  • 1. Data: 2009-02-11 16:16:06
    Temat: glosniki sufitowe 100V - co to za patent?
    Od: "Michał" <n...@...pl>

    witam,
    przy okazji innych robot, obiecalem zajac sie montazem glosnikow sufitowych
    w 3 pomieszczneiach, po jednym glosniku. Dziury ktos zrobil spore jakies
    25cm, rozgladam sie za glosnikami i widze sporo glosnikow z oznaczeniem
    100V - moze ktos mnie oswiecic z czym to sie je?
    Planowalem podlaczyc pod to jakis maly wzm. ew. cos co ma wyjscia na zewn.
    glosniki i tyle, a tu widze jakies glebsze tematy:)
    Moze ktos ma namiary na jakis sklep/ hurtownie z takimi rzeczami w dobrych
    pieniadzach i znosnej jakosci?
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2009-02-11 17:58:39
    Temat: Re: glosniki sufitowe 100V - co to za patent?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Michał" <n...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 25cm, rozgladam sie za glosnikami i widze sporo glosnikow z oznaczeniem
    > 100V - moze ktos mnie oswiecic z czym to sie je?

    Tak zwane liniowe. Zaleta przy długich przewodach i nie ma czegoś takiego
    jak 4 omy + 4 omy to daje 2 omy, więc jak to podpiąć do wzmacniacza 4 omy. W
    liniowych głośniki łączy się tak jak żarówki. Dowolną ilość równolegle tylko
    żeby elektrownia - to znaczy wzmacniacz miała tyle mocy.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-02-11 18:05:36
    Od: "kk" <...@...pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko
    > żeby elektrownia - to znaczy wzmacniacz miała tyle mocy.

    Też nie koniecznie. Przy długich cienkich przewodach pojawia się ten sam
    problem co w energetyce.
    Lepiej podnieść napięcie - mniejsze straty sygnału.
    A co do patentu, to już w kołchozach takie stosowano.
    Napięcie podnoszono i obniżano za pomocą transformatorów.

  • 4. Data: 2009-02-11 18:13:39
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Lepiej podnieść napięcie - mniejsze straty sygnału.
    > A co do patentu, to już w kołchozach takie stosowano.
    > Napięcie podnoszono i obniżano za pomocą transformatorów.

    W dawnych czasach popularne były sieci 120V i 30V - te drugie stosowano jako
    rozprowadzenie do pojedynczych głośników w pomieszczeniach.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-02-11 19:43:30
    Od: PH <s...@w...pl>

    Michał pisze:
> [...]
    > Planowalem podlaczyc pod to jakis maly wzm. ew. cos co ma wyjscia na zewn.
    > glosniki i tyle, a tu widze jakies glebsze tematy:)

    Klasyk w instalacjach rozgłoszeniowych, radiowęzłowych. np:
    http://www.100v.pl Kilka lat temu montowałem całą instalację w szkole.
    Najdalej położony głośnik od wzmacniacza był ok 100m, na przewodziku
    1.5mm^2 grał tak jak ten najbliższy.

    --
    PH

  • 6. Data: 2009-02-11 19:53:18
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    a czy przy tych głośnikach są może jakieś transformatorki lub coś w tym
    stylu?
    Jeżeli tak to i musisz mieć odpowiedni wzmacniacz który na wyjściu
    będzie miał transformator bo tak to chyba Ci to nie zadziała

  • 7. Data: 2009-02-11 20:01:00
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Też nie koniecznie. Przy długich cienkich przewodach pojawia się ten sam
    > problem co w energetyce.
    > Lepiej podnieść napięcie - mniejsze straty sygnału.

    No właśnie masz to podniesione napięcie do 100V. Stąd takie głośniki zasila
    się odpowiednim, 100V wzmacniaczem.
    I niestety nie wystarczy proste podłączenie transformatora do wyjścia
    normalnego wzmacniacza - musi to być dedykowany wzmacniacz.

    Tego typu głośniki są stosowanie powszechcnie w instalacja PA (Public
    Adress). Sam głośnik to zazwyczaj normalny głośnik 6-8 ohm +
    transformatorek, przeważnie z kilkoma odczepami (dla regulacji mocy). Takie
    rozwiązanie pozwala bezproblemowo osiągnąć odległości między wzmacniaczem a
    głośnikiem rzędu nawet kilkuset metrów (to już oczywiście z troszkę lepszymi
    kablami). Są to głośniki z natury rzeczy przystosowane do odtwarzania mowy a
    nie muzyki, więc jakoś dźwięku jest mówiąc delikatnie taka sobie.
    Są co prawda głośniki przeznaczone do odtwarzania muzyki (np. Bosch robie
    takie, ze specjalnym dyfuzorem poprawiającym rozpraszanie wysokich tonów),
    ale i tak koncertu ne tym słuchać się raczej nie da :)

    pozdr.

  • 8. Data: 2009-02-11 20:25:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    [...]

> [...]

    > takie, ze specjalnym dyfuzorem poprawiającym rozpraszanie wysokich tonów),
    > ale i tak koncertu ne tym słuchać się raczej nie da :)

    Przez długie lata 100V było standardem nagłośnienia zewnętrznego. W
    tym imprez różnych a nawet koncertów. Ba, festiwal w Opolu był
    nagłaśniany nagłośnieniem rozproszonym 100V jeszcze w latach 70-tych.

    Moda na dziesiątki kW postawionych na/obok sceny to czasy stosunkowo
    niedawne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-02-11 20:45:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Feb 2009 20:53:18 +0100, WojtasW wrote:
> [...]
    >Jeżeli tak to i musisz mieć odpowiedni wzmacniacz który na wyjściu
    >będzie miał transformator bo tak to chyba Ci to nie zadziała

    100V to dzisiaj bez problemu bez transformatora sie tranzystorami
    zrobi.

    J.

  • 10. Data: 2009-02-11 22:22:18
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    WojtasW <w...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Jeżeli tak to i musisz mieć odpowiedni wzmacniacz który na wyjściu
    > będzie miał transformator bo tak to chyba Ci to nie zadziała

    Było to już wcześniej napisane, nieco mętnie dla niefachowca więc nie
    zrozumiałeś, inicjator wątku pewno też nie.

    Głośniki "100V" są to normalne głośniki o niskiej, zwykle typowej oporności
    (4-8 omów) z dodatkowym transformatorem dopasowującym do standardu
    wzmacniacza "radiowęzłowego".

    Jeśli nie ma się wzmacniacza z wyjściem 100V to najzwyklej w świecie odłącza
    się transformator i sam głośnik pasuje wtedy do zwykłych "domowych"
    wzmacniaczy.
    Warto zmierzyć oporność cewki głośnika i w przypadku kilku takich głośników
    prawidłowo obliczyć i zrobić równoleglo/szeregowe połączenie.
    Wmak