  • 11. Data: 2014-03-19 19:32:12
    Temat: Re: czujnik temperatury z dokladnoscia 0.1C do arduino
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.03.2014 11:52, walker pisze:
    > witam,
    > Dostepne czujniki maja dokladnosc 0.5C (ds18b20, LM35) szukam czegos z
    > dokladnoscia 0.1C, znacie takie?
    >
    > pzdr,
    > w.

    Bardzo dokładny jest czujnik zawierający 2 kwarce o różnych cięciach,
    a więc o różnych charakterystykach temperaturowych. Były nawet zegarki
    (naręczne) kompensujące wpływ temperatury na tej zasadzie, podobno
    dokładność 2 s/rok.
    Ale pewnie nie o to chodzi.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 12. Data: 2014-03-19 20:07:07
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 19-03-2014 19:32, Cezary Grądys wrote:

> [...]
    > a więc o różnych charakterystykach temperaturowych. Były nawet zegarki
    > (naręczne) kompensujące wpływ temperatury na tej zasadzie, podobno

    Wystarczy jeden kwarc z przebadaną krzywą częstotliwości z funkcji
    temperatury. Rozwiązanie nieodporne na starzenie się kwarcu, które sięga
    5ppm/rok.
    Ale lokalnie po kalibracji to bardzo dokładne rozwiązanie.
    K.

  • 13. Data: 2014-03-19 20:44:34
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-03-19 11:52, walker pisze:
    > witam,
    > Dostepne czujniki maja dokladnosc 0.5C (ds18b20, LM35) szukam czegos z
    > dokladnoscia 0.1C, znacie takie?
    Dokładnością czy rozdzielczością?
    przykładowy DS18b20 ma jaknajbardziej większą rozdzielczość, a
    dokładność - to już zależy jak skalibrujesz.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2014-03-19 21:14:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-19 20:44, BartekK pisze:
    > Dokładnością czy rozdzielczością?
    > przykładowy DS18b20 ma jaknajbardziej większą rozdzielczość, a
    > dokładność - to już zależy jak skalibrujesz.

    Ale musiałby kalibrować przynajmniej raz na dwa miesiące, ten czujnik
    pływa w czasie.
    Generalnie pomiary z dokładnością 0.1 K to nie jest prosta sprawa. W
    domu do zrealizowania, ale raczej w kategorii "naukowiec amator".

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 15. Data: 2014-03-19 23:54:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-03-19 21:14, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > Generalnie pomiary z dokładnością 0.1 K to nie jest prosta sprawa. W
    > domu do zrealizowania, ale raczej w kategorii "naukowiec amator".
    W ogóle pomiar temperatury - im bardziej w niego wnikać - okazuje się
    bardziej problematyczny, niż się wydawałoby, np to co wydaje się "proste
    i dokładne" - jak zwykły rtęciowy termometr i pomiar 36.6'C ...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 16. Data: 2014-03-20 06:33:22
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.03.2014 20:07, John Smith pisze:

> [...]
    > 5ppm/rok.
    > Ale lokalnie po kalibracji to bardzo dokładne rozwiązanie.

    Jakby nie patrzyć do pomiaru tej częstotliwosci potrzebujesz wzorca, a
    więc drugiego kwarcu w mierniku (lub czegoś dokładniejszego).

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 17. Data: 2014-03-20 09:50:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jakby nie patrzyć do pomiaru tej częstotliwosci potrzebujesz wzorca, a
    > więc drugiego kwarcu w mierniku (lub czegoś dokładniejszego).

    Trzeba tylko temu wzorcowi zapewnić termostat z dokładnością 0.1K :).

    Kwarce zegarkowe są tak robione, że mają w okolicy 25 st C poziomą ch-kę
    temperaturową.
    Nie zaglądając do dokładniejszych danych przypuszczam, że pracujący w tym
    punkcie charakterystyki kwarc zegarkowy mógłby się mniej odsunąć przy
    zmianie jego temperatury o 1K niż kwarc pomiarowy przy zmianie o 0.1K.

    Ale chyba zamiast super stabilizować kwarc odniesienia lepiej oba narazić na
    mierzoną temperaturę i opierać się na różnicy ich ch-k.
    P.G.

  • 18. Data: 2014-03-20 10:20:28
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 20.03.2014 09:50, Piotr Gałka pisze:

    > Ale chyba zamiast super stabilizować kwarc odniesienia lepiej oba
    > narazić na mierzoną temperaturę i opierać się na różnicy ich ch-k.
    > P.G.

    No właśnie, taki zegarek naręczny widziałem, chcieli mi sprzedać, ale
    nie kupilem bo 4kzł kosztował. Jakieś 20 lat temu. W zegarku to jedyna
    rozsądna możliwość.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 19. Data: 2020-05-25 11:43:49
    Od: b...@g...com

    W dniu środa, 19 marca 2014 11:52:25 UTC+1 użytkownik walker napisał:
    > witam,
    > Dostepne czujniki maja dokladnosc 0.5C (ds18b20, LM35) szukam czegos z
    > dokladnoscia 0.1C, znacie takie?
    >
    > pzdr,
    > w.

    Poczytaj to: