    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sat, 9 Jan 2016 02:53:50 -0800 (PST)
    <b...@g...com>
    <1pqoaylil3rj7$.a5vqwz4jbhde.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: elementy grzejne do ok. 1800 oC
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 9 stycznia 2016 11:31:25 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Czyli problem nie w tym, jak pisal poprzednik, ze maja na zimno maly
    > opor, tylko ze maja duzy, a na cieplo, srednio cieplo dokladniej
    > mowiac - maly.

    Tak jakoś wychodzi. Dlatego mi przyszedł do głowy pomysł ze wstępnym podgrzaniem tej
    grzałki. Wydaje mi się że technicznie łatwiejszy do zrealizowania niż elektronika
    sterująca prądem. O ile na elektronice się nie znam (rozumiem tyle że się idzie do
    sklepu i się kupuje gotowca), to mimo wszystko jest to walka z objawami a nie z
    przyczyną. W sensie że naprężenia w grzałce pozostają, tyle że na poziomie który nie
    powoduje natychmiastowego jej zniszczenia. Pozostaje zniszcznie powolne, bo jest
    pełzanie, zmęczenie, propagacja mikropęknięć, ratcheting itd.

    > Nieliniowosc wydaje sie tu byc bez znaczenia, istotne to, ze ujemny.

    Nieliniowość współczynnika temperaturowego oporu może tylko zwiększyć gradient
    temperatury w miejscach niejednorodności struktury, bo o ile przewodność cieplna
    działa na korzyść (wyrównuje temperaturę), to nieliniowość powoduje że grzałka
    nagrzewa się w różnym tempie w różnych miejscach. Choć nie wiem, może to ma
    nieistotny wpływ. Przede wszystkim dodatnie sprzężenie zwrotne tu ma znaczenie.