  • 21. Data: 2016-01-07 13:48:10
    Temat: Re: elementy grzejne do ok. 1800 oC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:n6h7sq$p70$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2016-01-05 o 14:59, Konrad Anikiel pisze:
    >Bo kanthal ma dużo mniejszy współczynnik temperaturowy rezystancji i
    >można go włączyć pod napięcie od razu. Sylity na zimno mają bardzo
    >mały opór i też je można włączyć od razu pod pełne napięcie - ale
    >tylko raz ;-)

    Ale co - pekaja ?

    Bo to samo jest w zarowkach, i jakos bardzo nie przeszkadza.

    J.

  • 22. Data: 2016-01-07 13:51:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał w wiadomości
    >Policz moc tych co znalazles. No i do 1800 im daleko bedzie. Szukaj
    >dalej.

    Moc tylko czesciowo zalezy od temperatury.
    Zalezy tez od wielu innych czynnikow, i nie ma sie co dziwic, ze maly
    piec dobrze zaizolowany nie potrzebuje 100kW na grzanie.

    J.

  • 23. Data: 2016-01-07 14:59:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 13:48:19 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup
    >
    > Ale co - pekaja ?
    >
    > Bo to samo jest w zarowkach, i jakos bardzo nie przeszkadza.

    Nie wiem, tylko głośno myślę. W żarówce nie masz 8 barów gazu tylko -1 bar próżni.
    Szkło jest dalej od drutu, więc temperatura mniejsza. Zwykłe żarówki są z
    borosilikatowego, widać wytrzymuje. Halogeny są z definicji kompaktowe, więc szkło
    musi być blisko , więc grzeje się jak jasny gwint.

  • 24. Data: 2016-01-07 15:19:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

> [...]
    >mniejsza. Zwykłe żarówki są z borosilikatowego, widać wytrzymuje.
    >Halogeny są z definicji kompaktowe, więc szkło musi być blisko , więc

    Ale my tu nie o szkle. Drucik wolframowy zimny, to opor maly,
    podlaczamy, prad plynie duzy, drucik sie szybko rozgrzewa, opor
    rosnie, prad maleje, temperatura sie stabilizuje.
    Zagrozenia:
    -duzy prad to duze sily magnetyczne przylozone do drucika, ale prety
    silitowe to nie drucik,
    -moze wystapic nierownomierne nagrzewanie i naprezenia termiczne, ale
    ... czemu mialoby nierownomiernie nagrzewac,
    -do czasu rozgrzania mamy narazony uklad zasilania - w zarowce
    znikomo, w piecyku sie pewnie dluzej nagrzewaja, to i przewody sie
    grzeja dluzej i bezpieczniki puszczaja ...

    J.

  • 25. Data: 2016-01-08 14:18:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 15:19:38 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale my tu nie o szkle.

    Napisałeś że to samo jest w żarówkach, wyglądało na to że chodzi Ci o szkło. No bo
    przecież nie o pole magnetyczne generowane wokół prostego wałka?

  • 26. Data: 2016-01-08 17:05:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
    > [...]
    >Napisałeś że to samo jest w żarówkach, wyglądało na to że chodzi Ci o
    >szkło. No bo przecież nie o pole magnetyczne generowane wokół
    >prostego wałka?

    Chodzilo o zjawisko niskiego oporu na zimno, zwiazanego z tym duzego
    pradu, gwaltownego rozgrzewania i co tam jeszcze moze zaszkodzic ...

    J.

  • 27. Data: 2016-01-08 18:39:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 8 stycznia 2016 17:05:59 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Chodzilo o zjawisko niskiego oporu na zimno, zwiazanego z tym duzego
    > pradu, gwaltownego rozgrzewania i co tam jeszcze moze zaszkodzic ...

    No więc nie, nie to samo jest w żarówkach. Wolfram ma stały, liniowy współczynnik
    temperaturowy, a SiC najpierw maleje do około 650C, a potem pomału rośnie. Cały czas
    nieliniowo, czyli najmniejsza niejednorodność stuktury spowoduje bardzo duży gradient
    cieplny, który spowoduje duży gradient prądu, który jeszcze zwiększy gradient
    temperatury i tak aż się rozpęknie.

