  • 1. Data: 2012-09-24 02:56:41
    Temat: czy można (i jak) poprawic tę fotografię?
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    istnieje tylko skan (w wersji foto-png) pewnej fotografii i oto ten skan:
    http://i.imgur.com/LTH8Y.jpg
    Mozna poprawic? tzn poprawic nie skanowanie (nie jest to juz mozliwe), ale
    pokazana tutaj foto.
    Jak sie za to zabrac...?

    btw: fotografia oryginalna nie byla lepsza...

  • 2. Data: 2012-09-24 03:30:15
    Temat: Re: czy można (i jak) poprawic tę fotografię?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "1634Racine" <1...@R...pl> wrote:

    > istnieje tylko skan (w wersji foto-png) pewnej fotografii i oto ten
    > skan:
    > http://i.imgur.com/LTH8Y.jpg
    > Mozna poprawic?

    Ale co tu chcesz poprawiać?

    Defekty? Heal albo raczej Clone ze względu na ziarno. Ręcznie.

    Wyciągać cienie? Ostrość pierwszego planu? Kiepsko widzę...

    Magicy od retuszu zrobią to oczywiście lepiej, ale ja tu nie widzę
    wiele więcej pola do działania.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2012-09-24 03:40:00
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Ale co tu chcesz poprawiać?
    [...]
    > Magicy od retuszu zrobią to oczywiście lepiej, ale ja tu nie widzę
    > wiele więcej pola do działania.

    Dodam jeszcze, że zdjęcie ewidentnie było zrobione na mocno
    kontrastowym papierze, tzw. "twardym" - krzywymi przydałoby się (w miarę
    możliwości) nieco "zmiękczyć" tonalność i wzbogacić walory.

    [mr.]

  • 4. Data: 2012-09-24 05:51:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    1634Racine wrote:
> [...]
    > mozliwe), ale pokazana tutaj foto.
    > Jak sie za to zabrac...?
    >
    > btw: fotografia oryginalna nie byla lepsza...

    dobry malarz i niech namaluje od nowa ;-)

  • 5. Data: 2012-09-24 10:14:45
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-09-24 02:56, 1634Racine pisze:
> [...]
    > ale pokazana tutaj foto.
    > Jak sie za to zabrac...?
    >
    > btw: fotografia oryginalna nie byla lepsza...

    Dożyłem czasów kiedy moje pierwsze fotografie (wypociny) stały się
    kawałkiem historii...

    Jakiś czas temu miałem okazję robić album z reprodukcjami pocztówek był
    to mój pierwszy album tego typu i oczywiście napalony postanowiłem, że
    wypielęgnuję te reprodukcje. Pousuwałem wszelkie zagięcia, brudy,
    niedoskonałości wszystko to co czas na nich pozostawił, a w niektórych
    również poprawiłem "autora" - kiedy odebrałem album z drukarni bardzo
    się rozczarowałem. Bo wszystko co wskazywało na "antyczność" pocztówek
    zniknęło.

    ...jak teraz przynoszą do mnie zdjęcia stare np orwowskie kolory to
    odradzam ich odnawianie tak kiedyś wyglądała fotografia. Po co odnawiać
    poprawić coś co nie tylko pokazuje samo historię, a również jest
    historią. To, że zdjęcie pochodzi z lat 20., 40 czy 80. ubiegłego wieku
    - o jak to ładnie brzmi ubiegłego wieku - nie znaczy, że musi być
    koniecznie poprawiane.

    No chyba, że wzorem "hiszpańskiego Jezusa" z wiekowego dzieła robi się
    nowoczesny popart.

    A jeszcze jedno skanując stare zdjęcia róbcie skany wraz z ramkami bo
    już teraz mało kto wycina zdjęcia w "falbankę" a już na pewno nie widuje
    się zdjęć naklejanych na kartoniki z logo fotografa.

    Nie poprawiaj tego zdjęcia, zrób najwierniej do odbitki.

    Ariusz

  • 6. Data: 2012-09-24 22:09:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-09-24 10:14, Ariusz pisze:
> [...]
    > historią. To, że zdjęcie pochodzi z lat 20., 40 czy 80. ubiegłego wieku
    > - o jak to ładnie brzmi ubiegłego wieku - nie znaczy, że musi być

    Nie musi, ale może. Zawsze i wszędzie ta męska binarność... A nie można
    po prostu na stronach parzystych zamieścić czystych skanów, a na
    nieparzystych przywrócić - na ile się da - jakość?

    Moje zdjęcia cieszyły mnie po raz drugi, gdy wreszcie udało mi się
    przenieść pełną dynamikę negatywu w komputer. W końcu równowaga świateł
    i cieni jest taka, jaką zawsze chciałem mieć, a nie dało się jej
    osiągnąć z taką precyzją metodami klasycznymi.

    A tak na marginesie, marzą mi się dwie rzeczy - stare płyty audio
    przeniesione do cyfry metodą ''stykową'' - jak brzmią i remasterowane
    (pasywnie, tzn. odszumione bez ruszania dynamiki). Każdy utwór - dwie
    ścieżki. Dlaczego nikt na to nie wpadł?

    Druga rzecz dopiero nastąpi: zrekonstruowane wektorowo filmy sprzed 100
    lat, oczywiście w towarzystwie oryginału. Rekonstrukcja może objąć
    koloryzację - nie mam nic przeciwko. Zawsze będę sobie mógł ją zdjąć w
    locie.

    --
    pozdrawia Adam
    /walka o pokój, walka z terroryzmem, a może wszystko dla twego

  • 7. Data: 2012-09-24 23:01:26
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

> [...]

    z logo fotografa.

    > Nie poprawiaj tego zdjęcia, zrób najwierniej do odbitki.

    Mam w związku z powyższą poradą pytanie, które zadaję
    na tej grupie co kilka lat, ale jeszcze nie otrzymałem
    satysfakcjonującej odpowiedzi.

    Otóż chciałem sobie wykonać takie wierne kopie zabytkowego
    zdjęcia sprzed 100 lat. Zeskanowałem i okazało się, że oryginał
    ma zdecydowanie ponad 600 dpi; przy skanowaniu 1200 dpi pojawiały się
    nowe szczegóły. Niestety nie udało mi się zamówić odbitki
    o tej samej wielkości i rozdzielczości. Wszystkie "cyfrowe fotolaby"
    naświetlały 254 dpi albo 300 dpi. Jeden ogłaszał, że naświetla
    600 dpi - ale jak się okazało, tylko czasami i nie wiadomo kiedy
    (a normalnie 300 dpi).

    Pytanie: czy już są (w roku 2012) fotolaby naświetlające zdjęcia
    z rozdzielczością 600 dpi? Albo 1200 dpi?

    Odpowiedzi na to pytanie sprzed kilku lat były takie: takie coś jest
    zupełnie niepotrzebne, zdjęć nie ogląda się przez lupę, mogę sobie
    zamówić większy format.

    A może chciałbym jednak mieć zdjęcie jak sprzed 100 lat i oglądać
    sobie je przez lupę? Nie da się w XXI wieku? Nawet z negatywu,
    bo negatyw skanują i dalej - j.w.?

    P.

  • 8. Data: 2012-09-24 23:08:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-09-24 23:01, Piotrne pisze:
    > A może chciałbym jednak mieć zdjęcie jak sprzed 100 lat i oglądać
    > sobie je przez lupę? Nie da się w XXI wieku?

    Da się, procesory naświetla się już chyba w rentgenie ze względu na
    ograniczenia długości fali. Jak odpowiednio zapłacisz - zrobią Ci na
    papierze foto.
    A że nie ma tanio - nie ma popytu na takie farmazony :)

    --
    pozdrawia Adam
    /smak jak znak wznak, rewerencja idiosynkrazji, predylekcja awersji/

  • 9. Data: 2012-09-24 23:48:12
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    To zależy na czym komu zależy. To prawda, że tak kiedyś wyglądała
    fotografia, ale świat, który ta fotografia przedstawia wcale tak nie
    wyglądał. Kolory były naturalne, obiekty widziane były ostre itp.
    Jak ktoś skanuje fototografię, żeby pokazać jak wyglądała fotografia to
    faktycznie nie powinno się nic ruszać. Ale obstawiam, że wątkotwórcy
    chodziło raczej o to co na tej fotografii się znajduje. Moim zdaniem
    fotografii najbardziej brakuje ostrości i tego się nie przeskoczy, a
    próby odszumiania pogorszą jeszcze sprawę ostrości.

    P.S. sorry Ariusz, ze niechcący poszło tez na priv ...

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 10. Data: 2012-09-24 23:58:19
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "EMPI" <e...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > fotografii najbardziej brakuje ostrości i tego się nie przeskoczy, a
    > próby odszumiania pogorszą jeszcze sprawę ostrości.

    To nie szum, to ziarno... :D

    Ale z resztą pełna zgoda.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]