  • 1. Data: 2011-12-28 06:17:02
    Temat: dvb-t juz jest a kiedy radio ???
    Od: michu <g...@o...pl>

    ktos sie orientuj kiedy radio przechodzi na cyfrowe nadawanie ? czy w
    innych krajach juz jest ? czy jak sie pojedzie do niemiec, belgii,
    holandii to odbiorniki sprzedawane u nich odbieraja juz stacje nadawane
    cyfrowo ?

  • 2. Data: 2011-12-28 07:05:20
    Temat: Re: dvb-t juz jest a kiedy radio ???
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    k.gda.pl
    *michu* napisał(-a):

> [...]
    > innych krajach juz jest ? czy jak sie pojedzie do niemiec, belgii,
    > holandii to odbiorniki sprzedawane u nich odbieraja juz stacje

    Mnie dodatkowo interesuje w jakim standardzie będzie to radio. Czy nie
    będziemy jakimiś dziwolągami, które będą miały coś odbiegającego od tego
    co zostało przyjęte w innych krajach i podczas podróży autkiem w
    bagażniku będziemy mieli radia na wymianę na inny kraj. Mój TV wyłapuje
    chyba czeskie radio w DVB-T. A gdzieś całkiem niedawno czytałem, że
    miałoby u nas być T-DAB (cokolwiek to jest). I mam wrażenie, że bałagan
    już się zaczyna :/

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 3. Data: 2011-12-28 10:54:07
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 28/12/2011 06:17, michu wrote:
> [...]
    > innych krajach juz jest ? czy jak sie pojedzie do niemiec, belgii,
    > holandii to odbiorniki sprzedawane u nich odbieraja juz stacje nadawane

    Prawie wszyskie kraje w europie nadaja DAB/T-DAB/DAB+/DRM na zasadach
    eksperymentu... oprocz UK gdzie z DAB zaczeto sie bawic chyba w 1999
    roku i w tej chwili DAB pokrywa 85% terenu. Pn zaczeto tak dawno to
    wybrano najstarszy i najbardziej archaiczny system, czyli DAB z
    kompresja dzwieku mpeg2.
    Stacji chcacych nadawac w DAB jest dosyc duzo wiec w multipleksy upchano
    ich za duzo co sie wiaze z dosc slabą jakością dzwięku.
    Odbiorniki DAB mozna kupic juz za kilka - kilkanascie funtow a w
    samochodach montuje sie je fabrycznie.
    Jako ciekawostka, w DAB nadaje takze jedna stacja polonijna:

    http://www.prl24.net/

    Co do kompatybilnosci z innymi krajami - nie liczył bym na to. Kazdy
    kraj przeznaczyl takze inne czestotliwosci na DAB

    c.

  • 4. Data: 2011-12-28 21:43:57
    Od: on <o...@o...no>

    Jeszcze trwają konsultacje rozpisane przez KRRiT w tej sprawie. Nadawcy
    mają się wypowiedzieć czy i kiedy by chcieli zacząć nadawać cyfrowo.
    Na radio w DVB-T specjalnie bym nie liczył.
    Wygląda na to, że wszystko idzie w kierunku DAB+

    > Prawie wszyskie kraje w europie nadaja DAB/T-DAB/DAB+/DRM na zasadach
    > eksperymentu...

    a Warszawie jest testowo DAB+ i DMB.

    > Co do kompatybilnosci z innymi krajami - nie liczył bym na to. Kazdy
    > kraj przeznaczyl takze inne czestotliwosci na DAB

    Wcale nie jest tak źle. W zasadzie są tylko dwa zakresy przeznaczone na
    DAB/DAB+/DMB, trzeci zakres TV oraz pasmo L. Praktycznie wszystkie
    odbiorniki (przeznaczone na rynek Europejski) mogą odbierać III zakres i
    tylko niektóre L-Band.

    Ważniejsze by wybierać odbiornik z DAB+. Taki będzie też odbierać DAB. W
    drugą stronę to nie koniecznie zadziała.

    więcej m.in. tu: forum.emitel.pl/viewforum.php?f=14
    i tu: forum.radiopolska.pl/index.php?showforum=11

  • 5. Data: 2011-12-29 11:30:15
    Od: "VSS" <s...@v...pl>

    W wiadomości:jdec8v$c8d$...@n...task.gda.pl,
    michu <g...@o...pl> nastukał:
> [...]
    > innych krajach juz jest ? czy jak sie pojedzie do niemiec, belgii,
    > holandii to odbiorniki sprzedawane u nich odbieraja juz stacje

    analog będzie nadawać do 2025 jeżeli się nie mylę. co do cyfrówki to tylko
    DAB+. DAB jest strasznie kiepski i po pierwszych zachwytach wszyscy
    wylądowali na ziemi. słaba korekcja błędów powoduję niezła kaszankę.
    odbirnik DAB+ odbierze DAB, w drugą strone nie ma szans. Co do planów
    nadawania cyfrowo to wszytsko w Polsce to eksperymenty.

    --
    VSS