  • 111. Data: 2011-03-04 12:52:35
    Temat: Re: dzielenie dysku
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> napisał(a):

    >epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przesmiewca"
    >
    >Ale podział dysku jest zależny tylko od zastosowania i systemu
    >operacyjnego. Nie ma nic wspólnego ze sprzętem.

    Gosc napisal:
    "Kupiłem dysk 500 gb i będę stawiał system" Prosze, nawet nie napisal
    nic o systemie.

    A dysk mozna podzielic tak samo dla linuksa jak i windowsa bez wnikania
    jaki system chce postawic -- mozna wiec bez wiedzy o systemie doradzic.

    A ze podzial moze nie bedzie optymalny? Jemu wystarczy na pierwszy raz (biorac pod
    uwage
    klase pytania). Na newsach stricte softwareowych tez mu optymalnie nie doradza,
    bo to indywidualna sprawa zalezna od charakteru pracy.

    Inny punkt widzenia to oczywiscie, ze pytanie nie dotyczy samego dysku
    (jego awaryjnosci, predkosci etc), a podzialu pod zastosowanie systemu operacyjnego
    Zgoda, to tez racja, ale mi to zaczyna wygldac na nieco akademicka dyskusje. Wydaje
    mi sie,
    ze spokojnie mozna mu bylo napisac 2, 3 konkretne zdania z odpowiedzia na pytanie niz
    tworzyc
    tasiemcowy watek, ktory chyba wiecej zlego wnosi niz samo pytanie.

  • 112. Data: 2011-03-04 13:00:35
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przesmiewca"
    >A dysk mozna podzielic tak samo dla linuksa jak i windowsa bez wnikania
    >jaki system chce postawic

    Oczywiście. Tylko to będzie bez sensu.
    Pokaż mi jak wydzielić w windows odpowiednik /usr, albo /var.

    >A ze podzial moze nie bedzie optymalny? Jemu wystarczy na pierwszy raz (biorac pod
    uwage
    >klase pytania).

    Jak pierwszy raz i nie wie czego chce, to niech w ogóle nie dzieli.

    >Na newsach stricte softwareowych tez mu optymalnie nie doradza,
    >bo to indywidualna sprawa zalezna od charakteru pracy.

    Ale zależna dużo bardziej od systemu, niż od sprzętu.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
    \ K...@e...eu.org /

  • 113. Data: 2011-03-04 13:31:16
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> napisał(a):

    >Oczywiście. Tylko to będzie bez sensu.
    >Pokaż mi jak wydzielić w windows odpowiednik /usr, albo /var.

    A po co ma wydzielac /usr/ czy /var? Niech podzieli
    dysk powiedzmy na 30-40GB i reszte. I tu i tu sie nada
    podzial. Na tym etapie zaawansowania wystarczy mu.

    >Ale zależna dużo bardziej od systemu, niż od sprzętu.

    Zgoda.

  • 114. Data: 2011-03-04 13:37:08
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Przesmiewca"
    >A po co ma wydzielac /usr/ czy /var?

    A choćby po to żeby zamontować kawałek read-only. Albo po to, żeby
    użytkownik nie zapchał dysku systemowi.

    >Niech podzieli
    >dysk powiedzmy na 30-40GB i reszte. I tu i tu sie nada
    >podzial. Na tym etapie zaawansowania wystarczy mu.

    Etam. W ogóle nie ma co dzielić.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 115. Data: 2011-03-04 13:38:20
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.03.2011 14:31, Przesmiewca pisze:

    > A po co ma wydzielac /usr/ czy /var? Niech podzieli
    > dysk powiedzmy na 30-40GB i reszte. I tu i tu sie nada
    > podzial. Na tym etapie zaawansowania wystarczy mu.

    Owszem. Aczkolwiek przedpiścy chodziło zapewne, że w takim linuxie
    przydatny może być podział na większą liczbę partycji, bo np. można
    jakieś specyficzne dane rozparcelować po kilku partycjach i w razie
    potrzeby tylko je przemontowywać na większe dyski (bez ruszania całej
    reszty) co w przypadku np. windowsa się nie uda albo wymagałoby
    duuuuuuuużych akrobacji.

    Przykład: katalogi użytkowników. Możesz sobie przeznaczyć na nie dysk
    E:, ale większość będzie szukała uparcie w C:. A w linuxie ani programy,
    ani nawet znaczna część ogólnie pojętego systemu operacyjnego, ani tym
    bardziej użytkownik, nie będzie musiał wiedzieć, że jego katalog jest na
    innym dysku/partycji, po /home to jest /home, niezależnie od tego, co
    tam jest podmontowane.

  • 116. Data: 2011-03-04 15:54:42
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 13:27:20 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >
    > Możesz pokazać wynik `mount -l'?

    > Nie wykluczam.

    kalm:~ # mount -l
    /dev/md0 on / type ext3 (rw,acl,user_xattr) []
    proc on /proc type proc (rw)
    sysfs on /sys type sysfs (rw)
    debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
    udev on /dev type tmpfs (rw)
    devpts on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620,gid=5)
    fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
    none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)
    kalm:~ #

    kalm:~ # fdisk -l

    Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160000000000 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 19452 cylinders
    Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
    Disk identifier: 0x00000080

    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sda1 1 244 1959898+ 82 Linux swap /
    Solaris
    /dev/sda2 245 19452 154288260 fd Linux raid
    autodetect

    Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160000000000 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 19452 cylinders
    Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
    Disk identifier: 0x00000081

    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sdb1 1 244 1959898+ 82 Linux swap /
    Solaris
    /dev/sdb2 245 19452 154288260 fd Linux raid
    autodetect

    Disk /dev/md0: 157.9 GB, 157991108608 bytes
    2 heads, 4 sectors/track, 38572048 cylinders
    Units = cylinders of 8 * 512 = 4096 bytes
    Disk identifier: 0x00000000

    Disk /dev/md0 doesn't contain a valid partition table

    kalm:~ # mdadm --detail /dev/md0
    /dev/md0:
    Version : 00.90.03
    Creation Time : Tue Nov 9 11:45:04 2010
    Raid Level : raid1
    Array Size : 154288192 (147.14 GiB 157.99 GB)
    Used Dev Size : 154288192 (147.14 GiB 157.99 GB)
    Raid Devices : 2
    Total Devices : 2
    Preferred Minor : 0
    Persistence : Superblock is persistent

    Update Time : Fri Mar 4 16:51:59 2011
    State : clean
    Active Devices : 2
    Working Devices : 2
    Failed Devices : 0
    Spare Devices : 0

    UUID : e48bc076:eb3593b9:77b7a465:00dd9ebc
    Events : 0.18

    Number Major Minor RaidDevice State
    0 8 2 0 active sync /dev/sda2
    1 8 18 1 active sync /dev/sdb2

    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 117. Data: 2011-03-04 16:16:47
    Od: "Remek" <d...@g...com>

    Użytkownik "Q" napisał:

    > zapomnialem odniesc sie do Twojego konkretnego pytania z linkiem:

    Zapomniałeś dodać, że jesteś gówniarzem. Dałem Ci jakiś powód do obrażania
    mnie? Gówniarze lądują w KF.

    P:ONK

  • 118. Data: 2011-03-04 17:23:19
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Mariusz Kruk" napisał:

    > Sugerujesz że Windows bootuje się z kosmosu? Też ma bootmanager.

    I ten bootmanager siedzi na partycji rozszerzonej? Dobrze się czujesz?

    > DObra, dobra. Przydzwoniłeś, to się przyznaj.

    Ale czego znów nie zrozumiałeś? Że takiemu dyskowi logicznemu nie ustawi się
    flagi Active i aby wystartować system posadzony na nim potrzebny jest "punkt
    podparcia"?

    JoteR

  • 119. Data: 2011-03-04 17:32:25
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> napisał(a):

    >A choćby po to żeby zamontować kawałek read-only. Albo po to, żeby
    >użytkownik nie zapchał dysku systemowi.

    Szybciej zapcha wydzielony var logami niz jakby mial system na jednej partycji.

    >Etam. W ogóle nie ma co dzielić.

    No sam widzisz, mozna tez i nie dzielic i bedzie dobrze.

  • 120. Data: 2011-03-04 17:53:27
    Od: Przesmiewca <p...@v...com.pl>

    Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

> [...]
    >bardziej użytkownik, nie będzie musiał wiedzieć, że jego katalog jest na
    >innym dysku/partycji, po /home to jest /home, niezależnie od tego, co

    Mozna wszystko na LVMie zrobic, ale czy watkotworca
    chcialby tak dociekac?