  • 28. Data: 2016-01-09 11:32:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2016 09:39:36 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > który spowoduje duży gradient prądu, który jeszcze zwiększy
    > gradient temperatury i tak aż się rozpęknie.

    Czyli problem nie w tym, jak pisal poprzednik, ze maja na zimno maly
    opor, tylko ze maja duzy, a na cieplo, srednio cieplo dokladniej
    mowiac - maly.

    Nieliniowosc wydaje sie tu byc bez znaczenia, istotne to, ze ujemny.

    J.

  • 29. Data: 2016-01-09 11:53:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 stycznia 2016 11:31:25 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Czyli problem nie w tym, jak pisal poprzednik, ze maja na zimno maly
    > opor, tylko ze maja duzy, a na cieplo, srednio cieplo dokladniej
    > mowiac - maly.

    Tak jakoś wychodzi. Dlatego mi przyszedł do głowy pomysł ze wstępnym podgrzaniem tej
    grzałki. Wydaje mi się że technicznie łatwiejszy do zrealizowania niż elektronika
    sterująca prądem. O ile na elektronice się nie znam (rozumiem tyle że się idzie do
    sklepu i się kupuje gotowca), to mimo wszystko jest to walka z objawami a nie z
    przyczyną. W sensie że naprężenia w grzałce pozostają, tyle że na poziomie który nie
    powoduje natychmiastowego jej zniszczenia. Pozostaje zniszcznie powolne, bo jest
    pełzanie, zmęczenie, propagacja mikropęknięć, ratcheting itd.

    > Nieliniowosc wydaje sie tu byc bez znaczenia, istotne to, ze ujemny.

    Nieliniowość współczynnika temperaturowego oporu może tylko zwiększyć gradient
    temperatury w miejscach niejednorodności struktury, bo o ile przewodność cieplna
    działa na korzyść (wyrównuje temperaturę), to nieliniowość powoduje że grzałka
    nagrzewa się w różnym tempie w różnych miejscach. Choć nie wiem, może to ma
    nieistotny wpływ. Przede wszystkim dodatnie sprzężenie zwrotne tu ma znaczenie.

  • 30. Data: 2016-01-09 13:58:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 Jan 2016 02:53:50 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > elektronice się nie znam (rozumiem tyle że się idzie do sklepu i
    > się kupuje gotowca), to mimo wszystko jest to walka z objawami a

    Ale nie bedziesz przeciez palnika gazowego do elektrycznego pieca
    wstawial, czy owijal preta drutem oporowym, zeby go podgrzac.
    Od tego jest elektronika, zeby powoli podgrzewac, skoro tak trzeba.
    Metod realizacji moze byc kilka.

    > W sensie że naprężenia w grzałce pozostają, tyle
    > że na poziomie który nie powoduje natychmiastowego jej zniszczenia.
    > Pozostaje zniszcznie powolne, bo jest pełzanie, zmęczenie,
    > propagacja mikropęknięć, ratcheting itd.

    Zewnetrzne ogrzewanie tez powoduje naprezenia termiczne :-)

    Natomiast w swietle tego co juz uzgodnilismy, to sie tak zastanawiam
    co lepsze - podgrzewanie stopniowo rosnacym napieciem, czy podanie
    krotkiego impulsu, odczekanie, i kolejny impuls.
    Przy ciaglym podlaczeniu ciagle mamy bardziej grzejace sie obszary,
    tylko lagodniej, bo moc mniejsza.
    Po impulsie mamy przerwe, w czasie ktorej cieplo moze sie rozplynac i
    temperatura wyrownac.

    Po prawdzie, to wiele elektronicznych regulatorow bedzie zasilala
    impulsami, choc moga byc krotkie, a i ten autotransformator zasila
    moca zmienna (sinusoidalnie) a nie stala ...

> [...]
    > nagrzewa się w różnym tempie w różnych miejscach. Choć nie wiem,
    > może to ma nieistotny wpływ. Przede wszystkim dodatnie sprzężenie

    No wlasnie - to dodatnie sprzezenie powstaje przy ujemnym
    wspolczynniku temperaturowym rezystancji (obszar cieplejszy grzeje sie
    jeszcze bardziej). Liniowosc zmian juz nieistotna.

    J.