  • 11. Data: 2010-08-23 19:48:04
    Temat: Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Jeszcze drobiazg - policz ile wedlug Ciebie, czyli klasycznie, bedzie
    > wynosila jedna i druga czestotliwosc.
    >
    > Bo wydaje mi sie ze roznica bedzie niemierzalnie mala.
    >
    > Czyli .. potrzebujesz najpierw szybkiej rakiety.
    > przy 10km/s mozna juz pomyslec - choc lepiej z 50.
    >
    > J.

    Dzieki za sugestie, zawsze poszerzaja horyzonty. Ale o tym aby pomierzyc
    czestotliwosc swiatla lasera trzeba bylo uzywac rakiet, nie pomyslalem.
    Ciekawe jak "oni", producenci laserow mierza te czestotliwosci skoro na
    kazdym ta wartosc w nM jest podawana.
    Budowa "suszarki" jest dziecinnie prosta; oto schemat jednej z nich.
    http://english.cxem.net/izmer/measured25.php
    I koszt niewielki trzy -cztery stowki.
    Moze to zacheci naszych elektronikow do zainteresowania sie problemem.
    Tornad

  • 12. Data: 2010-08-23 19:49:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Monday, August 23, 2010, 9:28:24 PM, you wrote:

> [...]
    > Czyli .. potrzebujesz najpierw szybkiej rakiety.
    > przy 10km/s mozna juz pomyslec - choc lepiej z 50.

    A jak działają laserowe mierniki prędkosci? Te policyjne...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-08-23 19:50:46
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Tornad pisze:
    > Zgoda ale heterodyne wynalezli juz chyba znacznie wczesniej. Jakby te
    > czestotliwosci zdudniac z jakas stabilizowana kwarcowo wzorcowa to wtedy
    > uzyskalibysmy te czestotliwosc kilkaset razy mniejsza.
    > Dziekuje za zainteresowanie.

    Przez zdudnianie otrzymujesz sumę i różnicę częstotliwości -
    "częstotliwość" światła o długości 800nm (płytka podczerwień) to
    375*10^12, przy pomocy generatora 10GHz (czyli 10^10) "zbijesz"
    częstotliwość sygnału o całe 0,003 procenta :)
    Ale zanim się zabierzesz za "zdudnianie" chciałbyś zapewne jakoś te
    setki teraherzów odebrać, jeśli zamierzasz użyć do tego fotodiody to
    muszę cię zmartwić - częstotliwość sygnału wyjściowego niewiele ma
    wspólnego z długością fali światła, na każdy foton o energii w zakresie
    czułości diody przypada ileś tam elektronów - i tyle. Mieszać musisz
    przed odbiornikiem.
    Kup dobry laser, o dużej długości spójności (jakiś gazowy zapewne)
    rozdzielacz wiązki, parę lusterek - jedną wiązkę puść zgodnie z
    kierunkiem ruchu, drugą - przeciwnie i obserwuj prążki interferencyjne.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 14. Data: 2010-08-23 20:06:13
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-23 21:48, Tornad pisze:

> [...]
    > czestotliwosc swiatla lasera trzeba bylo uzywac rakiet, nie pomyslalem.
    > Ciekawe jak "oni", producenci laserow mierza te czestotliwosci skoro na

    Mierzy się długość światła a nie częstotliwość.
    Dowiedz się co to jest spektrometria.

> [...]
    > I koszt niewielki trzy -cztery stowki.
    > Moze to zacheci naszych elektronikow do zainteresowania sie problemem.

    Nasi elektronicy bardzo chętnie zrobią ci urządzenie, które
    "have high frequency supports (more than 200 MHz)" Podaj ile jesteś
    gotów zapłacić. Jednak te more than 200MHz to nie będzie 600THz.
    Odnoszę wrażenie że przyszedłeś tu potrollować bo udajesz, że nie
    rozumiesz co do ciebie się pisze.

    MD

  • 15. Data: 2010-08-23 20:07:39
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > A jak działają laserowe mierniki prędkosci? Te policyjne...

    Może szybkie kolejne pomiary odległości?

    MD

  • 16. Data: 2010-08-23 20:41:12
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-08-23 19:33, Tornad pisze:

> [...]
    > powiedzmy 1 m/sec w kierunku swiecacego z przeciwka lasera i odczytac jego

    a coś w rodzaju czujki mikrofalowej by nie wystarczyło?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 17. Data: 2010-08-23 20:42:26
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/08/2010 19:52, janusz_kk1 wrote:
    > Powiem prosto, nie jesteś jako amator w stanie zrobić pomiaru prędkości
    > o dokładności do ułamka nm, bo to jest dokładność kosmiczna i dostępna
    > tylko
    > w niektórych labolatoriach.

    Nie jest tak zle, miernik kupic mozna (ot, takie pudelko do racka 19").
    Miernik dlugosci fali z dokladnoscia (grrr... nie pamietam dokladnie,
    AFAIR pokazywal 1064.1234nm) kosztuje ze ?30-40k, wiec z amatorskim
    uzyciem moze byc problem - ale do specjalnego labu nie trzeba.

    Amatorsko mozesz zlozyc interferometr Fabry-Perot.

    Aha - jeszcze telekomy moga miec jakies podchodzace mierniki (ale ja od
    telekomow staram sie z daleka...).

    --
    Jerry1111

  • 18. Data: 2010-08-23 20:46:25
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/08/2010 20:48, Tornad wrote:
> [...]
    > czestotliwosc swiatla lasera trzeba bylo uzywac rakiet, nie pomyslalem.
    > Ciekawe jak "oni", producenci laserow mierza te czestotliwosci skoro na

    "Oni" to patrza jak (pod jakim katem) polaryzator za krysztalem jest
    ustawiony i wiedza czy laser produkuje 1064nm czy 1319nm czy 1338nm. A
    jak trzeba dokladniej niz 'na oko' to albo spektrometer albo miernik
    dlugosci fali sie wyciaga z szafy.

    --
    Jerry1111

  • 19. Data: 2010-08-23 20:46:59
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    > Mam prosbe o porade jak sie do tego zabrac profesjonalnie.
    http://www.lasertex.eu/index.php?lang=pl&page=home zobacz tu. To była/jest
    jednostka na Politechnice Wrocławskiej. Sympatyczni i kompetentni ludzie.
    Może zainteresujesz ich tematem.
    Wojtek

    --
    Powódź ma też plusy dodatnie,
    każdy dostał darmowe oczko

  • 20. Data: 2010-08-23 20:47:28
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/08/2010 20:49, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J,
    >
    > A jak działają laserowe mierniki prędkosci? Te policyjne...

    Stawiam na d[time of flight]/dt.

    --
    Jerry1111