  • 31. Data: 2016-07-07 22:54:28
    Temat: Re: czym rozbujać kawał żelastwa ?
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-07-07 o 19:02, sundayman pisze:
    > Chyba to będzie takie cóś ;
    >
    > http://www.h2wtech.com/category/voice-coil-actuators
    >
    > Pytanie kolejne, jak obliczyć potrzebną moc...

    No ja bym policzył jakąś energię na przemieszczenie określonej masy na
    jakąś odległość, uwzględnił czas, pomnożył przez jakiś współczynnik (2,
    3, 5?) związany z kształtem (bo to będzie zwiększało potrzebną moc
    chwilową). Jakoś tak. Najważniejsze to zobaczyć rząd wielkości.
    Ludzie, toż pewnie przynajmniej połowa z Was jest po jakichś matfizach!

    Pozdrawiam

    DD

  • 32. Data: 2016-07-08 10:48:07
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-07-07 o 22:54, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > chwilową). Jakoś tak. Najważniejsze to zobaczyć rząd wielkości.
    > Ludzie, toż pewnie przynajmniej połowa z Was jest po jakichś matfizach!

    Sorki, trochę przesadziłem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 33. Data: 2016-07-08 16:47:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Sorki, trochę przesadziłem.

    Z ta polowa czy z latwoscia policzenia mocy ? :-)

    Bo wychodzi mi, ze aby uzyskac ten 1mm odchylenia w dwie strony przy
    2kHz, to trzeba osiagnac predkosc ~12m/s i przyspieszenie rzedu 16 tys
    g.

    To nawet na te 200g silownik musi przylozyc ponad 3 tony.
    A rozpedzenie w cwierc okresu mocy 288 kW.

    Stad sie pytalem, co to za obiekt ma takie parametry :-)

    Oczywiscie i to jest mozliwe, ale cos mi sie wydaje, ze te 2mm to przy
    ~50Hz, a harmoniczne klient sobie zyczy do 2kHz.

    J.

  • 34. Data: 2016-07-08 17:11:29
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To nawet na te 200g silownik musi przylozyc ponad 3 tony.
    > A rozpedzenie w cwierc okresu mocy 288 kW.

    O kuśwa :)

    > Stad sie pytalem, co to za obiekt ma takie parametry :-)

    > Oczywiscie i to jest mozliwe, ale cos mi sie wydaje, ze te 2mm to przy
    > ~50Hz, a harmoniczne klient sobie zyczy do 2kHz.

    Jak wspomniałem - chodzi o testowanie czujnika, który "normalnie" jest
    przykręcony do stalowej konstrukcji (powiedzmy niech to będzie most
    metalowy).

    No i po tym moście jeżdżą samochody, itp. Czyli są różne
    charakterystyczne wibracje. Amplituda ich jest niewielka - może
    przesadziłem z tymi 2mm. Pewnie 0.5 wystarczy...

    Zakres mierzonych częstotliwości osiąga te powiedzmy 2kHz.

    Ciężko jest postawić most w warsztacie - dlatego żeby zasymulować tą
    sytuację potrzebny taki "odtwarzacz" drgań, które zostaną najpierw
    zarejestrowane innym czujnikiem.

    Czyli chodzi o to, że opracowuję czujnik, który ma zastąpić inny
    czujnik. A do testowania muszę mieć możliwość porównania z innym, o
    znanych parametrach w warunkach zbliżonych do tych "polowych".

    Tak naprawdę nie jest to most - ale rzecz równie spora i ciężka :)
    Niestety umowa zmusza mnie do dyskrecji, stąd takie wyjaśnianie dookoła...

  • 35. Data: 2016-07-08 18:05:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >O kuśwa :)

    I dlatego od poczatku wydawalo mi sie nierealne :-)
    To nadal nie jest wykluczone - w jakims sprezystym zamocowaniu obiekt
    moze tak drgac, a moc wymuszajaca bedzie znacznie mniejsza.

> [...]
    >charakterystyczne wibracje. Amplituda ich jest niewielka - może
    >przesadziłem z tymi 2mm. Pewnie 0.5 wystarczy...

    IMO - most to potrafi i wiecej, 10mm by mnie nie zdziwilo. Czasem
    wrecz czuc jak tramwaj czy ciezarowka przejezdza.

    >Zakres mierzonych częstotliwości osiąga te powiedzmy 2kHz.

