-
1. Data: 2010-12-05 20:07:54
Temat: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Tak, to nie pomyłka, powrót do ZXSpectrum i PCSpeakera.
Mam do dyzpozycji jeden bit którym mogę sterować blaszką piezo.
Dzieki które dobywam mogą być raczej tylko jednobitowe - włącz/wyłącz.
Czy ktoś może *pamięta* czy istniały jakieś algorytmy mieszania dwóch
fali prostokątnych o róznych częstotoliwościach aby uzyskac złudzenie
dzwieku dwukanałowego na tym jednym bicie? Wydaje mi się że produkcje na
ZXSpectrum potrafiły osiągać coś podobnego. Doskonale sobie zdaje sprawę
z nikłej jakości dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie (w szczególnosci
nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiągnięcia lepszych
rozdzielczości). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszać dwie fale
prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.
-
2. Data: 2010-12-05 20:49:15
Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
Od: A.L. <l...@a...com>
On Sun, 05 Dec 2010 21:07:54 +0100, Sebastian Bia?y
<h...@p...onet.pl> wrote:
>Tak, to nie pomyłka, powrót do ZXSpectrum i PCSpeakera.
>
>Mam do dyzpozycji jeden bit którym mogę sterować blaszką piezo.
>
>Dzieki które dobywam mogą być raczej tylko jednobitowe - włącz/wyłącz.
>
>Czy ktoś może *pamięta* czy istniały jakieś algorytmy mieszania dwóch
>fali prostokątnych o róznych częstotoliwościach aby uzyskac złudzenie
>dzwieku dwukanałowego na tym jednym bicie? Wydaje mi się że produkcje na
>ZXSpectrum potrafiły osiągać coś podobnego. Doskonale sobie zdaje sprawę
>z nikłej jakości dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie (w szczególnosci
>nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiągnięcia lepszych
>rozdzielczości). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszać dwie fale
>prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
>fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.
Nie wiem co to jest "dzwiek dwukanalowy", ale o generacji 1 bitowej
zobacz tutaj
http://web.media.mit.edu/~nvawter/projects/1bit/
Jest cala subkultura muzyczna i komputerowa zajmujaca sie 1 bitowa
muzyka
A.L.
-
3. Data: 2010-12-05 22:12:49
Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-12-05 21:49, A.L. wrote:
> Nie wiem co to jest "dzwiek dwukanalowy"
Np. "niezależne" generowanie f1=500Hz i f2=650Hz w posób, który pozwala
je rozróżnić słuchem.
>, ale o generacji 1 bitowej
> zobacz tutaj
> http://web.media.mit.edu/~nvawter/projects/1bit/
Jesli demo z tej strony jest szczytem możliwośći to ja przepraszam, ale
to jest katastrofa ;) ZXSpectrum brzmial lepiej (bez AY, na oryginalnym
1-bit DAC). Choćby tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=Y4ZdrQRi6W8
bądź tutaj:
http://www.youtube.com/watch?v=hBH0Fgbd1Lw
Wiedza o tym *jak* się to robilo gdzieś zanika. ZX miał w podstawowej
wersji własnie głośnik napedzany jednym bitem. I robiono na tym
zdumiewające rzeczy. Ja nie wymagam engine do grania muzyki, natomiast
muszę wygenerować od czasu do czasu bipnięcia z mikrokontrolera i szukam
mozliwości urozmaicenia prostokąta bez zmiany hardware, bo CPU nie ma
nic innego do roboty.
> Jest cala subkultura muzyczna i komputerowa zajmujaca sie 1 bitowa
> muzyka
A nie przypadkiem chip-sound? Bo to różnica.
-
4. Data: 2010-12-06 00:57:07
Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
Od: Michoo <m...@v...pl>
NIE robiłem jeszcze nic takiego, więc to tylko moje przemyślenia.
W dniu 05.12.2010 23:12, Sebastian Biały pisze:
> On 2010-12-05 21:49, A.L. wrote:
>> Nie wiem co to jest "dzwiek dwukanalowy"
>
> Np. "niezależne" generowanie f1=500Hz i f2=650Hz w posób, który pozwala
> je rozróżnić słuchem.
Wydaje mi się, że to jest niewykonalne - dźwięk się zdudni (wprawdzie
przy tak dużej różnicy słabo) i będziemy słyszeć jedno "buczenie" nie
mające nic wspólnego z oryginałami. (hint - weź audacity, na lewym
kanale daj 440Hz, na prawym 450Hz, załóż słuchawki i baw się balansem.)
> a nie wymagam engine do grania muzyki, natomiast
> muszę wygenerować od czasu do czasu bipnięcia z mikrokontrolera i szukam
> mozliwości urozmaicenia prostokąta bez zmiany hardware, bo CPU nie ma
> nic innego do roboty.
Gdy masz 1 bit wyjścia to możesz:
a) zrobić sumę/iloczyn przebiegów i zobaczyć co wyjdzie ;)
b) zrobić prosty DAC na filtrze rc i z niego wysterować głośnik - wtedy
rozdzielczość wzrośnie Ci do kilku bitów - można już pseudosinusa zrobić
c) w teorii sygnałów poszukać co się dostaje z sumy sygnałów w
dziedzinie częstotliwości - powinna być operacja, która przy założeniu
jednakowych warunków początkowych da Ci chwilową częstotliwość - potem
tą częstotliwość już normalnie wygrywasz.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
5. Data: 2010-12-06 07:29:38
Temat: Re: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sebastian Biały"
>Tak, to nie pomyłka, powrót do ZXSpectrum i PCSpeakera.
>
>Mam do dyzpozycji jeden bit którym mogę sterować blaszką piezo.
>
>Dzieki które dobywam mogą być raczej tylko jednobitowe - włącz/wyłącz.
>
>Czy ktoś może *pamięta* czy istniały jakieś algorytmy mieszania dwóch
>fali prostokątnych o róznych częstotoliwościach aby uzyskac złudzenie
>dzwieku dwukanałowego na tym jednym bicie? Wydaje mi się że produkcje na
>ZXSpectrum potrafiły osiągać coś podobnego. Doskonale sobie zdaje sprawę
>z nikłej jakości dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie (w szczególnosci
>nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiągnięcia lepszych
>rozdzielczości). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszać dwie fale
>prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim przyjemne sa 2
>fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę się przeskalowac na N.
Poczekaj. Ale jeśli dobrze myślę, to bez zwiększenia rozdzielczości nie
zrobisz tego dobrze żeby nie mieć jakichś paskudnych artefaktów.
--
[------------------------]
[ K...@e...eu.org ]
[ http://epsilon.eu.org/ ]
[------------------------]
-
6. Data: 2010-12-06 08:14:16
Temat: Re: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
Od: "fir" <p...@p...onet.pl>
> Tak, to nie pomyłka, powrót do ZXSpectrum i PCSpeakera.
>
> Mam do dyzpozycji jeden bit którym mogę sterować
blaszkÄ… piezo.
>
> Dzieki które dobywam mogą być raczej tylko jednobitowe -
włącz/wyłącz
.
>
> Czy ktoś może *pamięta* czy istniały
jakieś algorytmy mieszania dwóch
> fali prostokątnych o róznych
częstotoliwościach aby uzyskac złudzenie
> dzwieku dwukanałowego na tym jednym bicie? Wydaje mi się
że produkcje na
> ZXSpectrum potrafiły osiągać coś podobnego.
Doskonale sobie zdaje sprawÄ™
> z nikłej jakości dzwieku, nie chodzi o jego podnoszenie
(w szczególnosci
> nie chodzi mi np. o filtr + pwm w celu osiągnięcia lepszych
> rozdzielczości). Interesuje mnie jak na 1 bicie zmieszać dwie
fale
> prostokątne w sposób przyjemny dla ucha w stopniu w jakim
przyjemne sa 2
> fale prostokątne. Zakładam ze 2 kanaly dadzą radę
siÄ™ przeskalowac na N.
kiedyś pod dosem (ale pod koniec ery dosa o ile pamietam tak gdzies w '96)
byl taki polski program do nauki angielskiego i on w title screenie odgrywal
na pc-speakerze dosyc mocny kawalek metalliki; czyli o ile pc-speaker
byl analogiczny do powyzszego 'jednobitowego glosniczka' z tego moze wysnulbym
wniosek ze o ile dodawanie wspomnianych fal moze niezbyt dzialac to
na pewno mozna generowac tam rozmaitego rodzaju szumy i z tych szumow
skladac rozmaite (przynamniej trashowe) kawalki
sam zaczalem sie wczoraj troche znowu bawic windowsowym wave outem
ale nie znam sie na syntezie muzy i tez wlasnie natrafam na rozmaite kwestie-
jak np o ile probka jest osmiobitowa dodawac/syntezowac rozmaite skladowe
osmiobitowe probki z jak najmniejszą stratą jakosci probka_c[i]=probka
[a]/2+probka[b]/2 ???
