  • 1. Data: 2010-08-23 17:33:09
    Temat: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    Mam prosbe o porade jak sie do tego zabrac profesjonalnie.
    Potrzebuje w miare czuly i stabilny czestotliwosciomierz pozwalajacy zmierzyc
    czestotliwosc swiatla lasera w zakresie widzialnym. Kombinowalem co by
    zadoptowac do tego celu zwykla "suszarke" policyjna wycechowana w jednostkach
    predkosci ale zgaduje, ze tam prawdopodobnie pomiar odbywa sie na zasadzie
    okreslania i obrobki roznicy czestotliwosci swiatla wyslanego do klienta i od
    niego odbitego. Zatem bezwzglednej wartosci czestotliwosci z niego nie
    wyluskam.
    Opisze do czego mi to potrzebne. Otoz chce sprawdzic efekt Dopplera. Mam
    wozek na ktorym chce umiescic moj "f-meter" i jechac z nim z predkoscia
    powiedzmy 1 m/sec w kierunku swiecacego z przeciwka lasera i odczytac jego
    odebrana czestotliwosc, nazwijmy ja f1. Potem moj przyrzad ustawiam na
    statywie a na wozek pakuje laser i znowu jade z nim w kierunku przyrzadu z
    predkoscia 1 m/sec. Odczytam na nim wartosc f2. Twierdze, ze te wartosci f1 i
    f2 beda sie nieco roznic.
    A wg znanej najgenialniejszej w dziejach nauki Teorii Wzglednosci, tej
    Szczegolnej nawet, wartosci te powinny byc identyczne...
    Czy Ktos moze tym sie zajmowal i bylby w stanie cos zasugerowac? Od czasu
    mojego rozstanie sie elektronika (okolo 20 lat) jakis postep zauwazylem i byc
    moze budowa takiego urzadzonka nie przekracza zarowno moich umiejetnosci jak i
    mozliwosci finansowych. Fotodioda, jakis madry scalak i zespol wyswietlacza -
    tak sobie to wyobrazam.
    Pzsdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2010-08-23 17:55:04
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Szczegolnej nawet, wartosci te powinny byc identyczne...
    > Czy Ktos moze tym sie zajmowal i bylby w stanie cos zasugerowac? Od czasu

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Relatywistyczny_efekt_D
    opplera
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przesuni%C4%99cie_ku_cz
    erwieni

    bedzie chyba dobrym punktem zaczepienia

    MaW

  • 3. Data: 2010-08-23 18:06:54
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-23 19:33, Tornad pisze:
    > Mam prosbe o porade jak sie do tego zabrac profesjonalnie.
    > Potrzebuje w miare czuly i stabilny czestotliwosciomierz pozwalajacy zmierzyc
    > czestotliwosc swiatla lasera w zakresie widzialnym.

    500nm to jest około 600THz.
    > Czy Ktos moze tym sie zajmowal i bylby w stanie cos zasugerowac?

    Sugerowałbym siatkę dyfrakcyjną i spektrometr.

> [...]
    > moze budowa takiego urzadzonka nie przekracza zarowno moich umiejetnosci jak i

    Poczekaj jeszcze ze 20 lat bo na razie elektronika działa na
    częstościach z kilkaset razy mniejszych.

    MD

  • 4. Data: 2010-08-23 18:21:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Aug 2010 19:33:09 +0200, Tornad wrote:
    >Potrzebuje w miare czuly i stabilny czestotliwosciomierz pozwalajacy zmierzyc
    >czestotliwosc swiatla lasera w zakresie widzialnym.

    Tak sie nie da, nie te czestotliwosci, spytaj ponownie za 20 lat :-)

    no chyba ze sie postarasz o jakies dwa precyzyjne i dobrze
    stabilizowane lasery, moze kierujac je razem na jedna fotodiode uda
    sie zdudnienia zmierzyc. Fotodiody sa dzis chyba nawet na 10GHz.

> [...]
    >niego odbitego. Zatem bezwzglednej wartosci czestotliwosci z niego nie

    drewniany wozek, dwa takie mierniki - moze zamiast fali odbitej dadza
    rade zmierzyc fale emitowana przez drugi taki.

    Ewentualnie .. nie laser tylko stabilny generator 1GHz, co jest w
    zakresie mozliwosci amatorow. Tzn czestotliwosc, bo stabilnosc na
    poziomie 10^-8 to niekoniecznie.

    J.

  • 5. Data: 2010-08-23 18:32:29
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    Odczytam na nim wartosc f2. Twierdze, ze te wartosci

> [...]
    Mlody te bajki to ja wszystkie znam tam i z powrotem. Mnie chodzi o to, ze
    zalozenia tej Teorii sa bledne. Jednym z postulatow jest wlasnie postulat
    jakoby KAZDY bserwator musial zmierzyc predkosc swiatla jako rowna c
    niezaleznie od tego czy ten obserwator sie porusza czy nie. Moim skromnym
    zdaniem jak ja ide w kierunku zrodla swiatla z predkoscia powiedszzmy 1 m/sec
    to ja zmierze predkosc swiatla jako rowna c + 1 m/sec. A to jest sprzeczne z
    postulatem.
    Odnosnie efektu Dopplera dochodzi nawet do tego, ze normalnie sie go
    falszuje; teorie, ktora Doppler "wynalazl" na dlugo przed tym jak mlody
    Einstein w wieku lat 7 zaczal mowic lala.
    Otoz istnieja 4 (slownie cztery) podstawowe przypadki ruchow zrodla i
    odbiornika w stosunku do medium, w ktorym swiatklo sie rozprzestrzenia oraz w
    stosunku do tych elementow. I istnieja cztery klasyczne wzory scisle
    okreslajace wartosci odebranych czestotliwosci.
    Tymczasem w nowoczesnej Wikipedii i prawie wszystkich informacjach na ten
    temat widzi sie jedynie dwa przypadki gdy zrodlo i odbiornik wzajemnie sie
    zblizaja i oddalaja.
    Calkowicie ignoruje sie medium czyli proznie czy powietrze, w ktorym swiatlo
    sie rozchodzi. Dlaczego? Tylko dlatego, ze narusza to postulat wzglednosci
    pana Einsteina. I nie wazne, ze wyniki pomiarow daja bledne wartosci np w
    astronomii, wazne jest aby byc w zgodzie z postulatami Einsteina. Nawet
    dorobiono leratywistyczny efekt Dopplera, potem jakis enigmatyczny efekt
    poprzeczny a wszystko po to, by czytelnikowi namacic i wmowic, ze kazdy musi
    predkosc swiatla zmierzyc jako c i kropka.
    A kto w to nie wierzy i mowi, ze poprwnie powinno byc c +- v, to sie go
    odsyla do szkoly, potem osmiesza a jak to nie pomaga to wyzywa od kolkow i
    matolkow. Tak, ze jestem przygotowany i dletego chce to w sposob najmniej
    skomplikowany sobie pomierzyc; doswiadczenie jest najwazniesze i krytyki sie
    nie boi.
    Ja nie podwazam teorii, ona jest spojna, prosta, wrecz w swej prostocie
    piekna, ma tylko jedan wade; oparta jest na blednych zalozeniach.
    Pzdr.
    Tornad

  • 6. Data: 2010-08-23 18:52:39
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 23-08-2010 o 20:32:29 Tornad <t...@h...com> napisał(a):

> [...]
    > m/sec
    > to ja zmierze predkosc swiatla jako rowna c + 1 m/sec. A to jest
    Powiem prosto, nie jesteś jako amator w stanie zrobić pomiaru prędkości
    o dokładności do ułamka nm, bo to jest dokładność kosmiczna i dostępna
    tylko
    w niektórych labolatoriach.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2010-08-23 19:21:35
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    >
    > Poczekaj jeszcze ze 20 lat bo na razie elektronika działa na
    > częstościach z kilkaset razy mniejszych.

    Zgoda ale heterodyne wynalezli juz chyba znacznie wczesniej. Jakby te
    czestotliwosci zdudniac z jakas stabilizowana kwarcowo wzorcowa to wtedy
    uzyskalibysmy te czestotliwosc kilkaset razy mniejsza.
    Dziekuje za zainteresowanie.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-08-23 19:25:51
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Powiem prosto, nie jesteś jako amator w stanie zrobić pomiaru prędkości
    > o dokładności do ułamka nm, bo to jest dokładność kosmiczna i

    To o dziwo tez nie jest mi obce. Dlatego nie pytam o predkosciomierz swiatla
    lecz o czestotliwosciomierz, roznice chyba czaisz?
    Pzdr.
    Tornad

  • 9. Data: 2010-08-23 19:28:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > A wg znanej najgenialniejszej w dziejach nauki Teorii Wzglednosci, tej
    >Szczegolnej nawet, wartosci te powinny byc identyczne...

    Jeszcze drobiazg - policz ile wedlug Ciebie, czyli klasycznie, bedzie
    wynosila jedna i druga czestotliwosc.

    Bo wydaje mi sie ze roznica bedzie niemierzalnie mala.

    Czyli .. potrzebujesz najpierw szybkiej rakiety.
    przy 10km/s mozna juz pomyslec - choc lepiej z 50.

    J.

  • 10. Data: 2010-08-23 19:40:04
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-23 21:21, Tornad pisze:
> [...]
    > czestotliwosci zdudniac z jakas stabilizowana kwarcowo wzorcowa to wtedy
    > uzyskalibysmy te czestotliwosc kilkaset razy mniejsza.

    Jeśli masz stabilizowany kwarcowo generator 600THz i pracujący na takiej
    częstotliwości nieliniowy element elektroniczny to możesz sobie
    zdudniać. A czekając aż takie się opracuje możesz pobawić się
    ewentualnie optyką nieliniową.

    MD