    I o to chodzi - most drga 10mm, ale na czestoliwosci podstawowej np
    1Hz.
    A na czestotliwosci 2kHz to bedzie np 10um :-)

    Ja powyzej liczylem dla 200g, dla masy mostu to bys potrzebowal pewnie
    mocy elektrowni :-)

    No chyba, ze ta konstrukcja, to lufa armaty, wtedy jestem sklonny
    uwierzyc w te 2mm w pasmie 2kHz :-)

> [...]

    >Tak naprawdę nie jest to most - ale rzecz równie spora i ciężka :)
    >Niestety umowa zmusza mnie do dyskrecji, stąd takie wyjaśnianie

    Wzbudnik to dobry kierunek, przy mniejszych czestotliwosciach moze
    wystarczyc silnik z niewywazonym wirnikiem.
    Tylko skalibrowac to bedzie ciezko - bo widzisz jakie sily, to, ze w
    jednym miejscu masz 2mm amplitudy nie znaczy, ze w innym tez tyle
    bedzie.
    Ale do porownania dwoch czujnikow moze wystarczy.

    J.

  • 36. Data: 2016-07-08 18:22:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-07-08 o 16:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Z ta polowa czy z latwoscia policzenia mocy ? :-)

    Tak ogólnie. Trochę... się uniosłem. Może tego nie było widać, ale
    jednak...

    > Bo wychodzi mi, ze aby uzyskac ten 1mm odchylenia w dwie strony przy
    > 2kHz, to trzeba osiagnac predkosc ~12m/s i przyspieszenie rzedu 16 tys g.

    Sam mam lenia na takie liczenie. To mówisz, że aż tyle tam wychodzi? To
    takie przyspieszenie to nie tak łatwo uzyskać.

    > To nawet na te 200g silownik musi przylozyc ponad 3 tony.
    > A rozpedzenie w cwierc okresu mocy 288 kW.

    Tak na czuja to bym się spodziewał raczej czegoś ze trzy rzędy wielkości
    mniej, ale tu "na czuja" to można łatwo się przejechać.

    > Stad sie pytalem, co to za obiekt ma takie parametry :-)
    >
    > Oczywiscie i to jest mozliwe, ale cos mi sie wydaje, ze te 2mm to przy
    > ~50Hz, a harmoniczne klient sobie zyczy do 2kHz.

    Tak moze być.

    Pozdrawiam

    DD

  • 37. Data: 2016-07-08 19:10:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup

    >Sam mam lenia na takie liczenie. To mówisz, że aż tyle tam wychodzi?
    >To takie przyspieszenie to nie tak łatwo uzyskać.

    Moglem sie pomylic ... ale jak myslisz, czemu nie mamy 2mm amplitud
    przy 2kHz ...

    >Tak na czuja to bym się spodziewał raczej czegoś ze trzy rzędy
    >wielkości mniej, ale tu "na czuja" to można łatwo się przejechać.

    Ja sie na czuja czegos takiego spodziewalem, nawet wiecej.

    J.

  • 38. Data: 2016-07-08 22:35:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-07-07 o 19:59, sundayman pisze:
    > Odtworzenie na pewnym czujniku, którego masa wynosi właśnie ok. 300g.
    Może uda się odchudzić ten czujnik np. 30 g. Będzie łatwiej nim wibrować.

    Robert

  • 39. Data: 2016-07-08 23:16:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Może uda się odchudzić ten czujnik np. 30 g. Będzie łatwiej nim wibrować.

    nie ma szans :) obudowa ze stali nierdzewnej...
    W rzeczywistości waży ok. 250 g, ale wiadomo, że musi być rezerwa.

  • 40. Data: 2016-07-09 07:51:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-07-08 o 19:10, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup

    > Moglem sie pomylic ... ale jak myslisz, czemu nie mamy 2mm amplitud przy
    > 2kHz ...

    Pod prysznicem i z solidnymi uproszczeniami wyszło mi 200 tys g jednak,
    ale mogło wyjść zero za dużo albo za mało ;) o cyfrach nie wspominając.
    Znaczy pewnie dobrze Ci wyszło.

    Chyba nie zazdroszczę wątkotwórcy jeżeli podpisał umowę. Pewnie taniej
    będzie wynająć dostawczaka z agregatem na miesiąc i stanąć pod tym
    mostem ;)
    Albo jest jednak jak pisałeś - wprawdzie harmoniczne do 2kHz, ale
    większość energii jednak znacznie niżej.

    > Ja sie na czuja czegos takiego spodziewalem, nawet wiecej.

    To chyba jednak przyzwyczajenie do rpm i przenoszenie na Hz powoduje, że
    nie zdajemy sobie sprawy że tego jest aż tak dużo.

    Pozdrawiam

    DD