podłączało się ją do
    płyty głównej *środkowym* złączem, a na obu końcach podłączone były
    (albo i nie) twardy dysk i cdrom.

    > Natomiast master od slave niczym sie nie roznia w kwestii terminowania
    > i opornosci maja takie same?

    W dodatku służebność jednego wobec drugiego też jest chyba głownie
    w nazwie.

    > A ze pojedyncze urzadzenie zazwyczaj jest "master" [niekoniecznie o
    > ile pamietam - zdaje sie ze pojedynczy slave tez dziala], to zmusilo
    > producentow kabli do drobnych kombinacji ..

    Napędy CD mają na ogół zworkę fabrycznie ustawioną na slave. Często
    są wpinane pojedynczo do kontrolera i działają. Samotny twardy dysk
    też tak potrafi, choć rzadziej bywa w ten sposób podłączany.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-04-27 16:21:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Apr 2009 16:17:27 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >który we fabryce miał tak wykonaną tasiemkę, że podłączało się ją do
    >płyty głównej *środkowym* złączem, a na obu końcach podłączone były

    Z tym ze dawniej predkosci byly mniejsze to i problemow nie bylo.

    Ostatnio nie moglem zainstalowac systemu z DVD, bo kabelek byl 40
    drutowy..

    J.

  • 27. Data: 2009-04-27 16:22:46
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Hm, czy mi sie wydaje czy kabel jednak wymaga terminowania z dwoch
    > stron ?
    > Owszem - po stronie nadajnika moze byc dobranym nadajnikiem.

    Nie w tym standardzie. Szeregowy rezystor przy nadajniku dziala jak
    terminator, dodatkowo wraz z obciazeniem wnoszonym przez odbiornik
    tworzy dzielnik rezystancyjny, w efekcie odbiornik widzi napiecia
    podzielone przez dwa - z tym, ze trafia do niego odbicie co powoduje
    podwyzszenie napiecia razy dwa i w efekcie prawidlowa interpretacje
    stanu magistrali. Ot taka ciekawostka zwiazana z Ultra-ATA :) Szczegoly
    znajdziesz w dokumentach technicznych Maxtora.

  • 28. Data: 2009-04-27 16:25:34
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Napędy CD mają na ogół zworkę fabrycznie ustawioną na slave. Często
    > są wpinane pojedynczo do kontrolera i działają. Samotny twardy dysk
    > też tak potrafi, choć rzadziej bywa w ten sposób podłączany.

    To tylko kwestia BIOSu. Po prostu niektore starsze nie wykrywaly slave
    jesli nie bylo mastera. W samwej specyfikacji ATA nie ma wymogu, ze musi
    istniec master. W sumie dla magistrali nie ma roznicy - sygnaly
    master/slave rownie dobrze mozna nazwac CS1 i CS2 - zreszta w niektorych
    dokumentach taka nomenklatura wystepuje. Jest to nic wiecej tylko sygnal
    wyboru ukladu.

  • 29. Data: 2009-04-27 16:42:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Z tym ze dawniej predkosci byly mniejsze to i problemow nie bylo.
    >
    > Ostatnio nie moglem zainstalowac systemu z DVD, bo kabelek byl 40
    > drutowy..

    Aż taki szybki był ten DVD? Może jakby miał płytę z Wolnym Oprogramowaniem,
    to by sobie poradził.

    A ciekawostki bywają różne. Mam kabel dołączony do płyty ABIT, który
    jest ewidentnie 40-drutowy. Ale wszystkie pary ma porozcinane zaraz
    przy złączu i puszczone w pęczku przez przezroczystą plastikową rurkę.
    Napisano na nim ATA33/66/100/133MB/s.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2009-04-27 16:43:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisało:

> [...]
    > master/slave rownie dobrze mozna nazwac CS1 i CS2 - zreszta w niektorych
    > dokumentach taka nomenklatura wystepuje. Jest to nic wiecej tylko sygnal

    Miałem (pewnie nawet jeszcze gdzieś mam) dysk ATA 120MB, który za żadne
    skarby nigdy nie chciał współpracować z napędem CD na jednej taśmie.
    Można było zworki ustawiać dowolnie, a on nie i już. Z innym twardym
    dyskiem potrafił działać w zgodzie. Ale on pochodzi z czasów, kiedy to
    jeszcze nie produkowano napędów CD na magistrali ATA.

    --
    Jarek