fir
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
7. Data: 2010-12-06 11:51:50
Temat: Re: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
Od: Michoo <m...@v...pl>
W dniu 06.12.2010 09:14, fir pisze:
> kiedyś pod dosem (ale pod koniec ery dosa o ile pamietam tak gdzies w '96)
> byl taki polski program do nauki angielskiego i on w title screenie odgrywal
> na pc-speakerze dosyc mocny kawalek metalliki; czyli o ile pc-speaker
> byl analogiczny do powyzszego 'jednobitowego glosniczka' z tego moze wysnulbym
> wniosek ze o ile dodawanie wspomnianych fal moze niezbyt dzialac to
> na pewno mozna generowac tam rozmaitego rodzaju szumy i z tych szumow
> skladac rozmaite (przynamniej trashowe) kawalki
Pc-speaker był głośnikiem a nie przetwornikiem piezo. Głośniki mają
indukcyjność i pojemność uzwojenia, mają też znacznie większą
mechaniczną bezwładność. To co działa na głośniku nie zadziała na
przetworniku piezo.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
8. Data: 2010-12-06 16:53:35
Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
W dniu 2010-12-06 01:57, Michoo pisze:
> NIE robiłem jeszcze nic takiego, więc to tylko moje przemyślenia.
>
>> W dniu 05.12.2010 23:12, Sebastian Biały pisze:
> c) w teorii sygnałów poszukać co się dostaje z sumy sygnałów w
> dziedzinie częstotliwości - powinna być operacja, która przy założeniu
> jednakowych warunków początkowych da Ci chwilową częstotliwość - potem
> tą częstotliwość już normalnie wygrywasz.
Dzieki za odwolanie do teorii sygnalow. jednak nie wszyscy koduja
szybciej niz czytaja.
Jednobitowa była/jest modulacja delta, z tym ze trzeba "zapieprzac" N
razy szybciej od gornej granicy pasma. Zerkam na wikipedia, akurat tam
to jest podane w wyzszej matematyce, a zasada jest prosta: jestesmy
ponizej zalozonego ksztaltu (np.sinusa), dajemy +1, jak powyzej to -1.
Mocne sa schody, potem obwod dolnoprzepustowy. BYC MOZE sam glosnik
(srodkowoprzepustowy) jest wystarczajacym filtrem.
Nie wiem jakie masz uwarunkowania czasowe, moze byc ciezko czysto
softwarowo zachowac regularna podstawe czasu. Jakis timer, przerwania
itd by sie przydalo.
-
9. Data: 2010-12-06 18:55:04
Temat: Re: Generacja N-kana?owego dzwi?ku na 1-bicie.
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-12-06 17:53, Jacek Czerwinski wrote:
> Jednobitowa była/jest modulacja delta, z tym ze trzeba "zapieprzac" N
> razy szybciej od gornej granicy pasma.
Z zapieprzaniem z taką prędkością żeby N było >20 nie ma problemu.
Problem w tym, że dla takich prędkości blaszka zamiast uśredniać chyba
będzie dalej generować w zakresie ultradzwięków ;)
> Mocne sa schody, potem obwod dolnoprzepustowy. BYC MOZE sam glosnik
> (srodkowoprzepustowy) jest wystarczajacym filtrem.
To piezo nie głosnik. Jak bym miał głośnik to bym zrobil PWM powyżej
slyszalności ;)
> Nie wiem jakie masz uwarunkowania czasowe, moze byc ciezko czysto
> softwarowo zachowac regularna podstawe czasu. Jakis timer, przerwania
> itd by sie przydalo.
To przedszkole, wiadomo.
-
10. Data: 2010-12-06 19:00:43
Temat: Re: Generacja N-kanałowego dzwięku na 1-bicie.
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-12-06 08:29, Mariusz Kruk wrote:
> Poczekaj. Ale jeśli dobrze myślę, to bez zwiększenia rozdzielczości nie
> zrobisz tego dobrze żeby nie mieć jakichś paskudnych artefaktów.
Mam gdzieś artefakty :) Mam w reku urządzenie pewnej firmy. Blaszka
piezo wpięta jest pomiedzy pin a zasilanie. Z budowy procka wynika że na
tym pinie może byc tylko 0 i 1. Wydaje to fatalne dzięki ale o rząd
wielkości lepsze niż moje. Z obserwacji FFT wynika ze tam są generowane
2 lub trzy czestotliwości na raz. Oczywiście analiza prostokątów i
pikólw na FFT przyprawia o ból głowy, ale mimo wszystko wydaje mi się że
czestotliwości sa w zakresie słyszalnym zlożone z przynajmniej dwóch.
Jestem ciekawy jak to zrobic nie posiadając filtra (a filtra nie ma, mam
z reszta tą samą blaszkę ;).