  • 31. Data: 2012-12-22 14:32:40
    Temat: Re: czujnik cisnienia jako czujnik poziomu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Dec 2012 14:20:24 +0100, Mirek napisał(a):
    > A widzisz - czyli jednak rurka i kabel - kilkadziesiąt cm wody w studni
    > to jednak sporo.
    > Chyba jednak trzeba będzie się przeprosić z helipotem...

    No nie, jest przeciez masa metod. Enkoder o mniejszym tarciu.

    Sonar, pojemnosciowo, oporowo (niby nie polecam, ale sekundowy pomiar co
    godzine elektrolizy nie wprowadzi), kontaktrony w rurce i plywak z
    magnesem, termistory, grzany drut ...

    J.

  • 32. Data: 2012-12-22 14:43:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 22 Dec 2012 13:10:50 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Widać jest wystarczająco szczelne. I wcale mnie to nie dziwi.

    Widac jest ... ale troche mnie jednak dziwi. W samochodzie na wezykach
    jednak opaski zaciskowe daja ... i sam widzialem ze drobna nieszczelnosc
    potrafi sie przydarzyc.

    > Jak kiedyś zaglądałem do pralki, to tak było -- rura otwarta u dołu.

    A mnie sie wydaje ze wezyk byl w ksztalcie J - od dna zbiornika, do
    hydrostatu o gory. A wezyk cienki.

    > No właśnie jakoś trudno mi sobie to wyobrazić. Skąd to powietrze by się
    > mogło wziąć?

    Z wody. W trakcie prania jest chyba dobrze napowietrzona.
    W rurce co prawda woda nie plynie, dyfuzja jest raczej znikoma ...

    J.

  • 33. Data: 2012-12-22 14:43:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Oczywiście. I takie problemy są, tyle że zwykle masz tam żarówkę czy
    > wentylator... a jak drogą elektronikę to się ją na czas burzy odłacza
    > albo stosuje ochronniki.

    Miałem na myśli pomysł doprowadzenia kablem zasilania ze stodoły do
    studni a nazad transmisję danych przez radio. Chyba że źle zrozumiałem
    i nie tak miało być.

    > Pomysł ciekawy ale: cena stacji; ryzyko, że jednak nie termistor; odczyt
    > tyko w jednym miejscu (tak, wiem że są do komputera i web).

    Tak to sobie naprędce wymyśliłem. Nie upieram się.

    > A widzisz - czyli jednak rurka i kabel - kilkadziesiąt cm wody w studni
    > to jednak sporo.
    > Chyba jednak trzeba będzie się przeprosić z helipotem...

    Ja się na tego helipota nigdy nie gniewałem. To wszystkie inne pomysły
    odbieram jako udziwnienie. Nie znam dokładnie warunków miejscowych,
    ale może nawet transmisję danych ze studni do stodoły da się zrobić
    za pomocą sznurka. To znaczy w studni pływak i bloczek, a pomiar już
    pod dachem. To by było bardziej odporne na te wszystkie pierony.

    Jarek

    --
    Stodoła płonie a w niej ludzie jacyś są,
    Sołtys chyba już zwołał prawie pół wsi, pomagaj i ty.

  • 34. Data: 2012-12-22 14:50:24
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.12.2012 14:32, J.F. wrote:

    > No nie, jest przeciez masa metod. Enkoder o mniejszym tarciu.

    Cena. Niby można samemu np. z myszki... ale bardziej kłopotliwe od
    helipota (zerowanie itp)

    > Sonar,

    Próbowałem - pisałem już o tym.

    > pojemnosciowo,

    Tutaj myślałem już - wyobrażam sobie kabel "płaski" antenowy, spuszczony
    do studni i jakiś generator (4060 ?) - odczyty to banalne mierzenie
    czasu na którymś wyjśćiu. Tylko jak to zadziała, i czy generator nie
    musi być "symetryczny" względem wody (uziemienia)?
    Druga sprawa ile taki kabel wytrzyma w wodzie skoro z dachu sciągało się
    skorodowany.

    > oporowo (niby nie polecam, ale sekundowy pomiar co
    > godzine elektrolizy nie wprowadzi),

    Drut chromoniklowy spuszczony do wody? Wytrzyma? Da się to mierzyć?

    > kontaktrony w rurce i plywak z
    > magnesem, termistory,

    Za dużo roboty, za mała dokładność.

    grzany drut ...

    ?

    Mirek.

  • 35. Data: 2012-12-22 14:54:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Widac jest ... ale troche mnie jednak dziwi. W samochodzie na wezykach
    > jednak opaski zaciskowe daja ... i sam widzialem ze drobna nieszczelnosc
    > potrafi sie przydarzyc.

    W samochodach występuje drżączka poprzeczna i trzęsiączka wzdłużna.

    > A mnie sie wydaje ze wezyk byl w ksztalcie J - od dna zbiornika, do
    > hydrostatu o gory. A wezyk cienki.

    W obserwowanej pralce z rury odpływowej odgałęziała się skierowana
    ku górze ślepa kiszka, a do znajdującego się na jej szczycie wyrostka
    robaczkowego dołączona została rurka hydrostatu (może nawet był też
    klej i cybanty).

    > Z wody. W trakcie prania jest chyba dobrze napowietrzona.
    > W rurce co prawda woda nie plynie, dyfuzja jest raczej znikoma ...

    W tej rurze odpływaowej raczej jest zastój. Ale faktem jest, że woda
    w wodociągach bywa czasem podejrzanie napowietrzona.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2012-12-22 14:59:46
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.12.2012 14:43, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Miałem na myśli pomysł doprowadzenia kablem zasilania ze stodoły do
    > studni a nazad transmisję danych przez radio. Chyba że źle zrozumiałem
    > i nie tak miało być.

    W budynku gospodarczym (trudno to nazwać stodołą ale niech będzie)
    zasilanie 230 jest. Jeśli nie będę mieł przepięcia faza - zero, a
    swojego urządzenia nie podłacze do żadnego innego uziemienia (celowo czy
    nie) to jest bezpieczne.

    > Ja się na tego helipota nigdy nie gniewałem.

    Ale my z kolegoą się pogniewaliśmy. Helipot został kupiony parę lat
    temu, nawet zdajesie kolega dorobił jakieś mocowanie... potem był mokry
    rok i temat upadł. Teraz temat powrócił a helipot został wyśmiany na tle
    rozwiązań "z tego wieku".

    Mirek.

  • 37. Data: 2012-12-22 15:03:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > musi być "symetryczny" względem wody (uziemienia)?
    > Druga sprawa ile taki kabel wytrzyma w wodzie skoro z dachu sciągało się

    Wytrzyma długo. Na dachy, to on dostaje w dupę głównie od ultrafioletu.
    Od mrozu może trochę też.

    > Drut chromoniklowy spuszczony do wody? Wytrzyma? Da się to mierzyć?

    Wytrzymać wytrzyma, ale chromonikiel ma dość marny współczynnik
    temperaturowy. Stal (nierdzewna) chyba lepsza.

    > grzany drut ...
    > ?

    ...rozciągnięty pionowo w studni, od samego dna. Płynie przezeń prąd,
    część jest chłodzona wodą, a część powietrzem (znacznie gorzej). Pod
    wodą i nad powierzcznią dwa odcinki referencyjne do wyznaczenia
    rezystancji metra bieżącego zimnego i gorącego drutu.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2012-12-22 15:15:39
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.12.2012 15:03, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wytrzyma długo. Na dachy, to on dostaje w dupę głównie od ultrafioletu.
    > Od mrozu może trochę też.

    Będę musiał spróbować... tylko gdzie go teraz kupić?

    > Wytrzymać wytrzyma, ale chromonikiel ma dość marny współczynnik
    > temperaturowy. Stal (nierdzewna) chyba lepsza.

    Ale ja nie chcę grzać drutu tylko mierzyć jego oporność do lustra
    wody... wyjdzie coś z tego?

    No to już robi się zbyt komplikowane.

    Mirek.

  • 39. Data: 2012-12-22 15:21:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > zasilanie 230 jest. Jeśli nie będę mieł przepięcia faza - zero, a
    > swojego urządzenia nie podłacze do żadnego innego uziemienia (celowo

    No więc tego nigdy nie mozna być pewnym do końca. Opisałem tu kiedyś
    przykład routera, który został spalony w czasie burzy (osmalona obudowa
    w środku), mimo że zostało od niego odpięte wszystko poza dwoma telefonami
    podłączonymi kilkumetrowymi kablami.

> [...]
    > mokry rok i temat upadł. Teraz temat powrócił a helipot został
    > wyśmiany na tle rozwiązań "z tego wieku".

    Chyba że tak. Z rozwiązań dziwnych XXI-wiecznych, to można spuszczać
    kroplę wody, nasłuchiwać pluśnięcia i z opóźnienia wyliczać odległość.
    Albo w zanurzonej rurce, robiącej za fletnię Pana czy inną fujarę, mierzyć
    częstotliwość rezonansową.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2012-12-22 15:21:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 22 Dec 2012 15:15:39 +0100, Mirek napisał(a):

    > Ale ja nie chcę grzać drutu tylko mierzyć jego oporność do lustra
    > wody... wyjdzie coś z tego?

    Nie, ja mialem na mysli pomiar opornosci wody.
    Za pomoca chromoniklowych elektrod ... hm, czemu nie, sprobowac mozna.

    > No to już robi się zbyt komplikowane.

    Wcale nie, wlaczasz przeplyw pradu, mierzysz napiecie, albo odwrotnie,
    mierzysz jak narasta opornosc w czasie.
    W dobie procesorow zadne wyzwanie, a i byly do tego gotowe scalaki AD.

    J.