-
11. Data: 2010-12-08 13:31:46
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: bartekltg <b...@g...com>
On 7 Gru, 18:39, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> On 2010-12-07 10:49, fir wrote:
> > ruchy 'wolnych' czastek w polach sil/potencjalu ale jak zrobic ruchy
> > czastek ktore s zwiazane nie mam wiekszego pojecia
>
> Zacznij od po aczenia punkt w masy za pomoc "spr ynek" dzia aj cych
> zgodnie z prawem Hooke'a i wywieraj e na punkty masy si y. Jak ich
> b dzie du o (punkt w i spr ynek) to dostatecznie (dla zabawy) b da
> symulowa ciala "prawie sztywne". Zak adaj c oczywi cieze to czysta
> zabawa i nie interesuj Cie rozwi zania korzystaj ce np. z MES.
To jest troszke neibezpieczne. Jeśli uzyje czegoś madrzejszego
do symulowania tych rownan, to krok dopasuje mu się do skali
czasowej powiązanej z drganiami. A to oznacza, że albo wszytko
będzie mięciutkie, albo te drgania będą szybkie i zuzyje znaczaco
zbyt duzo mocy procka:)
Jeśli użyje czegoś mneij sprytnego, to
mx"=kx
rozwiazania to sin(sqrt(k/m)t)
Schemat mniej sprytny:
v_{n+1} = -k/m x *dt v_n
x_n+1 = v*dt +x_n
Ustaw to sobie w excellu chociazby. jezli dt male w porownaniu z m/k,
wszytko jest w miare ok (roznie, ale w gierce dodasz tlumienie i
bedize ok).
Ale co sie dzieje, jak m/k jest podobnej wielkosci jak dt, albo dt
jest duze?
Tlumienie niewiele pomoze, (jak pisalem, maly krok albo miekki uklad).
Jeśli to mają być punkty na sztywno polaczone (cialo sztuwne, a nie
np koparka z przegubami) to mozesz opisac wszytkie punkty za pomoca
kilku liczb (polozenie jednego z puunktow, katy..). Ale rownanka się
wtedy niezle komplikują;/
pozdrawiam
bartekltg
-
12. Data: 2010-12-08 16:42:55
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: A.L. <l...@a...com>
On Tue, 07 Dec 2010 10:49:43 +0100, "fir"
<p...@p...onet.pl> wrote:
>ktos bawil sie kiedyś programowaniem 'fizyki' 'punktow z polaczeniami'
>i zna moze jakies dobre info? ciekawy temat i zawsze zbieram sie by to
>zrobić - teraz w końcu kiedy mam przyzwoitego blita onboard moglbym
>sie tym pobawic; latwo jest zrobicprzy pomocy mechaniki newtonowskiej
>ruchy 'wolnych' czastek w polach sil/potencjalu ale jak zrobic ruchy
>czastek ktore są zwiazane nie mam wiekszego pojecia
>
>fir
Moze zacznij od podwojnego wahadla?...
http://www.mbeckler.org/coursework/2004-2005/physics
_fall_lab_3.pdf
A.L.
-
13. Data: 2010-12-09 08:39:12
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: p...@p...onet.pl
> On 7 Gru, 18:39, Sebastian Bia³y <h...@p...onet.pl> wrote:
> > On 2010-12-07 10:49, fir wrote:
> > > ruchy 'wolnych' czastek w polach sil/potencjalu ale jak zrobic ruchy
> > > czastek ktore s zwiazane nie mam wiekszego pojecia
> >
> > Zacznij od po aczenia punkt w masy za pomoc "spr ynek" dzia aj cych
> > zgodnie z prawem Hooke'a i wywieraj e na punkty masy si y. Jak ich
> > b dzie du o (punkt w i spr ynek) to dostatecznie (dla zabawy) b da
> > symulowa ciala "prawie sztywne". Zak adaj c oczywi cieze to czysta
> > zabawa i nie interesuj Cie rozwi zania korzystaj ce np. z MES.
>
> To jest troszke neibezpieczne. Je¶li uzyje czego¶ madrzejszego
> do symulowania tych rownan, to krok dopasuje mu siê do skali
> czasowej powi±zanej z drganiami. A to oznacza, ¿e albo wszytko
> bêdzie miêciutkie, albo te drgania bêd± szybkie i zuzyje
znaczaco
> zbyt duzo mocy procka:)
>
> Je¶li u¿yje czego¶ mneij sprytnego, to
> mx"=kx
> rozwiazania to sin(sqrt(k/m)t)
>
> Schemat mniej sprytny:
> v_{n+1} = -k/m x *dt v_n
> x_n+1 = v*dt +x_n
>
> Ustaw to sobie w excellu chociazby. jezli dt male w porownaniu z m/k,
> wszytko jest w miare ok (roznie, ale w gierce dodasz tlumienie i
> bedize ok).
> Ale co sie dzieje, jak m/k jest podobnej wielkosci jak dt, albo dt
> jest duze?
>
> Tlumienie niewiele pomoze, (jak pisalem, maly krok albo miekki uklad).
>
> Je¶li to maj± byæ punkty na sztywno polaczone (cialo sztuwne, a
nie
> np koparka z przegubami) to mozesz opisac wszytkie punkty za pomoca
> kilku liczb (polozenie jednego z puunktow, katy..). Ale rownanka siê
> wtedy niezle komplikuj±;/
>
> pozdrawiam
> bartekltg
>
póki co zorobilem cos takiego :
http://fir832.webpark.pl/circus.zip
troche wnerwiajace ale przyjemna 'oleistość'
jest to robione w podwojnej petli (pole sil w miejscu czastki
jest sumowane po wszystkich czastkach) i dobrze dziala tylko dla
malej ilosci czastek - tam jest chyba 300
wogole sformulowalem prawidlo ze wspolczesne pecety wydalają do
ok 100 000 'przebiegow' (bo nie wiem jak to nazwac - w liniowym
przypadku jest to 100 tys trojkatow czy 100 tys punktowych czastek)
tu jest zaleznosc od kwadrata -> pierwiastek ze 100 tys = 300
i to sie na oko zgadza (kolkiem myszy mozna dodac i zobaczyc jak
nieprzyjemnie zmuli)
fir
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
14. Data: 2010-12-09 08:55:33
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: "fir" <p...@p...onet.pl>
> On 2010-12-07 10:49, fir wrote:
> > ruchy 'wolnych' czastek w polach sil/potencjalu ale jak zrobic ruchy
> > czastek ktore s± zwiazane nie mam wiekszego pojecia
>
> Zacznij od po³aczenia punktów masy za pomoc± "sprê¿ynek"
dzia³aj±cych
> zgodnie z prawem Hooke'a i wywierajæe na punkty masy si³y. Jak ich
> bêdzie du¿o (punktów i sprê¿ynek) to dostatecznie (dla
zabawy) bêda
> symulowaæ ciala "prawie sztywne". Zak³adaj±c oczywi¶cieze to
czysta
> zabawa i nie interesuj± Cie rozwi±zania korzystaj±ce np. z
MES.
w tym examplu co podawalem ( http://fir832.webpark.pl/circus.zip )
zrobione jest wzajemne odpychanie (przy krawedziach jest niedoróbka
bo ustawione jest proste "xv*=-1" i stad sa drgania a powinienem
dodac stromy pochyly potencjal tak by sily sie zrownowazyly i byl
ladny 'spoczynek'
zastanawiam sie co jeszcze mozna zrobic - jakies sznurki? jakie jeszcze
przyklady wzajemnych 'polaczen' by wyszlo cos fajnego
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
15. Data: 2010-12-10 09:08:11
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: " fir" <f...@g...pl>
qwak <q...@w...pl> napisał(a):
> W dniu 08.12.2010 09:09, p...@p...onet.pl pisze:
>
> > fizyka tego pociagu fajna, co do mostow to nie moge zczaic od czego zalezy
> > ze pociag przejedzie po kresce czy przez nia przeleci i to jest troche
> > zniechecajace - nie zdazylem jeszcze looknac na zrodla ale lookne (to
wszystk
> o
> > wymaga wykrzesania z siebie sporej ilosci fokusa), tnx
>
> Zobacz slajd 12. Kreski położone przez użytkownika na poziomie terenu
> stanowią most i są innymi kreskami od pozostałych.
>
ta fizyka pociagu to byloby cos (m.in.) co mi sie podoba -
potrzebowalbym jakiejs fizyki prostych 'bryl' 2d (chocby trojkatow)
zamiast tylko fizyki punktow - nie looknalem jeszcze na kod (i ciagle
szukam jakichs stronek ntt) ale nie mialbys chceci napisac pare slow jak
to jest robione czy podrzucic mi linkow?
ew dzieki z gory, fir
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
16. Data: 2010-12-12 22:08:08
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: qwak <q...@w...pl>
W dniu 10.12.2010 10:08, fir pisze:
> ta fizyka pociagu to byloby cos (m.in.) co mi sie podoba -
> potrzebowalbym jakiejs fizyki prostych 'bryl' 2d (chocby trojkatow)
> zamiast tylko fizyki punktow - nie looknalem jeszcze na kod (i ciagle
> szukam jakichs stronek ntt) ale nie mialbys chceci napisac pare slow jak
> to jest robione czy podrzucic mi linkow?
Parę słów (nawet więcej niż parę) jest w prezentacji. Linki na ostatnim
slajdzie. Nie ma problemu żeby z połączonych węzłów budować bardziej
złożone bryły (zobacz np. lokomotywę i wagony).
--
Piotr Beling - http://qwak.w8.pl http://warcaby.w8.pl http://bcalc.w8.pl
http://kiedygdzie.co
-
17. Data: 2010-12-13 08:40:10
Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
Od: "slamazar" <p...@p...onet.pl>
> W dniu 10.12.2010 10:08, fir pisze:
>
> > ta fizyka pociagu to byloby cos (m.in.) co mi sie podoba -
> > potrzebowalbym jakiejs fizyki prostych 'bryl' 2d (chocby trojkatow)
> > zamiast tylko fizyki punktow - nie looknalem jeszcze na kod (i ciagle
> > szukam jakichs stronek ntt) ale nie mialbys chceci napisac pare slow jak
> > to jest robione czy podrzucic mi linkow?
>
> Parê s³ów (nawet wiêcej ni¿ parê) jest w prezentacji.
Linki na ostatnim
> slajdzie. Nie ma problemu ¿eby z po³±czonych wêz³ów
budowaæ bardziej
> z³o¿one bry³y (zobacz np. lokomotywê i wagony).
>
no chyba sie jednak nie dogadamy
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl