  • 31. Data: 2011-11-23 12:50:52
    Temat: Re: drożejąca ropa
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/11/2011 19:56, krzysiek wrote:

    > http://gospodarka.gazeta.pl/
    > gospodarka/1,116219,10589945,Adres__Parking_przy_hip
    ermarkecie__Zarobki__100_tys_.html

    > Brzmi nieźle nie? Wow! 4 miliardy baryłek! Największe odkrycie od 40 lat!
    >
    > ...a teraz bierzemy wikipedię, sprawdzamy dzienna konsumpcję ropy przez
    > USA i globalną na świecie, dzielimy jedno przez drugie i dostajemy...
    >
    > 50 dni.
    >

    > 50 dni. Na tyle światu wystarczy ta ropa.
    > A jesli USA zatrzymają wszystko dla siebie (prawdopodobnie) to im
    > wystarczy na 214 dni.
    >
    > Nasze "największe odkrycie naftowe Ameryki Północnej od 40 lat" z tej
    > perspektywy to nie wygląda już tak fajnie, prawda?

    Norwegia też z miesiąc temu skakała z radości, bo odkryli całe
    800mln-1.5mld baryłek, też największe w tamtym rejonie od kilkunastu
    lat. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 32. Data: 2011-11-23 13:02:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kamil" napisał w wiadomości grup
    >Kraje OPEC mogą wydobywać i sprzedawać tym więcej, im większe są ich
    >rezerwy.

    Z wydobywaniem to niekoniecznie. Ropa gesta jest i wyplywa powoli.

    Tym tez strasza - oil peak, ropy moze i starczy na dlugo, ale
    produkcja roczna bedzie spadac, i dla wszystkich chetnych nie starczy.

    >Ciekawostką jest, że owe deklarowane rezerwy stoją w miejscu nieraz
    >przez dziesięciolecia albo i rosną z roku na rok, pomimo braku
    >jakichkolwiek odkryć w tym czasie.

    Lepsze badania dotychczasowych zloz ?

    >Myślisz, że koncerny pakują miliardy dolców w technologie
    >odzyskiwania ropy z piasków roponośnych w Kanadzie (której
    >przetworzenie jest dodatkowo sporo droższe, niż ze źródeł
    >konwencjonalnych), skoro gdzie indziej wystarczy wykopać dziurę w
    >ziemi i leci samo?
    >Pomyśl trochę.

    Tu akurat sie liczy czysta ekonomia - jesli kraje OPEC sprzedaja po
    powiedzmy 100$, a my mozemy uzyskac po 70$ ... to czemu nie ?
    W skali kraju sie moze nie oplaca, ale firme interesuje skala firmy.

    J.

  • 33. Data: 2011-11-23 14:25:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" napisał w wiadomości
    W dniu 2011-11-22 20:15, PaweL pisze:

    >http://www.emirates247.com/business/economy-finance
    /saudi-budget-to-need-over-100-oil-price-2011-07-31-
    1.410464
    >"Saudi Arabia needs an oil price of more than $100 within the next
    >six
    >years to prevent a deficit in its budget while the breakeven price of
    >its crude could reach as high as $321 a barrel by 2030, a local study
    >has said."
    >Taniej ropy nie sprzedadzą, bo im się budżet nie dopnie, a transfery
    >socjalne rosną, żeby oddalić widmo rewolucji.

    Z tym ze wiesz - moze byc i tak ze jak nie sprzedadza taniej, to nie
    sprzedadza wcale.

    Poza tym to nie wyjasnia watpliwosci kolegi - czy oni sami te 106$
    zgarniaja, czy maja multum posrednikow, a moze umowy pozagieldowe i
    sprzedaja po 90.
    A ich ministerstwo wie ze tych 90$ ich zaspokoi wiec pisza o 100, bo
    to juz z marzami.

    J.

  • 34. Data: 2011-11-23 14:30:24
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 23/11/2011 12:02, J.F wrote:
> [...]
    >
    > Tym tez strasza - oil peak, ropy moze i starczy na dlugo, ale produkcja
    > roczna bedzie spadac, i dla wszystkich chetnych nie starczy.

    Otóż to. Ropa nie skończy się prawdopoodbnie nigdy, nie będzie ostatniej
    baryłki i finał. Po prostu stanie się na tyle droga, że jej wydobycie na
    potrzeby masowego konsumenta przestanie funkcjonować, i to jeszcze za
    naszego życia.

    > Lepsze badania dotychczasowych zloz ?

    Zbiegające się zazwyczaj z datą wprowadzenia nowych regulacji. I
    pozwalające tak dobrze oszacować zasoby, że w ciągu miesiąca ich ilość
    wzrasta o 100% (jak w Wenezueli cztery lata temu).

    Tak, czołg mi jedzie.

    > Tu akurat sie liczy czysta ekonomia - jesli kraje OPEC sprzedaja po
    > powiedzmy 100$, a my mozemy uzyskac po 70$ ... to czemu nie ?
    > W skali kraju sie moze nie oplaca, ale firme interesuje skala firmy.

    Firma ropy nie ma, ropę ma kraj. Firma dostaje od kraju koncesję.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 35. Data: 2011-11-23 14:54:07
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2011-11-23 01:23, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Powitanko,

    > Fajnie by bylo.

    > Myslisz, ze ludzie zaczna jezdzic dla samego jezdzenia?

    Zaczną jeździć własnymi samochodami zamiast komunikacją miejską. Ew. do
    pracy pojadą swoim samochodem, zamiast liczyć na podwózkę kolegi.

    --
    Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
    Green Trafic 140 dCi

  • 36. Data: 2011-11-23 15:01:17
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 23/11/2011 13:54, Grejon wrote:

    > Zaczną jeździć własnymi samochodami zamiast komunikacją miejską. Ew. do
    > pracy pojadą swoim samochodem, zamiast liczyć na podwózkę kolegi.

    Myślę, że już dzisiaj dużo ludzi może jeździć samochodem, ale wybiera
    autobus albo rower żeby nie sterczeć w korkach.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 37. Data: 2011-11-23 15:20:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 23/11/2011 12:02, J.F wrote:

> [...]
    >pozwalające tak dobrze oszacować zasoby, że w ciągu miesiąca ich
    >ilość wzrasta o 100% (jak w Wenezueli cztery lata temu).

    No wiesz, zlecili, poczekali, podsumowali ... w koncu producentowi
    raczej nie zalezy na zawyzaniu zasobow.

    >Firma ropy nie ma, ropę ma kraj. Firma dostaje od kraju koncesję.

    Nie wiem jak w USA, ale u nas po pobieznym przejrzeniu ustawy to jest
    tak:
    a) firma wystepuje o koncesje poszukiwawcza ... i raczej ja dostanie,
    b) jak dostala i cos znajdzie, to ma pierwszenstwo w koncesji
    wydobywczej.

    I niespecjalnie jest miejsce na sprzeciwy kraju. No chyba ze
    negocjacjach o wysokosci oplaty.
    Co by bylo jak najbardziej uzasadnione, zeby kraj nie sprzedawal
    swoich surowcow zbyt tanio, nawet jak sa trudno dostepne ... ale zycie
    zyciem :-)

    J.

  • 38. Data: 2011-11-23 15:27:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.11.2011 15:20, J.F pisze:

    > No wiesz, zlecili, poczekali, podsumowali ... w koncu producentowi
    > raczej nie zalezy na zawyzaniu zasobow.

    Zależy - bo mogą sprzedawać proporcjonalnie do rzekomo posiadanych
    zasobów. Przynajmniej w OPEC.

  • 39. Data: 2011-11-23 15:30:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.11.2011 15:01, kamil pisze:

    > Myślę, że już dzisiaj dużo ludzi może jeździć samochodem, ale wybiera
    > autobus albo rower żeby nie sterczeć w korkach.

    Ja niestety nie mogę ani rowerem, ani zbiorkomem, bo na mojej codziennej
    trasie ścieżki rowerowej ani nawet pobocza czy wręcz chodnika nie ma, a
    jezdnia wąska i życia żal, zaś autobus podobno jeździ, ale ja go od
    kilku lat nie widziałem na oczy (ponoć dwa razy na dobę jeździ).

  • 40. Data: 2011-11-23 15:31:44
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 23/11/2011 14:30, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > jezdnia wąska i życia żal, zaś autobus podobno jeździ, ale ja go od
    > kilku lat nie widziałem na oczy (ponoć dwa razy na dobę jeździ).

    Wybierają mający możliwość rzecz jasna.. Ja też do niedawna jeździłem
    przez miasto samochodem, bo razem z wysadzeniem dzieciaka do przedszkola
    i przesiadką, autobus zajmował 1.5h zamiast 45 minut za kierownicą..

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net