  • 21. Data: 2010-02-19 15:55:25
    Temat: Re: curling i elektronika
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 15:35:12 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >U tego gościa z Wisconsin przy -20°C, to nie należy się spodziwać efektu.
    [...]
    >"Air in zero degrees", to chyba w ogóle jakieś żarty. Nawet jeśli chodzi
    >o Fahrenheita.

    zero F to -18C, czyli juz blisko tego z Wisconsin.

    J.

  • 22. Data: 2010-02-19 16:03:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > [...]
    >
    > zero F to -18C, czyli juz blisko tego z Wisconsin.

    No i jednemu i drugiemu marnie to wychodzi. W połowie filmu z Wisconsin
    widać na dole z prawej strony duże ilości spadającej wody. Z tego co wiem,
    trzeba do tego jakichś -40°C albo lepiej. I wilgotności bliskiej zera.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2010-02-19 17:37:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 16:03:43 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >No i jednemu i drugiemu marnie to wychodzi. W połowie filmu z Wisconsin
    >widać na dole z prawej strony duże ilości spadającej wody. Z tego co wiem,
    >trzeba do tego jakichś -40°C albo lepiej. I wilgotności bliskiej zera.

    Byc moze.
    Choc w sumie interesujace byloby tylko jedno - czy woda musi byc
    goraca ? Zimna woda powinna zamarzac jeszcze chetniej.

    J.

  • 24. Data: 2010-02-19 17:55:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Byc moze.
    > Choc w sumie interesujace byloby tylko jedno - czy woda musi byc
    > goraca ? Zimna woda powinna zamarzac jeszcze chetniej.

    Zamarzać -- tak. Parować -- nie. W tej zabawie chodzi właśnie o to,
    żeby wodę rozbić na jak najmniejsze cząstki, które w otoczeniu
    mrożnego powietrza skrystalizują. Odparowanie, to jedna z metod,
    skuteczna w warunkach syberyjskich. W inny sposób robią to armatki
    śniegowe, skuteczne równiez w łagodniejszym klimacie.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2010-02-19 18:44:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 17:55:19 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >skuteczna w warunkach syberyjskich. W inny sposób robią to armatki
    >śniegowe, skuteczne równiez w łagodniejszym klimacie.

    Tylko ze woda oprocz wysokiego ciepla wlasciwego, ma tez wysokie
    cieplo parowania. Po odparowaniu ok 20% wrzatku zostaje nam 80%
    lodowatej wody.

    woda nie jest przegrzana, wiec sama sie nie rozbije na drobne krople,
    temperatura wplyw na napiecie powierzchniowe ma maly, na lepkosc zdaje
    sie wiekszy .. wychodzi mi na to ze przy chlusnieciu zimnej wody
    bedzie widac jak woda spada, a przy chlusnieciu wrzatku nadal z 80%
    wody spada, ale byc moze przez powstajaca mgle/szron tego nie widac
    :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-02-19 20:22:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Tylko ze woda oprocz wysokiego ciepla wlasciwego, ma tez wysokie
    > cieplo parowania. Po odparowaniu ok 20% wrzatku zostaje nam 80%
    > lodowatej wody.

    To chyba dobrze, że lodowatej? Kropelki lodowatej wody (w sesie
    dosłownym), to się "grad" nazywa.

> [...]
    > bedzie widac jak woda spada, a przy chlusnieciu wrzatku nadal z 80%
    > wody spada, ale byc moze przez powstajaca mgle/szron tego nie widac

    Co znaczy "nadal"? Czy z wychlustu zimnej wody też będzie 20% pary?
    Jeśli nie, to jednak jest różnica.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2010-02-19 21:30:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 20:22:19 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Co znaczy "nadal"? Czy z wychlustu zimnej wody też będzie 20% pary?
    >Jeśli nie, to jednak jest różnica.

    legenda mowi ze jak sie chlusnie wrzatkiem na mrozie, to spadnie w
    postaci sniegu.

    A mnie sie wydaje ze jak sie chlusnie goraca woda, to prawie tak samo
    jakby zimna chlusnac. Bedzie tylo troche pary.

    J.

  • 28. Data: 2010-02-19 21:43:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > legenda mowi ze jak sie chlusnie wrzatkiem na mrozie, to spadnie w
    > postaci sniegu.

    Nie wiem co mówi legenda, ale legendy rzadko są precyzyjne. Czy całość
    ma się obrócić w śnieg, czy wystarczy, że spadnie go trochę -- trudno
    to ustalić.

    > A mnie sie wydaje ze jak sie chlusnie goraca woda, to prawie tak samo
    > jakby zimna chlusnac. Bedzie tylo troche pary.

    Jak chlustałem kilka tygodni temu przy -25°C, to trochę wody w postaci
    ciała stałego spadło. Spadało przez dobrych kilka sekund. Podejrzewam,
    że przy -50°C wygląda to bardziej efektownie.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2010-02-19 22:11:58
    Temat: Re: Re: curling i elektronika
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Thu, 18 Feb 2010 23:53:06 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl> wrote:

    >Jasne. A trzmiele nie latają, bo aerodynamika nie pozwala. I drut
    >obciążony stosunkowo niewielkimi ciężarkami też przez lód się nie
    >przebija...

    Przebija się. Ale tylko przez lód na granicy topnienia. Jeśli lód ma
    bodaj -2C będziesz czekać do [radosnej] śmierci.

    P.P.

  • 30. Data: 2010-02-19 23:05:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Paweł,

    Friday, February 19, 2010, 11:11:58 PM, you wrote:

    > Przebija się. Ale tylko przez lód na granicy topnienia. Jeśli lód ma
    > bodaj -2C będziesz czekać do [radosnej] śmierci.

    Dopiero co się podpierałeś wykresem fazowym i nagle o nim zapominasz?
    Ciepło topnienia jest piekielnie wysokie w porównaniu z ciepłem
    właściwym lodu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl